משבר הקורונה נותן את אותותיו גם ביצוא התעשייה. מנתוני התאחדות התעשיינים שהגיעו אתמול ל"מעריב" עולה כי יצוא התעשייה, במיוחד בענף ההייטק, ירד ברבעון הראשון של 2020 ב־7% בהשוואה לסוף 2019, אז גדל היצוא ב־1%. לפי נתוני חודש מרץ, היצוא צנח בשיעור נומינלי חד של 36% בהשוואה למרץ 2019.

הרמה החודשית הממוצעת של היצוא עמדה ברבעון הראשון על 3.5 מיליארד דולר והייתה נמוכה ב־282 מיליון דולר לעומת הרבעון האחרון של השנה שעברה. במרץ 2019 עמד היצוא על 5.2 מיליארד דולר, לעומת 3.4 מיליארד בלבד בחודש שעבר.

במונחים דולריים נומינליים, מדובר בירידה של 14% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד (11.3 מיליארד דולר לעומת 13 מיליארד ברבעון הראשון של 2019). בהתאחדות התעשיינים מדגישים שנתונים אלה משקפים את השפעת התפשטות נגיף הקורונה על היצוא התעשייתי.

בחודש מרץ הצטמצמה באופן ניכר תנועת המטוסים, מה שהקשה על השלמת עסקאות יצוא. גם בתנועת האוניות ובכניסתן לנמלים התעוררו קשיים. נזכיר כי בניגוד למרבית ענפי השירותים, 80% ממפעלי התעשייה נותרו פתוחים גם בזמן המשבר והעובדים לא הוצאו לחל"ת.

בהתאחדות התעשיינים חוששים במיוחד מהמשך היחלשות הדולר לעומת השקל, מה שפוגע עוד יותר בכדאיות היצוא. חשש נוסף הוא מפני עוד שינוי בהטבות המיסוי ליצואנים באמצעות חוק עידוד השקעות הון, שעלול לדבריהם להבריח משקיעים מהפעילות בישראל.