ההגבלות וההנחיות שהוטלו על ידי משרד הבריאות והממשלה לצורך עצירת ההתפשטות של מגפת הקורונה בארץ, גורמות לקשיים רבים עבור בעלי עסקים שמנסים לשמור על קיומם בעת הנוכחית.

כדי לסייע לבעלי העסקים לצלוח את המשבר בשלום ולהתמודד עם השלכות נגיף הקורונה בהצלחה, מוצגות בפניכם מספר המלצות ביחס להתנהלות כלכלית נבונה בעת הנוכחית.

להתחיל מהסוף להתחלה
הקורונה תעבור והמשק יחזור, כך שיש להמשיך ולשמור במסגרת הנחיות משרד הבריאות למיגור הקורונה, על המשך שגרה רגילה תוך סקירה של היקף הנזק הצפוי כתוצאה מהקורונה. כמו כן, מומלץ לשמור ולתעד כל שנעשה בתקופת הקורונה לצורך הוכחת הנזק שנגרם לעסק.

ניהול חסכונות
בתקופה קשה זו, יש לנהל את החסכונות בחכמה ובזהירות, ולעשות כל שניתן על מנת להימנע מהסתמכות על קצבת סיוע ו/או מענק מטעם המדינה - שכן, לא ברור ולא ידועים התנאים והמועדים להגעתם של משאבי הסיוע מטעם המדינה ושווים.             

עמידה בהתחייבויות כספיות
לאחר שנעשתה בדיקה מקיפה ומעמיקה בדבר ניהול החסכונות, חשוב לא פחות, לפנות לבנק לצורך בירור יתרות. ככל ומצבכם מאפשר המשכיות הפעלת העסק ללא לקיחת הלוואה מהבנק, יש לכך עדיפות. עם זאת, במידה והמצב הכלכלי של העסק נפגע משמעותית ועתידו לא ידוע - יש לשקול את כלל האפשרויות העומדות בפניכם ומוצעות לכם, הן מטעם הבנק והן מטעם קרן הלוואות הסיוע לעסקים בערבות המדינה.  

צמצום הוצאות
כחלק מניהול עסקי נכון ככלל ובמצב חירום בפרט, יש לקבל תמונת מצב עדכנית ככל שאפשר בדבר ההוצאות הצפויות / ספקים / עובדים / מבצעים או מוצרים חדשים וכו'. כל זאת, במטרה לבצע חלוקה נכונה ונדרשת של המוצרים וכוח האדם בעסק בהתאם להנחיות משרד הבריאות - ללא כל התחייבות חדשה ו/או פתיחת חזית נוספת שאיתה תאלצו להתמודד בהמשך.

זכויות והטבות
כידוע, המדינה העמידה לטובת בעלי העסקים מסלולי הלוואה בערבות המדינה עם אפשרות לדחיית תשלום קרן ההלוואה לתקופה של עד 6 חודשים. נוסף על כך, המדינה העניקה שלל הטבות למגוון רחב של עסקים (העומדים בתנאים שקבעה המדינה), במטרה להפחית את הנטל ככל שניתן. לפיכך, יש לבדוק ולברר זכאותכם לקבלת ההטבות לצורך הקטנת הנזק שנגרם לעסק בתקופת המשבר.

מצבת עובדים
לאחר שהובאו מספיק נתונים על מנת לקבלת תמונת מצב מלאה ככל שניתן, יש להעריך ולקבוע את התפקידים החיוניים להמשכיות תקינה של העסק במתכונת מינימלית, תוך שילוב ומיזוג תפקידים ועובדים לעבודה מהבית. יש לזכור, כי סביבת העבודה הביתית "מקלה" הן על המעסיק והן על העובד - ועדיין, יש לבצע פיקוח על נהלי העבודה והחוק באמצעות יצירת קשר וניהול רישום מלא ומסודר.

קבלת ייעוץ משפטי מקצועי בצל המשבר
לאור עיקרי הדברים שהובאו לעיל, קיימת חשיבות רבה להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום חדלות הפירעון על מנת לקבל מענה מקצועי ביחס לסוגיות שעומדות על הפרק בצל המשבר.

עורך הדין שגיא יאיר (צילום: יניב דותן)
עורך הדין שגיא יאיר (צילום: יניב דותן)

משרד עורך דין שגיא יאיר, מעניק ללקוחותיו שירות ייחודי המתמחה בתחום חדלות הפירעון, הפטר מחובות בפשיטת רגל, פירוק חברות ובמתן שירותי ייעוץ וליווי עסקים, חייבים וזוכים בהסדרי חוב וגבייה בהליכי הוצאה לפועל. ליצירת קשר עם המשרד ניתן לפנות בטלפון 03-7730868 ובאמצעות דואר אלקטרוני [email protected]. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או המלצה מכל סוג ו/או חוות דעת, כן מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי אצל עורך דין טרם נקיטת הליך משפטי ו/או כל הליך, יובהר כי כל הסתמכות על המידע המובא ומוצג כאן היא באחריותך בלבד.