גורמים בישראל מאשרים ל"מעריב" כי לאחרונה חלה התקדמות מסוימת במגעים בנושא השבויים והנעדרים מול חמאס. מפרסומים בתקשורת הערבית עולה כי מתחזקים הסימנים לכך שישנה התקדמות לקראת עסקה, מה שעשוי לאותת על כך שבישראל ישנה נכונות לעסקה כזו. עם זאת, נראה שהפערים עדיין גדולים.  

ב"מעריב" דווח השבוע כי בצמרת המדינית־ביטחונית נמשכים הדיונים בגיבוש מתווה לעסקת שבויים ונעדרים. העיתון הלבנוני "אל־אחבאר", הנחשב מקורב לחמאס, דיווח אתמול כי גוברים הסיכויים לעסקת חילופי שבויים. על פי הפרסום, מצרים שחררה ארבעה פלסטינים מהרצועה שהוחזקו בבתי כלא במצרים, כמחווה של רצון טוב לחמאס, והיא מוכנה לשחרר אסירים פלסטינים נוספים.

הפרסום הזה אינו מקרי: נראה שהמצרים מאותתים לשני הצדדים כי הם נכונים למחוות נוספות, שעשויות לעודד את חמאס לעשות צעד נוסף לקראת הסכם.  

כפי שפורסם ב"מעריב", בחודשים האחרונים התקיימו דיונים רבים בנושא, ונבחנת האפשרות לגבש חבילה הומניטרית רחבה לעזה, כדי לקדם את המגעים.

על אף הדיונים הרבים שנערכו בישראל בנושא, שני הצדדים - ישראל וחמאס – שמרו את קלפיהם קרוב לחזה והמתינו, כל אחד מהם, להצעה שתגיע מהצד השני. על פי הדיווחים, אכן חלה תזוזה מסוימת כאשר שני הצדדים הביעו נכונות להמשיך להתקדם במשא ומתן.

עם זאת, המרחק מעסקה עדיין גדול, והפערים משמעותיים: ישראל מעוניינת בביצוע עסקה כוללת, ואילו בחמאס מכוונים לעסקה חלקית בלבד.
בתוך כך ביקרו בדרג המדיני את התנהלות הצבא בנושא בדיקות הקורונה שנעשו לתושבי עזה, וזאת משום שלא תואמו עם הדרג המדיני לפני שהוחלט לבצען. 

בדרג המדיני אומרים כי מדובר במשגה חמור מעצם העובדה שמהלך כזה התקבל בצמרת צה"ל בלי להביא בחשבון את ההשלכות האפשריות של מהלך כזה בשלל נושאים, בהם סוגיית השבויים והנעדרים.