ועדת המשנה למודיעין אישרה הבוקר (חמישי) להאריך בחמישה ימים נוספים את החלטת הממשלה, המאשרת שימוש בטכנולוגיות של שב"כ לטובת המאבק בקורונה. יו"ר הוועדה, חבר הכנסת גבי אשכנזי סיכם את הדיון ואמר כי הוא רואה בפעולות הממשלה התחלה של התנעת תהליך חקיקה, אך הוסיף: "זאת החלטה קשה ללכת לחקיקה שתאפשר לשב"כ לבצע גם פעילות אחרת".

כאמור, הוועדה אישרה את הצעת אשכנזי להאריך את השימוש עד יום שלישי בלבד, ולא עד חמישי כפי שביקשה הממשלה. יו"ר הוועדה הסביר: "אם אכן ביום ראשון הממשלה תחליט שהיא לא הולכת על חקיקה אז ההחלטה תפוג, ואם היא תרצה להמשיך היא תבוא אלינו ביום שלישי ונבדוק כמה זמן להאריך. אני ממליץ להגביר את החקירות האפידמיולוגיות והבדיקות, שכן אנחנו מבינים שיש סיכון אבל נצטרך לחיות בשגרת קורונה בשנה הקרובה ולפיכך יש חשיבות להגברת החקירות האפידמיולוגיות ובחינת חלופות טכנולוגיות אחרות".

ראש שירותי בריאות הציבור, פרופ' סיגל סדצקי, התייחסה לנושא במהלך הדיון בוועדה ואמרה: "ברור לנו לחלוטין שללא שימוש בשירות של שירות הביטחון הכללי נפסיד הרבה מאוד בידודים והרבה מאוד חולים, וברור לנו שצריך את זה לטובת פתיחת המשק". 

אשכנזי שאל על כמות ההדבקות היומית היורדת, ופרופ' סדצקי השיבה: "נענו בין 184-170 הדבקות ביום. אבל אנחנו צריכים לראות כל הזמן את התמונה הגדולה. ככל שבעצם המקרים יורדים ואין מקרי הגעה מחו"ל אנחנו יותר ויותר מבינים שכשהולכים בשיטת הפינצטה רוב אסטרטגיית היציאה בנויה על כך. אחרי שכל כך פתחנו נתחיל לראות שוב הדבקות בקהילה. זה בדיוק הזמן שנצטרך לאתר כל מקרה ואת המגעים שלו".

ח''כ אשכנזי בוועדה (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
ח''כ אשכנזי בוועדה (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

המשנה ליועמ"ש לממשלה, עו"ד רז נזרי, התייחס אף הוא לנושא, ואמר כי "אכן ביקשנו שבוע את השימוש בכלי של השב"כ. פסק הדין של בג"ץ קבע שככל שהממשלה מבקשת להמשיך באיכונים - צריך לעשות את זה בחקיקה ראשית, ואם רוצים בינתיים להאריך צריך להתניע הליך חקיקה. אנחנו מבקשים שבוע. אין שום סיכוי להעביר חקיקה בשבוע. ביקשנו שבוע מאחר שבעצם בשבוע הזה אמורה להתקיים ישיבה בראשות ראש הממשלה, השרים הרלוונטיים והשב"כ כדי לבחון האם לקדם חקיקה או לא. מאחר שאנחנו נכון לרגע זה לא התקבלה החלטה אם לקדם חקיקה או לא, אז לא חשבנו שנכון לבקש יותר זמן אלא רק את השבוע הזה כתקופת גישור וביום ראשון הקרוב נראה לאן פנינו מועדות כשתתקבל החלטת הדרג המדיני. אם לא נלך לחקיקה בוודאי שזה ייעצר מידית". 

בשלב זה, היו"ר אשכנזי שאל: "אני רוצה להבין, החלטת הבג"ץ ניתנה ביום ראשון. האם אתם עשיתם דיון? מה נעשה?".

ע"ד נזרי השיב: "בהחלט נעשה דיון. למדנו את פסק הדין. שקלנו לבוא עם הצעות נוספות אבל מאחר שעלה בהחלט אם ללכת לחקיקה, זה הליך אחר. בסופו של דבר הוחלט לקיים דיון בראשות ראש הממשלה, שיתקיים ביום ראשון. בהינתן שזה המצב הוחלט לבקש להאריך את הדברים כפי שהם בשבוע".