בחודש האחרון כמעט בלתי אפשרי לפספס פוסטים או הודעות וואטסאפ שקשורות לחקלאים שמוכרים ישירות לצרכנים את הסחורה שלא הצליחו למכור בשל המצב. שלושה יזמים, סטודנטים שנה ג' למדעי המחשב, התגייסו לטובת החקלאים הישראלים ופיתחו אפליקציה בשם basket המחברת בין הצרכן למשקים חקלאיים שנמצאים בקשיים בימים אלו בעקבות משבר הקורונה. כל רוכש מקבל את הסחורה הטרייה עד לביתו ונכון לרגע כתיבת שורות אלה הצטרפו ליוזמה למעלה מ-20 משקים. 

ספיר גופשטיין סיפר על הרקע ליוזמה: "התבקשנו, במסגרת האקתון של אוניברסיטת אריאל, לפתור בעיה שנוצרה בעקבות נגיף הקורונה. הרעיון הגיע אחרי שראינו המון פרסומים של חקלאים ברשתות החברתיות שפשוט נתקעו עם הרבה מאוד סחורה שאין להם למי למכור, אבל סרטון פייסבוק אחד השפיע עלינו בצורה דרמטית ובו רואים חקלאי שדורס את כל היבול שלו עם טרקטור רק משום שאין לו למי למכור".

לידור טל הדגיש כי "מדובר בכמויות מזון עצומות שנזרקות לפח. הבנו שיש כאן בעיה גדולה ומשמעותית של עסקים רבים שנפגעים בצורה ישירה ממשבר הקורונה. בעקבות כל הדברים שהציפו אותנו החלטתנו להירשם להאקתון ולהקים פלטפורמה בשם Basket – מוצר חינמי שיחבר בין חקלאים שמעוניינים למכור את הממכר שלהם לקהל הצרכנים הרחב עם משלוח עד הבית".

גל חדידה הוסיף כי "כך ניתן לסייע במכירת חלק מהסחורה, גם להכניס לחקלאים כסף וגם לשמור באופן יחסי על תעשיית החקלאות הישראלית. מהצד של הצרכן, הוא יוכל ליהנות ממשלוח עד הבית וממוצרים טריים הישר מהמשק במחירים טובים, מה שיגרום לשני הצדדים ליהנות מהפלטפורמה שלנו". השלושה הדגישו: "מדובר במיזם חברתי ואנחנו לא גובים כסף על פרסום המשקים או רכישה המוצרים. המטרה היא אך ורק לנסות לעזור למשק הישראלי בתקופה פחות טובה זו".

בשנים האחרונות יש יותר מודעות לנושא של לקנות ישר מהחקלאים. 
שלושתם השיבו: "אחד מאתנו רכש בעבר עגבניות וביצים ישירות מהחקלאי, שאר הצוות לא רכש לפני המיזם ירקות ופירות ישירות מהחקלאי, אבל הלכנו לקטיף תותים ודובדבנים בעבר. אין לנו ספק שאם הייתה פלטפורמה נוחה לבצע הזמנה של ירקות ופירות היישר מחקלאים אל בית הלקוח אנחנו היינו הראשונים שמנסים אותה".

מה היו התגובות של החקלאים הראשונים שפניתם אליהם? 
חדידה: "משקים הופתעו במיוחד כשסיפרנו להם שהפלטפורמה חינמית ושאנחנו מעוניינים לפרסם אותם ולעזור להם להגדיל את המכירות, חלקם אפילו הציעו לשלם לנו על העבודה".
טל: "כל משק מתמודד עם אתגרים שונים ואנחנו יוצרים חנות ווירטואלית קצת שונה ממשק למשק, למשל בהמשך אנחנו נפתח רכישות מרוכזות למען משקים שמעוניינים לבצע משלוחים לערים רחוקות מהם".

כמה עובדים אתכם כיום?
גופשטיין: "היום אנחנו עובדים היום עם כ-20 משקים שכבר נמצאים באפליקציה ויש עוד משקים שבדרך. אנחנו עדיין עובדים על החנות הווירטואלית והם יעלו בימים הקרובים לאפליקציה. בנוסף, אנחנו מזמינים כל חקלאי או משק שקורא כרגע את הכתבה כדי ליצור איתנו קשר ולשתף פעולה. וכמובן את הצרכנים להוריד את האפליקציה וכך לסייע לחקלאים".

איזה פידבקים קיבלתם?
טל: "קיבלנו פידבקים חיוביים מאוד מהחברה הישראלית, אנשים ראו בעין מאוד יפה את המיזם, ואנחנו שמחים על החשיפה והחיבוק שאתם נותנים לנו שיסייעו לנו להגיע ליותר אנשים כך שיותר אנשים יוכלו לתמוך יחד בחקלאות הישראלית. מספר ההזמנות ממשיך לעלות מדי יום. 

"נרצה לומר תודה לאוניברסיטת אריאל ולד"ר עמית דביר זאב שדאגו לנו לבעלי מקצוע טובים שכיוונו אותנו למקום טוב בעת פיתוח המוצר. בימים האחרונים אנחנו עובדים על גיוס עובדים שיסייעו לחקלאים כמו מלקטים, אורזים ושליחים ואת המשרות הללו ניתן למצוא באפליקציה שלנו כך שכל מי שנמצא כרגע בבית ומחפש עבודה, יכול להציע עצמו לעבודות אלו", סיכמו השלושה. 

ניתן להיכנס לפלטפורמה שלנו דרך הלינק הבא, דף הפייסבוק של האפליקציה