בימים האחרונים התגלה בירושלים ספר שנכתב בתחילת המאה ה-16 באיטליה בידי כומר אנטישמי ידוע והובא לדפוס בידי גרשם בן משה, בן משפחת שונצינו, אחת המשפחות הראשונות להדפיס ספרים בעברית. גרשם היה מוכר כמדפיס הפעיל ביותר במשפחתו, אשר נדד ממקום למקום עם מכונת הדפוס. הספר הוא חלק מאוסף פרטי שהתגלה כעת בזמן שהועבר לידי בית המכירות ׳קדם׳ מידיו של פרופ׳ הרב דניאל שפרבר, חוקר תלמוד ויהדות ופרופסור אמריטוס מאוניברסיטת בר אילן. 

הספר ׳חיבור אנטי- יהודי׳ שהודפס בשנת 1518, נכתב בידי הכומר פייטרו גאלאטינו שנודע בדעות אנטישמיות ואף שם ספרו מעיד על כך. ככל הנראה שונצינו בחר להדפיס את הספר במהלך אחד ממסעותיו. הספר הזה, שהיה הראשון מתוך שלושה אותם הדפיס בעיר אורטונה, הוא היחידי שנושא אופי אנטישמי מובהק. למרות זאת, יש בספר גם סימני ההיכר האופייניים לספרים שהודפסו בהוצאת שונצינו כגון הוספת מסגרת מאויירת בתחריט עץ בתחילת כל פרק בספר. 

משפחת שונצינו הייתה משפחה מפורסמת בעולם הספרות היהודי ובככל. סבו של גרשם הקים את בית הדפוס הראשון להדפסת ספרים בעברית בעיר סונצינו שבצפון איטליה. בני המשפחה היו הראשונים להדפיס את התנ״ך בעברית, הם אף הדפיסו מסכתות מהמשנה ומהגמרא הגדות לפסח ומחזורי תפילה ובהמשך אף ספרי הלכה, מדרש ופילוסופיה וכן את ״מחברות עמנואל״ של עמנואל הרומי ואת ״מסעות בנימין״ של בנימין מטודלה.

''חיבור אנטי יהודי'' (צילום: בית המכירות הפומביות קדם, ירושלים)
''חיבור אנטי יהודי'' (צילום: בית המכירות הפומביות קדם, ירושלים)

עם השנים הפך גרשם לפעיל המרכזי של בית הדפוס המשפחתי. הוא ערך מסעות בכל רחבי אירופה בחיפושים אחר כתבי יד שניתן להדפיס ובהמשך אף שכלל את אמצעיו והחל לשאת עמו במסעותיו גם מכונת דפוס ניידת. בין היתר הגיע גרשם לכל רחבי מחוז סאבוי - לשוויץ, לאיטליה ולצרפת. עוד ידוע כי היה דובר יוונית ולטינית בנוסף לשפות המקומיות ולעברית, מה שסייע לו בעבודתו המאומצת, אולם זהעדיין לא מסביר את החלטתו להדפיס את הספר האנטישמי של גאלאטינו.

עיון בתולדות העם היהודי באיטליה בתקופה זו מלמד על פולמוס משמעותי שהתנהל בין קיסרות האימפריה הרומית נגד ספרים יהודיים ובעצם כך נגד העם היהודי. אלו, ובעיקר התלמוד הואשמו ב״שורש כל רע״ והקיסר מקסימיליאן אף קרא להחרים את הספרים היהודיים. בתוך המאבק לטיהור שמם הטוב גויסו כותבים שונים, בעיקר מלומדים מגרמניה על מנת שיעידו ויכתבו כי כתבי היהדות הם שמוכיחים את אמיתות הנצרות.

באופן הזה, הספר ׳חיבור אנטי יהודי׳ מבקש לזהות אמיתות נוצריות הנלמדות מתוך הספרות היהודית וככל הנראה למרות שזהות הכותב הייתה ידועה, הגדיל שונצינו לעשות ולהדפיס את הספר כלשונו על מנת ״ללמד זכות״ על הספרים היהודיים במהלך הפולמוס. בין דפי הספר משולבים פסוקים רבים מן המקורות העבריים שנועדו להוכיח כי הכתבים היהודיים הם הבסיס לאמונה הנוצרית ובכך נוצר החיבור בין רציונל הכותב להאדיר את הנצרות ורציונל המדפיס להוכיח את הצורך והחשיבות לכתבים היהודיים.
 
״ההיסטוריה מלמדת כי בכל דור ודור קמים עלינו" אומר מרון ארן, מבעלי בית המכירות קדם. "פעם אלו הספרדים, פעם אלו האיטלקים ופעם אלו הגרמנים. אנו היהודים, עם הספר, נותרנו עם האמת הפשוטה והניצחת, שהיא תורתנו ואומנותנו, כתבי הקודש שלנו. שונצינו, להבנתנו, עשה כל שביכולתו להעצים את הספרות היהודית ולא בחל בשום אמצעי. אני סמוך ובטוח שצו השעה שהעמיד את הספרות היהודית על כף המאזניים, הוא שהביא אותו להדפיס במו ידיו ספר שנכתב בידי אנטישמי ידוע. סיפור זה מעיד כי בזמן הדחק, יש לעשות ככל הניתן בכדי לבחור בחיים ובאפשרות הבטוחה שבנמצא להאדיר את שמם הטוב של היהודים״ מסכם מרון ארן, מבעלי בית המכירות קדם.