בצל משבר הקורונה וברקע מלאכת הרכבת הממשלה החדשה התייחס היום (ראשון) שר הביטחון נפתלי בנט בהצהרה מיוחדת לתקשורת להמשך ההתמודדות עם משבר הקורונה: "הגיע הזמן לפתוח את מדינת ישראל וכלכלת ישראל מחדש. המערכה הגדולה צריכה לעבור מהמלחמה בקורונה, לשיקום מהערכות שניזוקו". שר הביטחון אמר שלצד פתיחת הכלכלה, צריך לשמור על הזקנים והאוכלוסיות המבוגרות: "פתיחת ישראל מגבירה את הסיכון לקשישים ולמבוגרים. יותר אנשים מסתובבים ויותר אנשים נדבקים, נגיף הקורונה הוא קטלני לציבור המבוגר".

בנט נשאל במסיבת העיתונאים מדוע לא הוזמן על ידי ראש הממשלה להשתתף בישיבה מחר בעניין פתיחת מערכת החינוך, והשיב כי את הפתרונות לנתניהו. "תשאלו אותו מדוע לא הוזמנתי לישיבה". יו"ר ימינה הוסיף כי מפלגתו לא תיכנס לממשלה "רק כדי לחמם כיסאות" אך סייג ואמר כי ראש הממשלה עושה מאמצים כבירים להכניס אותו לממשלתו.

בנוגע להתבוססות האיראנית בסוריה אמר בנט: "איראן לא נחה לרגע, אבל אנחנו לא, אנחנו נחושים יותר, בשביל איראן סוריה זו הרפתקה רחוקה מהבית בשבילנו זה החיים, אנחנו הרבה יותר נחושים. חיילים איראנים שבאים לאדמת סוריה דמם בראשם. הם מסכנים את חייהם ומשלמים בחייהם. אנחנו לא נאפשר הקמת בסיס איראני קדמי בסוריה"

מוקדם יותר התראיין שר הביטחון לתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM והתייחס למשא ומתן בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו על הכניסה לממשלה. "משרד הבריאות לא הוצע לנו עד לרגע זה, זה לא סוד שאנחנו רוצים משרדים משמעותיים ומשפיעים", אמר. בנט אף התייחס למדיניות הממשלה ביחס למשבר הקורונה והביע תקווה לחזרתו של המשק לפעילות כמעט מלאה.

מגל: מה העניינים?
"בסדר גמור, מתקדמים לאט לאט, פותחים. אני מקווה שישראל תוכל להיפתח כמעט בצורה מלאה בזמן הקרוב".

מגל: שר הבריאות הבא?
"אני עכשיו לא במשא ומתן אתכם, אני רוצה מאוד להשפיע בממשלה הבאה. אני נמצא בדיונים עם ראש הממשלה בנושא הזה".

כספית: אתנו יהיה לך יותר קל מאשר עם ראש הממשלה, אבל בהינתן ותצטרך לעזוב את תיק הביטחון, גם אלה שנמנים על מבקריך הרבים, ואני לפעמים ביניהם, ידעו שמבחינת היצירתיות והמנהיגות וכל הדברים שעכשיו צריך במשרד הבריאות ואתה עושה בביטחון - זה כמו כפפה ליד.
"אני אומר עוד פעם, משרד הבריאות לא הוצע לנו עד לרגע זה ולכן זה לא לעניין שאני אתחיל פה בראיון להתנהל על דיון תיקים. זה לא סוד שאנחנו רוצים משרדים משמעותיים ומשפיעים".

מגל: אם יוצע תשמח לקחת?
"אני לא רוצה לומר פה דבר כזה או אחר כי אני מנהל משא ומתן כרגע מול ראש הממשלה, אמנם מתנהל לאיטו הייתי אומר, אבל כשנגיע לגשר נחצה אותו".

מגל: לא נוכל להוציא כותרת.
"הפרה הזאת הרבה חלב לא תוציא".

מגל: אם יהיה בריאות הוא יחליט להעביר את הניהול לביטחון; כספית: זה גנץ, לך תדע. שמעת את פרופ' עידית?
"כן ראיתי אחר כך בפייסבוק את הקטע".

