ראש עיריית פראג, זדנק הריב, מסר היום (שני) כי הוא נמצא כעת תחת הגנה משטרתית היות וחייו נמצאים בסכנה. זדנק טוען כי מדובר באיומים על חייו בעקבות חקירה בה הוא מעורב, לפיה היה יעד להתנקשות על ידי גורמים רוסיים. לדבריו, המשטרה החליטה להקצות לו שירותי הגנה מספר שבועות לאחר שזיהתה איומים נגדו. עם זאת, גורמים במשטרה סירבו לחשוף האם את תוכן האיומים והאם אכן הגיעו מגורמים ברוסיה. 

"ראשית, אגיד שחשוב לי מאד לעמוד מאחורי האמונות שלי, גם אם זה אומר שעלי לשלם בכך באיומים על חיי", אמר הריב בראיון לכלי תקשורת רוסים. "ההגנה המשטרתית ניתנה לי בהחלטת הכוחות המקומיים, אך אני מנוע מלחשוף את הסיבות מאחורי ההחלטה", הוסיף.

בהמשך, מסר כי הוא נמצא תחת הגנה משטרתית למעלה משבועיים. בשבוע שעבר, כלי התקשורת בצ'כיה דיווחו כי מדובר במערך הגנה זמני, שהגיע בתגובה לתלונה שהגיש הריב, בה התריע מפני אדם חשוד העוקב אחריו לביתו.

בתחילת השבוע, פרסם יומון מקומי דיווח, אותו ייחסו לשירותי המודיעין במדינה, לפיו אדם הנושא דרכון רוסי דיפלומטי הגיע לפארג לפני כשלושה שבועות, כאשר מטרת ביקורו היא התנקשות בראש העיר ובפוליטיקאי אחר. בין חפציו, אמרו הגורמים, נשא חומר רעיל בו התכוון להשתמש על מנת להרוג את השניים, לאחר שאלו התבטאו בפומבי בסוגיות הקשורות במדיניות הרוסית, כך לפי הדיווח. 

ראש עיריית פראג - זדנק הריב (צילום: REUTERS/Tamas Kaszas)
ראש עיריית פראג - זדנק הריב (צילום: REUTERS/Tamas Kaszas)

זו אינה הפעם הראשונה בה רוסיה מואשמת בניסיונות לפגיעה בגורמים דיפלומטיים במדינות אחרות. בתחילת מרץ 2018 פורסם כי סרגיי סקריפל, אדם שהיה סוכן מודיעין עבור בריטניה ועבור רוסיה, נפל קורבן להרעלה. המשטרה המקומית הודיעה אז כי "שני אנשים - גבר כבן 60 ואישה כבת 30 נמצאו מחוסרי הכרה על ספסל, ב'טחנה' שבסולסברי" ב-4 במרץ. האישה היא בתו יוליה בת ה-33". השניים אושפזו בבית החולים המחוזי בסולסברי. בחקירת המשטרה אושר כי השניים נחשפו לגז עצבים.

סרגיי סקריפל (צילום: רויטרס)
סרגיי סקריפל (צילום: רויטרס)

ב-5 באפריל פרסמה הבת, יוליה סקריפאל, הודעה ראשונה על התאוששותה מההרעלה וכחודש לאחר מכן אביה שוחרר מבית החולים. ב-5 בספטמבר, חצי שנה לאחר ההרעלה, פרסמה בריטניה שהחשודים בהרעלה הם שני רוסים, אלכסנדר פטרוב ורוסלן בושירוב, והוציאה נגדם צו מעצר אירופי. ממשלת בריטניה האשימה את רוסיה וממשלתה בהרעלה, שבוצעה על ידי יחידת מודיעין מיוחדת - שתפקידה (על פי הדיווחים) התנקשויות זרות ופעילויות אחרות שמטרתן לערער את יציבותן של מדינות אירופה. מרבית ממשלות מדינות המערב, ובהן גם ממשלת ישראל, גינו את ההרעלה ובעוד ממשלת בריטניה מיהרה להאשים את רוסיה באחריות להרעלה, טרם הוכחה מעורבות שכזו.