הפרשן לענייני ערבים של ערוץ 13, צביקה יחזקאלי, שוחח היום (שישי) בתכניתו של ניסים משעל ב-103FM, והסביר על המצב הנוכחי באיראן לצד משבר הקורונה והתפשטות הנגיף ברפובליקה האסלאמית.

איראן, תמונת מצב?
"אנחנו מדברים על התמודדות פנימית עם הקורונה שמקרינה גם החוצה למתיחות שיש במפרץ. אומר גורם ביטחוני ישראלי בכיר בתדרוך – 'המצב שכביכול מתואר על הקורונה בין אם באיראן, עיראק או סוריה, רחוק מאוד מהתמונה המוצגת. המצב קשה יותר'. אם אני לוקח את זה לתוך איראן, רואים מדינה שבהתחלה לעגה לנגיף , התפשט שם באמת בקצב מאוד גדול, די דומה למה שקורה בטורקיה, ומאז היא בניסיונות של הסתרה. יש דברים מגוחכים, על מכשירים לבדיקה שהמציאו משמרות המהפכה, מכשיר שבודק אוטובוס שלם, שמראים לך שהשלטון עסוק בעיקר בלהסתיר ולא בלהתמודד עם אנשים. אנחנו שומעים על תמותה בבתי חולים, בבתים, על אנשים שלא מגיעים לבתי חולים, חוסר מודעות וחוסר ניהול של העניין הזה. איראן מבחינתה מתמודדת עם איום של השלטון שלה ומבחינת השלטון אין להם בעיה שימותו אלפים״.

״לפי האופוזיציה יש 20,000 הרוגים מהקורונה, כול עוד השלטון הזה ממשיך בייצוא המהפכה מבחינתם לא אכפת להם שיהרגו אנשים מהקורונה״ סיפר יחזקאלי ואמר כי ״אין ניהול של המגפה באיראן וזה מקרין החוצה. הם הרימו לחלל, בתוך ימי הקורונה, שלשום, לווין שהקיף כמה פעמים את כדור הארץ, מצלמים את ארה"ב, מצלם אותנו, ומתגרים באופן גלוי בספינות אמריקאיות במפרץ הפרסי. לכן, טראמפ אמר השבוע – 'כל אונייה שמתקרבת אנחנו נירה לעברה', אבל זה עניין של הרבה זמן. הם מחפשים להסית את תשומת הלב מהקורונה שקורה אצלם. מדיניות חוץ מתגרה בגלל משבר הקורונה בתוך איראן".

הציבור השלים? יש התקוממויות?
"אני חושב שהציבור פה בנקודה מאוד חלשה, זה לא יצבור שיכול לצאת להפגנות, הם פשוט סובלים. אני מנהל שיחות עם איראנים בימים האחרונים ואני שומע את חוסר היכולת שלהם להגיע לשירותי רפואה. השבוע הייתה ההפגנה בפתח של בית חולים שרואים אנשים עם מסכות, שנזהרים מהקורונה, וצועקים 'תצילו אותנו'. יש שם חוסר אונים שלא מתורגם לתנועה ברחובות, בגלל הקושי, אבל יש שם המון תסכול והציבור משלם את מחיר ההזנחה. לשלטון לא אכפת בהקשר הזה כי הוא יודע שזה לא יסכן אותו מבחינת הרחוב, אלא הוא דואג כרגע לשרידות שלו. חמיאני בבידוד, הבכירים בבידוד, ולא דואגים לאזרחים. הם זעקו לעזרה לאמריקנים, לעזרה הומניטרית, מעבר לסנקציות, והם ענו להם – 'יש לכם המון כסף, אתם לא מדינה עניה שלא יכולה לקנות מסכות, אתם פשוט מדינה שמנהלת לא נכון את הכספים שלכם".

מה הם רוצים? עימות עם ארה"ב?
"הם לא רוצים עימות כולל עם ארה"ב הם יודעים שארה"ב לא תלך לזה אבל מבינים שאחרי חיסול סולימאני היא מאוד מבליגה וככה הם יכולים לקבוע נקודות להמשך העימות .מאז חיסול סולימאני המון בסיסים אמריקנים חוטפים הפצצות של פצמ"רים בתוך הבסיסים שלהם, בתוך עיראק. אנחנו לא שומעים על זה בחדשות אבל זו נקודת פתיחה איראנית מול ארה"ב – 'אנחנו רוצים להמשיך להתגרות בכם, ולומר לכם שאנחנו לא עוזבים את האזור למרות החיסול'. אותו דבר קורה במפרץ הפרסי שמתגרים בספינות אמריקניות ללא כל חשש, כי הם יודעים שארה"ב לא תגיב. טראמפ תחת משבר הקורונה בארה"ב לא יכול לנהל שום דבר מול איראן אלא רק להפסיד את ההרתעה, וזה מה שהם עושים".