אנשי המחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות שמו לב כבר בתחילת משבר הקורונה שחל שינוי בשטח שבו התמודדו בשנים האחרונות. בימים הראשונים ניתן דגש חזק לסיוע לאוכלוסייה המבוגרת וחלוקת ארוחות חמות, אבל בהמשך זה כבר לא היה עיקר הסיפור בתמונה העגומה.

משבר הקורונה הביא ליותר ממיליון מובטלים, משפחות שגם בימי שגרה נאבקו כדי לשרוד, לא מצליחות כעת להרים את ראשן מעל למים העמוקים. לכן במבצע מהיר העמידו מפעל הפיס, מרכז השלטון המקומי ומרכז המועצות האזוריות סיוע של 10 מיליון שקלים, בשיתוף פעולה עם משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, שהקצה 10 מיליון שקלים נוספים. סך הכל הועברו 20 מיליון שקל לטובתו של סל סיוע גמיש לצורכי רווחה. מטרתו של סיוע זה הינה לאפשר למשפחות לקבל עזרה במגוון תחומים: מרכישת תרופות, דרך טיפולי שיניים ועד סיוע בשכר דירה.  

"מפעל הפיס והשלטון המקומי ממשיכים להירתם למאמץ הלאומי בהתמודדות עם נגיף הקורונה", הסביר יו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי. "לאחר הזרמת חירום ראשונית לרשויות המקומיות בסך 20 מיליון שקל, החלטנו להעמיק את הסיוע, והפעם באמצעות שיתוף פעולה עם משרד העבודה והרווחה, למען האזרחים הוותיקים בישראל ולמען אוכלוסיות נוספות במצוקה, כך שכולם יוכלו לשרוד את החודשים הקרובים עם התמיכה הנדרשת. במקביל, נמשיך להעמיק את סיוע החירום שלנו הן בתחום הבריאות והן בתחום בריאות הנפש. אני מבקש להודות לדירקטוריון מפעל הפיס והשלטון המקומי על המשך ההירתמות למאמץ הלאומי ועל אישור המימון לפרויקט הכל כך חשוב הזה, שמשמעותו הצלת נפשות בישראל".

אביגדור יצחקי. צילום: כפיר סיון
אביגדור יצחקי. צילום: כפיר סיון

הסיוע הזה הכרחי מאחר שמכת האבטלה הקשה הביאה איתה גל בקשות לסיוע, בתקופה של מאבקי הישרדות וחוסר ודאות לגבי העתיד. רק בסוף השנה שעברה פרסם המוסד לביטוח לאומי את דוח ממדי העוני והפערים החברתיים לשנת 2018, וכבר אז הנתונים שהציג היו קשים. על פי הדוח, למעלה מ־1.8 מיליון איש חיים בישראל בעוני, מתוכם כ־842 אלף ילדים. למעשה, כל ילד שלישי חי באי־ביטחון תזונתי.

הנתונים האלה כנראה לא ישתפרו במהלך השנה הקרובה, ואנשי המקצוע חשים זאת בשטח. לפני חג הפסח עוד ניסו במחלקות לשירותים חברתיים לעזור באמצעות חלוקת תלושים למשפחות נזקקות, אבל גם הם לא הצליחו להפחית את עוצמת המכה.

“המחלקות לשירותים חברתיים הן הראשונות שסופגות את ההשלכות של נתוני האבטלה הקשים", מספרת קרן אהרוני־ישראלי, מנהלת נפת דרום במחוז מרכז, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. “הפניות מגיעות ישירות למחלקות הרווחה, דרך עמותות שמסייעות בחלוקת מזון. חלק אלה משפחות שמוכרות לנו ומצבן הורע, ויש גם משפחות שכלל לא היו מוכרות ומגיעות כעת בבקשה לקבל סיוע. אנחנו פוגשים הרבה נשים חד־הוריות ועצמאים. הגיעה אחת שניהלה חוגים במתנ"ס, אחרת שניהלה משפחתון מצליח והן זקוקות כעת לעזרה".

משרד העבודה והרווחה ידע שאין זמן וחייבים לפעול מהר. מאחר שגם בימי שגרה הוא נמצא בקשר הדוק עם מפעל הפיס והשלטון המקומי, נוצר שוב שיתוף פעולה.

הועמד תקציב לסל גמיש ונקבעו קריטריונים לחלוקתו בין כלל הרשויות המקומיות. קריטריונים כמו מספר האזרחים הוותיקים באותה רשות, מקבלי גמלת הבטחת הכנסה והמצב הסוציו־אקונומי. הסיוע אמור להינתן בעיקר לאוכלוסיות המוכרות למחלקות לשירותים חברתיים. הסכום המקסימלי למשפחה הוא עד 4,000 שקל ואילו ליחיד, שחי בגפו, עד 2,000 שקל.

