אלפים רבים של שוטרים נערכים לקראת אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה ויום העצמאות ה־72, כשלראשונה בתולדות המדינה ייערכו טקסי האזכרה בבתי העלמין ובחלקות הצבאיות שבהם ללא נוכחותם של בני המשפחות השכולות, בשל החשש מהתפשטות נגיף הקורונה. השוטרים תודרכו שלא להיכנס לעימותים עם המשפחות השכולות כדי למנוע תרחישים צורמים.

ההיערכות כוללת את אכיפת התקנות לשעת חירום, כשהמשמעות היא טקסים מצומצמים ללא קהל, וכן הגבלות תנועה, מסחר והתקהלות. המשטרה, בשילוב צה"ל ופקחי הרשויות המקומיות בערים שבהן לצד בתי העלמין ישנן חלקות צבאיות, תיפרס בכוחות מתוגברים על מנת למנוע הגעה אל דרכי הגישה, בעיקר של כלי רכב. עד היום בשעה 16:00 ניתן לצאת מהבית גם לצורך ביקור בבית קברות צבאי, חלקה צבאית או קבר צבאי, אתרי הנצחה ובית יד לבנים. החל מהשעה 16:00 יתבטל ההיתר הזה, במטרה למנוע התקהלות המונית במהלך יום הזיכרון בניגוד לתקנות.

בין ההורים השכולים הזועמים בשל ההחלטה על האיסור להגיע לבתי העלמין הצבאיים - קובי סטרוג, אביו של לוחם דובדבן סמ"ר שחר סטרוג ז"ל: "התחושה שלי היא שזו סטירת לחי למשפחות השכולות. אם הכל היה מתנהל כשורה והיה סגר מלא – אפשר להבין. אבל מאוד צורם שפתחו את איקאה ואלפים הגיעו לסניפים, ובאותו הזמן מחליטים לסגור את בתי העלמין הצבאיים ביום הזיכרון. אפשר היה לקבוע שרק משפחות שכולות גרעיניות יגיעו, ולחלק את הגעתן לפי שעות ובלי לקיים טקסי זיכרון".

קובי ושחר סטרוג. באדיבות המשפחה
קובי ושחר סטרוג. באדיבות המשפחה

לדברי סטרוג, הוא חושש מעימותים בין משפחות שכולות שינסו להגיע לבית העלמין לבין שוטרים. "שמעתי שיש משפחות שמתכוונות להגיע. מסכנים השוטרים שיצטרכו להתעמת עם אמא בוכה ולא לתת לה להיכנס לבית העלמין. אני לא מקנא בהם. האשמים הם אלו שהוציאו את ההנחיות. לאחרונה נאלצתי לבטל את טקס האזכרה לקובי בשל ההנחיות המגבילות את מספר המשתתפים".

ישראל נחום, שאחיו רב"ט דוד נחום נהרג בקרב ברמת הגולן במלחמת ששת הימים, אמר בעצב: "זו הפעם הראשונה לאחר 52 שנים שאני לא עולה לקבר של אח שלי ביום הזיכרון - והפעם הראשונה לאחר למעלה מ־30 שנים שלא יהיה טקס זיכרון לאחי ולחללי צה"ל שהתגוררו בשכונת רמת הטייסים בתל אביב, בבית הספר צבי שפירא. השבוע פתחו חנויות, מספרות ומכוני יופי, אז אי אפשר היה לאפשר בהגבלה כניסה של המשפחות הגרעיניות לבתי העלמין ביום הזיכרון?".

הטקס הממלכתי ברחבת הכותל המערבי, הפותח את יום הזיכרון, יתקיים בשעה 20:00, ובשנה זו ייערך ללא קהל. הטקס יועבר בשידור ישיר באמצעי התקשורת וגם ברשתות החברתיות. במשרד הביטחון קוראים לציבור הישראלי בסיומו של הטקס לצאת למרפסות לשירה המונית של המנון התקווה. אירוע "שירים לזכרם" בכנסת, המשודר בדרך כלל בשידור חי, הוקלט הפעם מראש. זאת ועוד: השנה יתקיים, לראשונה, הטקס לזכרם של חיילים בודדים שנפלו במערכות ישראל במתכונת וירטואלית, והוא ישודר הערב החל מ־19:50 בעברית ובאנגלית לטובת המשפחות ברחבי העולם ששכלו את יקיריהם. בטקס ישתתפו נשיא המדינה ראובן ריבלין, הרב ג'ונתן זקס, שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן ואומנים, ובהם מירי מסיקה, עינת שרוף ופבלו רוזנברג.

הטקס בהר הרצל. צילום: דובר צה
הטקס בהר הרצל. צילום: דובר צה

אתמול התקיים טקס "דגלון לנופל" מחוץ להיכל הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל שבהר הרצל בירושלים, שבמסגרתו הונחו דגלי ישראל על קבריהם של חללי צה"ל בבית העלמין הצבאי. האירוע נערך במתכונת מצומצמת וללא קהל, במעמד הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי.

השתתפו בהכנת הידיעה: משה כהן, אלון חכמון, טל לב־רם, עמית המאירי.