היא אמרה: "אני בהחלט מוטרדת ממשרד הבריאות שמתנהל על ידי אנשים חרדתיים, מנכ"ל משרד הבריאות שמטיל עלינו אימה כבר חודשיים, בתי חולים שאין בהם חולי קורונה מונשמים. יש פה מצביא שלא ביקר את האוגדות, שיראה אותנו מוכנים לחולים האלה ושיתנו לנו לעבוד". כספית: תגובתך?
"ההחלטות שהתקבלו בתחילת הדרך, לאור המידע שהיה בתחילת הדרך, היו נכונות מאוד ותמכתי בהן. כלומר, כשמולנו היה הרבה לא נודע, מגפה שאנחנו לא יודעים מספיק עליה, ההחלטות היו נכונות. עכשיו הגיע הזמן לשנות, לאור המידע שהצטבר והדברים שאנחנו כן יודעים, ולכן כן יש עכשיו מגמה של פתיחה. אנחנו בכלל לא נמצאים במקום שבו ייעדו לנו במקור, תכננו רק ב-30 לאפריל להתחיל לדבר על פתיחת הכלכלה. היינו אמורים עד עכשיו להיות במצב של חול המועד פסח, אז מתקדמים. אבל לצד זה גם צריך להגיד - אסור לעבור לקיצוניות השנייה של איזו שאננות ובעיקר אם הציבור עצמו ימשיך להתנהג בצורה מאוד טובה עם מסכות וכו', נוכל להמשיך לפתוח את הכלכלה".

כספית: תראה מה קורה בחוץ, הכבישים מוצפים, אנשים בים. גם הפרופ' הייתה חרדתית כמו כולם ובדקה עם וטרינרים, והיום אומרת 'אל תהיו היסטריים'.
"לכן אני בכלל חושב שההחלטות שהתקבלו היו מאוד נכונות לשעתן".

קורונה - חנות סגורה בתל אביב  (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
קורונה - חנות סגורה בתל אביב (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

מגל: ועכשיו לשחרר את המשק?
"כן אבל אנחנו חייבים להמשיך להדק את השמירה על המבוגרים. הייתי הראשון שדיבר על לשמור על סבא וסבתא מרחוק והפלנו את האסימון הזה, זוכרים את הווטסאפ, הודעת האודיו שכל המדינה שמעה והפנימה, זה לא השתנה - עדיין הקורונה היא קטלנית למבוגרים.  צריך עוד יותר להסתובב עם מסכה ולשמור על ריחוק ואז כן אנחנו יכולים וחייבים לפתוח את הכלכלה ומערכת החינוך. אני דוחף בכול מאודי לפתוח בהקדם האפשרי את הגיל הרך עד גיל ג'".

כספית: על זה בעיקר רבים כי הייתה לשר בנט קטטה מתוקשרת עם ראש הממשלה.
"לא קטטה אבל יש חילוקי דעות, גם הצגתי מודל ואני שמח שגם עכשיו משרד הבריאות יוצא עם מודל. עד עכשיו לא היה בעצם מודל מתי ממשיכים, מתי מאטים, מתי חוזרים אחורה. אני חושב שהמודל שאני מציג יותר נכון אבל אפשר להתווכח על זה".

כספית: הם מדברים על 300 חולים קשים שיסמנו לנו לעצור. ואתה?
"אני מדבר על קצב ההכפלה או העלייה אבל אנחנו לא רחוקים. אני מדבר על קצב עליה של מעל 3% ביום במשך חמישה ימים שמאותת לנו שנותרו לנו 40-50 יום עד לקצה הקיבולת, שזה המון זמן לחזור לאחור. הדברים הנוספים שחייבים לעשות במקביל להכל זה להקים מערך בדיקות וחקירות אפידמיולוגיות כדי שנוכל לסגור מעגל מהר ולשלוח לבידוד מהר את כל מי שמגלים שנשא קורונה. בסך הכול העסק כעת זז לכיוון הנכון ואנחנו עוברים לשלב חדש במערכה על הקורונה וזה השלב של השיקום הכלכלי".

מגל: שר הביטחון, סיירת מטכ"ל, אין מבצעים יותר? אין פעילות מבצעית? ממשיכים לתקוף? מה קורה?
"כן כן וכן. עושים את כל מה שאמרת"

כספית: ממשיכים לתקוף את האיראנים אני לוקח מזה.
"תהיו עם אוזניים ערניות לדברים ואתם תראו או תשמעו. לא רק שאנחנו ממשיכים לבלום את ההתבססות האירנית בסוריה, אנחנו עברנו חד משמעית מבלימה לדחיקה החוצה".

כספית: הקורונה עוזרת לזה?
"לא, היא לא עוזרת ולא לא עוזרת. חד משמעית כל המדינות בתחילת משבר הקורונה התכנסו פנימה ובמיוחד איראן שנפגעה קשה, כי גם המבנה הדמוגרפי שלה לא טוב וגם הצירים לסין היו פתוחים לגמרי. בגלל הסנקציות המערביות ציר הסחר העיקרי של איראן זה סין, ולכן נפגעו מאוד קשה בתחילה. במקביל, 'לא ינום ולא ישן צה"ל' ואני קובע ביתר שאת בעוצמות שלא ידענו בעבר וזה מצליח".

