בזמן שבעלי עסקים בארץ לא יכולים לסמוך על הטבות משרד האוצר שלא מגיעות או מתמהמות, חברת השילוח הישראלית–אמריקאית DealTas החליטה לחלק מענקי עזרה לעסקים קטנים ובינוניים בארץ, הן כדי לחזק את הקשר עם לקוחות קיימים ופוטנציאליים והן מתוך הבנה שכולם בסופו של דבר באותה הסירה. "אם עסקים ייפלו, לנו לא יהיו לקוחות", אומר יניב קוטר, מבעלי החברה, על היוזמה החדשה.

החברה יושבת בבוסטון, והיא בבעלות ישראלים בלבד, ולמרות פעילותה הענפה מעבר לים, רוב לקוחותיה גם הם ישראלים. "בחודש האחרון קיבלנו המון פניות מלקוחות קיימים ולקוחות פוטנציאליים שמחפשים דרך לשלוח חבילות", אומר קוטר, "כמות טיסות הקרגו לארץ ירדה בשבועות האחרונים באופן ניכר, וגם אם הן קיימות, זו הוצאה כלכלית גבוהה מאוד, שלא מתאימה להרבה חברות קטנות כרגע". קוטר מספר שלא רק שנוצר פקק של מטענים ומכולות שאמורים להגיע ממקום למקום, אלא גם שלרוב האנשים שזקוקים לסחורה הזאת אין את הכסף הנדרש לשלם תמורתה.

יניב קוטר (צילום: זיו גלפין)
יניב קוטר (צילום: זיו גלפין)

לא הלוואה, מענק

בחברה שברו את הראש מה אפשר לעשות וכיצד ניתן לסייע, והחליטו להקים קרן מענקים בסך 500 אלף דולר, שיחולקו בין עסקים בינוניים וקטנים שיגישו מועמדות. "הקרן הזאת אמורה לתת מימון מלא או חלקי לחברות ישראליות קטנות או בינוניות, בכל תחום לוגיסטי שקשור במסחר בין ארה"ב לישראל", אומר קוטר, אבל מוסיף שאין הגבלה לתחומים שבהם עוסקות החברות, "אנחנו עובדים עם סוגים שונים של עסקים, וכמעט לכל חברה או ארגון יש נגיעה למסחר כלשהו, מקניית לפטופ וציוד משרדי ועד מטענים וחומרי גלם או כל דבר אחר".

עסקים ישראליים נאבקים לקבל מענק מהמדינה ורובם לא זכאים לכך. מה המצב בארה"ב?
"באופן מפתיע, ואני לחלוטין לא מתומכיו הנלהבים של טראמפ, תוכנית הסיוע הייתה יעילה מאוד. הסיוע התחלק לשניים - לאנשים פרטיים שקיבלו עד 1,200 דולר למבוגר ו־500 דולר לילד, וזה כבר נכנס לחשבונות הבנק; ולעסקים הקטנים, שהיקף הסיוע להם היה בגובה של 350 מיליארד דולר, ובתוך שבוע הוא חולק כולו למי שהגיש בקשה לכך דרך הבנקים. אני מניח שהקריטריונים היו הרבה יותר קלים ומהירים ממה שקורה בארץ וממה שאני שומע".

לצד לקוחות עסקיים כמו אינטל, מלאנוקס וחברות הייטק נוספות, החברה משרתת גם לקוחות פרטיים שהיו זקוקים לכתובת אמריקאית לצורך שילוח מוצרים מפלטפורמות כמו אמזון, איביי, טארגט ואחרות.

קיבלתם בקשות עזרה מלקוחות שלכם?
"בוודאי. וגם פניות מאנשים שמייצגים חברות וארגונים בישראל שיש להם לקוחות, יש להם למי למכור ויש להם למי לשלוח, אבל אין להם חומרי גלם לייצר בישראל או יכולות לוגיסטיות, והמטענים שלהם לא עולים על טיסות כי הם לא מוצאים טיסות או כי אין להם מספיק מימון, ולנו יש מניפה גדולה מאוד של פתרונות לוגיסטיים כדי לעזור".

מהם הקריטריונים לקבלת המענק?
"הקריטריון הראשון הוא שהחברה תהיה ישראלית, משמע שרוב בעלי העניין ובעלי המניות יהיו ישראליים, שבסיסה יישב בארץ ויהיו לה עד 400 עובדים. קריטריון נוסף הוא הוכחה כלשהי לכך שהחברה פועלת כבר יותר משנה, כלומר לא חברה שרק הקימו לצורך קבלת המענק. כאמור, אנחנו חברה למטרות רווח, וקודם כל יש לנו אינטרס שהלקוחות שלנו ולקוחות פוטנציאליים לא ייפלו, והמטרה היא לעזור לחברות שמצבן פחות טוב".

המענק, כך מסביר קוטר, אינו בגובה אחיד אלא תלוי בצרכים של החברה. את המועמדות אפשר להגיש כבר החל מסוף השבוע הקרוב באתר החברה: DealTas.com. ההרשמה תהיה פתוחה עד ל־15.5.20.