ההסכם הקואליציוני עליו חתמו סיעות כחול לבן והעבודה נחשף היום (שישי). בין הסעיפים: בתחום המדיני הוסכם כי "הצדדים יפעלו יחד לשמירה על הסכמי השלום ועל הביטחוניים והמדיניים של מדינת ישראל", דבר המהווה, אולי, מענה ליוזמת הסיפוח של הימין.

בתחום החברתי-כלכלי סוכם כי "הצדדים יפעלו להעלות בהדרגה את קצבת הזקנה ל-3,000 ש"ח", וכן כי הם "יפעלו לקבוע חוק חינוך ציבורי מפוקח ובחינם מגיל 0 במתווה מדורג למספר שנים".

ההסכם בין כחול לבן והעבודה by maariv on Scribd

בתוך כך, חבר הכנסת איציק שמולי, התראיין הבוקר לרדיו חיפה והתייחס להסכם הקואליציוני עם כחול לבן, עליו חתם ביחד עם יושב ראש מפלגת העבודה, עמיר פרץ: "אני משוכנע שחברי וחברות ועידת המפלגה יאשרו את ההסכם משני טעמים. הם מבינים שתחת הנסיבות הקימות של משבר לאומי שאני לא זוכר מתי ראינו כמותו מפלגת העבודה חיבת להיות במוקד קבלת ההחלטות ומשום שלמפלגת העבודה יש הזדמנות לצאת לדרך חדשה ומשותפת עם מפלגת כחול לבן", את הדברים אמר שר הרווחה והשירותים החברתיים המיועד לקראת כינוס ועידת מפלגת העבודה ביום ראשון שבו תתבקש לאשר את ההסכם.

שמולי הגן על ההחלטה להצטרף לממשלה ואמר: "אנו במשך שנה ניסינו להקים ממשלת מרכז שמאל. הדבר לא עלה בידינו. אנו גם לא התפתינו לשום הצעה לחצות את הקווים לבד ולהיות האצבע ה – 61 של נתניהו אלא הסכמנו להיכנס לממשלת חירום לאומית משותפת ולהיות חלק מהגוש של כחול לבן". 

"יש פה מיליון מובטלים, עשרות אלפי עסקים שקורסים. יש פה גמלאים שנשארו מאחור. אני בפוליטיקה עבור האנשים האלה. אני והמפלגה שלי לא יכולים לעמוד מנגד. אנו חייבים להיות בממשלה להשפיע להיות מגן ולתת מענה לאותם אוכלוסיות", הוסיף.

איציק שמולי (צילום: אבשלום ששוני)
איציק שמולי (צילום: אבשלום ששוני)

על גודלה של הממשלה הצפויה, 36 שרים ו-15 סגני שרים, אמר: "התכתיב לגודל הממשלה הגיע מהליכוד ולא מכחול לבן בגלל המספר הנוכחי של שרי הליכוד. גנץ עושה מאמץ גדול למרות שהוא לא אחראי לבעיה לצמצם את מספר השרים של כחול לבן בשלושה עד ארבעה שרים. הוא התחייב שלא יהיו לנו סגני שרים. לא אני ולא עמיר פרץ נכנסים למשרדים שתפרו לכבוד שלנו. אנו נכנסים למשרדים החשובים ביותר שנועדו לתת מענה למשבר הכלכלי חברתי שלא נודע כמו במדינת ישראל".

שמולי נשאל האם הוא סומך על נתניהו שיכבד את הסכם הרוטציה עם גנץ ואמר: "נתניהו הרוויח ביושר את חוסר האמון כלפיו, ולכן אתמול התחלנו לקדם חקיקה של חוק יסוד בכנסת שקובע ששני ראשי הממשלה מושבעים באותו המעמד. אם נתניהו מפזר את הכנסת באופן מיידי בה בעת גנץ יכנס לתפקיד ראש הממשלה. עם כל הביקורות שיש בהסכם יש בו גם בעיות וקשיים. אני מודע לזה היטב".

על יחסיו עם נתניהו אמר: "אנו לא בפוליטיקה כדי לחפש חברים. המשמעות של ההחלטה שקבלנו להיכנס לממשלת חירום, ממשלת אחדות, היא לשבת ביחד באותו החדר ובראש וראשונה למצוא פתרונות להשלכות החברתיות והכלכליות של הקורונה. ברור שהמשמעות המעשית זה לייצר פתרונות. במסגרת ההסכם נקבע שיוקם מטבחון מצומצם בו ישבו שני ראשי הממשלה המיועדים, עמיר פרץ ושר האוצר ישראל כ"ץ שיעצבו את המדיניות הכלכלית של הממשלה. אני מאמין שנצליח להביא ברכה להרבה משפחות".

"אני לא מתייחס לקורונה כאל שפעת עם יחסי ציבור. בשבילי מיליון מובטלים זה לא אויר. אני חי את האנשים האלה ורוצה לדאוג להם גם אם זה כרוך בסיכון הקריירה שלי. אני מודע לביקורת אני מקבלת אותה", אמר.

שמולי נשאל מדוע טרפד בשעתו את ניסיונו של אבי גבאי להיכנס לממשלה בראשות נתניהו ואמר: "אני זה שסיכל את כניסת העבודה בתקופה ההיא לממשלת נתניהו. אז היה מדובר שאנו נכנסים לממשלה צרה ומשלימים לו אצבע 61. כאן מדובר על ממשלה פריטטית שכל דבר בה בהסכמה. אנו חלק מגוש כחול לבן. זה הבדל גדול".

לדבריו "מרגע שאכנס למשרד מרובע שאני כמה לעשות עבור האוכלוסיות האלה אקח שק שינה ולא אצא מהמשרד. יש לי כל כך הרבה עשיה. החוכמה לא ניתנה לאדם אחד, ולכן אני מזמין ארגונים חברתיים אזרחים וגם תקשורת עם יוזמות טובות שיפנו אלי". 

בהסכם הקואליציוני בין העבודה לכחול לבן הוכנס סעיף, תחת "משרד הרווחה, העבודה והשירותים החברתיים", לפיו: "הצדדים יפעלו לתת מענה בסיוע כלכלי לזוגות חד מיניים לצורך הליך הפונדקאות בחו"ל בהובלת שר הרווחה".