כספית:  שאלתי קורונה כי האיראנים סופגים מכה על מכה כלכלית מחיר הנפט שקורס, זה מבחינתכם קטסטרופה מטורללת, מינוס של עשרות מיליארדי דולרים בתקציב הנוכחי שלהם והאם אתה יודע לאשר מה שהודלף מיוסי כהן שהמספרים יותר גבוהים במדינות ערב מהמדווח?
"לגבי המספרים במדינות ערב זה תלוי. אגלה לכם סוד, הפרמטר המנבא הטוב ביותר מה יקרה במדינה זה הגיל החציוני, בעזה מתחילת הדרך שכולם דאגו אמרתי שלא יקרה כלום בקורונה ובאמת לא קרה כלום כי הגיל החציוני שם הוא 18. באיטליה, בספרד, במנהטן - הגיל החציוני סביב 42. בישראל סביב ה-30 ולכן אנחנו במקום לא רע כבר מבחינה מובנית. קורונה הורגת את הזקנים ולא הורגת את הצעירים, צריך להבין את התכונה הליבתית. לכן במדינה בה יש באופן יחסי מעט מאוד זקנים בהתפלגות האוכלוסייה אז לא מתים כמעט".

מגל: ובאיראן?
"באיראן יחסית זו מדינה יותר זקנה, היא לדעתי סביב ה-32 אל תתפסו אותי במילה, אבל שם היו בעיות קשות של הצירים לסין בתחילת הדרך. פרמטר מנבא הוא לא פרמטר בלעדי. באיטליה העובדה שיש הרבה רווקים שגרים עם הוריהם הבוגרים היא עובדה שהכפילה את הדברים".

כספית: חשבתי שזו המצאה ישראלית.
"בישראל זה לא כזה נפוץ ויש עוד הרבה דברים שאנחנו לא מבינים. למשל, חיסון טבעי שנובע מהיעדר שימוש רב באנטיביוטיקה, ככל הנראה היה פקטור טוב למדינה"

כספית: כהיפוכונדר חובב, ישראל נחשבת למשתמשת פחות?
"היא באמצע, אנחנו די באמצע אבל גרמניה למשל פחות מכורי אנטיביוטיקה ובאיטליה יותר מכורי אנטיביוטיקה. יש המון דברים שאנחנו לומדים יום יום, לכן לאורך הדבר הזה אנחנו צריכים להתרחק מהיסטריה אבל גם משאננות יתר. כשאומרים תראו מה קורה בסינגפור יש להם זינוק חדש. לפני 5 ימים נפטרה שם אישה בת 84 זה הזינוק מחדש. אבל יש שם אלף נשאים חדשים, בעיקר בקרב עובדים זרים וכו'. בקיצור, סיפור מורכב. אני כן מבקש לומר לציבור שמאזין לא להיכנס לשאננות, אנחנו נחושים לפתוח את הכלכלה, החינוך, העסקים. בכדי לעשות את זה, באמת תחבשו את המסכות, תשמרו על מרחק ונעבור את זה ביחד".

כספית:  ומה דעתך על יום הזיכרון?
"זו לא דעתי אלא החלטתי שמבוצעת. ביום הזיכרון מגיעים מיליון וחצי בכל יום זיכרון, אגב זו תעודת כבוד לציבור הישראלי, לעם ישראל. זו סכנת נפשות, רוב המשפחות השכולות מטבע הדברים, יש בהם אנשים מבוגרים. קיבלתי החלטה קשה מאוד שביום הזיכרון לא יוכלו להגיע ולכן לפני שבוע כבר הודענו למשפחות, העמדנו חיילים במהלך השבוע האחרון בבתי הקברות ועודדנו את המשפחות להגיע, וגם היום להגיע, לפני יום הזיכרון וכל מי שמגיע מתקבל בצורה מאוד יפה. זה הכי טוב שאנחנו יכולים לעשות כיד למנוע את המכה".

מגל: אם יגיעו בכל זאת?
"אף אחד לא יעצור בכוח אבל כן צריך לומר שיהיו סגירות צירים ברדיוס מאוד גדול סביב בתי הקברות".

כספית:  אני רוצה לאתגר אותך כמו שכתב מאיר שלו, בדרך לאיקאה ולידו בית קברות צבאי אז תגיד שאתה בדרך לאיקאה.
"כל החלטה שנקבל תמיד אפשר למצוא אנומליה, תמיד אפשר למצוא סיבת ביקורת. אני מבין את האמירה בסוף, אנחנו באמת מבינים שאובדן הפרנסה של המון ישראלים היא מכה נוראה, מסוכנת מאוד. קיבלנו החלטה, אני חושב שאם לא הייתי מקבל את ההחלטה הזאת זה היה חוסר אחריות למילון וחצי איש. עכשיו, אפשר לבקר את זה, נתנו פתרון לא מוצלח אבל הכי פחות לא מוצלח שאפשר. מקווה שיקבלו את זה בהבנה המשפחות.