"אנו פועלים בכל המישורים ובכל הדרכים", הסביר שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, אופיר אקוניס. "פועלים על מנת לסייע לאוכלוסיית מקבלי השירותים של משרד העבודה והרווחה בקהילה ובמסגרות החוץ־ביתיות, ובהם אזרחים ותיקים, אנשים עם מוגבלויות, ילדים ובני נוער בסיכון ומשפחות במצוקה כלכלית. התמיכה של המשרד במזון, בתרופות, בציוד מגן ובכוח אדם תימשך עד אשר נעבור את משבר הקורונה".

הכספים כבר הועברו לרשויות שעמדו בפני מבול של פניות לסיוע. במרכז הארץ, אם חד־הורית לשלושה ילדים, הסובלת מבעיות בריאות ועברה גירושים אחרי שהייתה קורבן לאלימות במשפחה, סיפרה שאינה מקבלת תשלומי מזונות, וכיום, כשהלמידה מבוצעת מרחוק, לילדים אין אפשרות ללמוד בגלל היעדר מחשבים. באמצעות המימון המשותף של מפעל הפיס, השלטון המקומי ומשרד העבודה והרווחה קיבלה המשפחה סיוע ותמיכה.

עניין המחשבים הפך למרכזי בתקופה הזאת. בימי שגרה משפחות היו מקבלות מענה לימודי במסגרת שעות בית הספר ולאחר מכן בצהרון, אבל עכשיו, כשהילדים סגורים בבית ולחלקם אין מחשב, תקציבי הסיוע מסייעים להן רבות.

ילדים בעלי צרכים מיוחדים מקבלים גם הם מענה חיוני. הורים לילד בן 3 עם צרכים מיוחדים, הנמצא בשגרה במעון שיקומי, קיבלו סיוע ברכישת טאבלט עם לוח תקשורת מיוחד. הטאבלט נשלט דרך אפליקציה ואפשר בעזרתה לתקשר עם הילד מרחוק וכך לשמור על קצב התקדמותו.

"השלטון המקומי ומפעל הפיס ממשיכים לפעול למען הקהילה ולהבטיח את רווחת התושבים בעת הקשה הזו", אומר חיים ביבס, יו"ר השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות. "יחד עם משרד הרווחה הקצינו סכום בלתי מבוטל שיענה על כל צורכי התושבים שזקוקים לסיוע, על פי קריטריונים מוסדרים. באמצעות ערבות הדדית וסולידריות חברתית ננצח את הקורונה".

חיים ביבס. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
חיים ביבס. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הסל הוא גמיש, ולכל מנהל מחלקה לשירותים חברתיים יש אפשרות להחליט אם הבקשה שהגיעה אליו ניתנת למענה. אם קשישים, למשל, שהמצב הייחודי מקשה עליהם להסתובב כרגיל ברחוב, או להתנייד חופשי ללא תחבורה ציבורית מסודרת, זקוקים להחזר כספי על מונית שנאלצו להזמין, הם יקבלו אותו.  

במחלקות לשירותים חברתיים עוקבים בדאגה גם אחרי משפחות שלפני משבר הקורונה היו בדרכן להיחלץ ממצבן הכלכלי הקשה. יש במשרד העבודה והרווחה תוכנית דגל הנקראת "נושמים לרווחה", מערך הפועל לשיפור המצב של משפחות החיות בעוני בתחומים שונים.

לרוע המזל, עם משבר הנגיף, הוצאו משפחות רבות לחל"ת ומצבן הכלכלי הידרדר. כספי "הסל הגמיש" מאפשרים למשפחות כאלה להמשיך לעמוד בתשלומי שכר הדירה. הבקרה על השימוש בכספי הקרן מבוצעת על ידי מפעל הפיס ומפקחי אגף ארגון מינהל ופיתוח ברשויות המקומיות.

מדובר בסיוע חיוני במיוחד למשפחות קשות יום. “ייקח למשפחות האלה הרבה מאוד זמן להתאושש ממשבר הקורונה, בעיקר להתאושש מההשלכות הכלכליות והחברתיות", משוכנעת אהרוני־ישראלי ממשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. “אלה משפחות שנמצאות בתוך סיר לחץ של הורה שאינו עובד, משפחות שמתמודדות לעתים עם אלימות. הרבה השלכות מעבר לצד הכספי שמאוד מדאיגות אותנו, והרווחה כבר נדרשת להן".