לקראת ערב יום הזיכרון לחללי צה"ל, שוחחו הבוקר (שני) גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM עם הזמר אושיק לוי, שסיפר על שירו המפורסם "טוליק", אותו ביצע בפסטיבל הילדים ב-1978, ונכתב אודות תובל גבירצמן ז"ל, שלימים נפל במלחמת לבנון הראשונה.

מה שלומך?
"יכול להיות הרבה יותר מעניין עם הקורונה הזאת".

'טוליק' הוא שיר ילדים שהיה להיט בפסטיבל הילדים, אבל בדיעבד כשקוראים את המילים אפשר להבין איך הוא גם בעצם שיר הזיכרון.
"אני שר את זה בימי זיכרון, אחרי שנודע לי הסיפור על מי זה ועל מה זה - זה בכלל נהיה משהו אחר". 

אתה מכיר את תובל גבירצמן עליו נכתב השיר?
"את אחותו, גרתי ברמת השרון, אחותו הגיעה אליי לפני כמה שנים טובות, דפקה לי בדלת באיזו שבת והביאה לי ספר. אז הסתבר לי מי זה הבחור הזה, מי זה ה'טוליק' הזה. קצין, מלח הארץ".

עד אז?
"לא ידעתי כלום, נתתי לנפתלי אלטר להלחין את השיר ושרנו את זה בפסטיבל הילדים ב-78 ולא ידעתי עליו כלום".

השיר התפרסם הרבה לפני שנפל.
"בוודאי, כן".

ארבע שנים אחרי.
"את יודעת. אחותו הביאה לי את כל הסיפור עם הספר ואחר כך נפגשתי עם המשפחה בחדרה והכרתי קרובי משפחה שלו ברמת השרון. מסתבר שזו משפחה די מוכרת וידועה בחדרה. הוא היה קצין, היה מלח הארץ. השיר סך הכול נאיבי ותמים, קיבל קצת פרופורציה אחרת בעניין".

רוצה להשמיע לכם קטע מהימים הראשונים של מלחמת לבנון הראשונה, נגמ"ש צהלי חטף פגיעה ותובל גבירצמן היה מפקד פלוגה בשריון, בן 23, ורץ עם מטף כדי לעזור לנפגעים. הוא נפגע מפגיעה ישירה של פגז וכמה שעות לפני באותו נמל תעופה, במקום בו מצא את מותו, פגש אותו אז רון בן ישי כתב הערוץ הראשון ושאל אותו מה צה"ל עושה בנמל התעופה הבינלאומי של ביירות: "עמדה קדמית של הצבא לפני שדה התעופה של ביירות, יש בזה הרגשה מיוחדת. פתאום זה השדה תעופה של ביירות, לפעמים אתה תופס את עצמך אבל כשאתה נמצא בתוך העניינים יום אחרי יום אז בסדר, אז אנחנו בדגה התעופה של ביירות, אז מה?".
"אתה מבין מה זה עושה? רק אצלנו במדינה החיבור הזה בין יום הזיכרון, האבל על כל מה שעברו והחיילים, ופתאום זיקוקי דינור ועוברים לשמחת בית השואבה. רק אצלנו יכול להיות כזה דבר".

היום איך אתה מרגיש לבצע את השיר, עם כל המשמעות שנוספה לו?
"לפני שאני שר את השיר אני מספר את הסיפור שלא הכרתי ואז הכרתי, והשיר קיבל 'טוויסט' אחר אבל עדיין נשאר שיר תמים ונאיבי על ילדים ומי שמכיר יכול להצטרף".