בצל ההחלטה על החזרה הדרגתית של המשק לפעילות והסרת חלק מהמגבלות שהוטלו בתחילת משבר הקורונה, במשרד הבריאות החליטו היום (חמישי) לבטל את האיסור על אזרחים וותיקים להגיע לעבודה. השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, מסרה כי היא "מברכת על כך שמשרד הבריאות נענה לבקשתי וחזר בו מההחלטה לאסור על האזרחים הוותיקים לעבוד. אמשיך לוודא כי האזרחים הוותיקים משתלבים באסטרטגיית היציאה ככלל האוכלוסייה ומתקבלות לגביהם החלטות ענייניות".

כידוע, כיום התנאי לקבלת התו הסגול לעסקים הוא לאסור על עובדים מגיל 67 להגיע לעסק. השרה גמליאל פנתה לשר הבריאות וטענה שתקנה כזאת מהווה אפלייה על בסיס גיל, פוגעת כלכלית באזרחים הוותיקים ומרחיקה אותם מהחברה. 

משרד הבריאות מסר לשרה ולגורמי המשרד כי לאחר דיון חוזר בעניין הם לא יעמדו יותר מאחורי האיסור הזה, ובוחנים להחיל לכל היותר המלצה בלבד. בתקנות לשעת חירום המעודכנות שיעלו בקרוב לאישור הממשלה לא יהיה איסור מחייב בעניין. 

באב"ד: "סגירת המשק לאורך זמן - גזירה שהציבור לא יעמוד בה"

 מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, התראיין הבוקר בגל"צ והתייחס למענקי הסיוע לעסקים במשק, במטרה לסייע בהתמודדות עם המשבר שיצרה התפשטות נגיף הקורונה בשוק התעסוקה הישראלי. 

במהלך הראיון אמר כי החזרה לשגרה במערכת החינוך, המתוכננת לתחילת השבוע שמה בראשה, בין היתר, את החזרה של ההורים לפעילות הדרגתית במשק. בהמשך נאלץ להתמודד עם ביקורת כלפי מענקי הסיוע עליהם החליט המשרד ואמר כי "הצהרות המשרד לא ריקות מתוכן. אלו מנגנונים שלוקחים זמן, אבל הם תופסים תאוצה. אין מנגנוני קורונה. בנוגע לקרן העסקים הקטנים, היו טענות כלפינו בנושא. היום אנחנו מבינים שהתקציבים שהוקצו לא מספיקים, ונדון בקרוב בהרחבת התקציב".

עוד טען כי קיימים כרגע קשיים בחלוקת המענקים מבחינה טכנית היות ולטענתו, "אין לאוצר מנגנונים לחלוקת כסף לאזרחים. רשות המסים למשל, עוסקת בגבייה מאזרחים. לא הפוך. אנחנו מפתחים את זה". כמו כן הדף באב"ד ביקורת כלפי גובה המענקים שנקבע ואמר: "אין דרך לתת מענה לבעלי עסקים חוץ מפלסטר קטן עד שיפתחו בחזרה את המשק. הפגיעה במשק השנה הגיעה להיקף של 40 מיליארד ש"ח. אין לאוצר יכולת לפצות דבר כזה". 

שי באב''ד (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
שי באב''ד (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

עוד המשיך ואמר כי "ככל שהסגר היה ממשיך, הפגיעה במשק הייתה גדלה לעשרות עד למאות מיליארדי שקלים. גם הפיצוי שאנו מעניקים לעסקים, לא מחזיר את המצב לקדמותו. זו אפשרות להחזיק את הראש מעל המים".

בתגובה למחאת העסקים הגדולים, הדף בחריפות את הטענות כי יזמו מענק שיוקדש לעסקים בעלי היקף של למעלה מ-20 מיליון ש"ח בתגובה לשביתה בענקיות השיווק, ואמר כי "זה לא נכון. במשק יש כ-4 מיליון מועסקים. רבים מהם מועסקים בעסקים הגדולים. מטרתנו הוא לתמרץ את המשק חזרה לתעסוקה. קבוצת הייחוס שלנו היא גם מעסיקים שלא הוציאו את עובדיהם לחל"ת". 

לסיום, התייחס לטענות כלפי האפשרות לחזרה אחורנית מבחינת נתוני ההידבקות במגיפת הקורונה בישראל, בעקבות החזרת המשק לפעילות. "כשמסתכלים על מספר הנדבקים והמונשמים, הנתונים טובים משמעותית ממה שחזינו. גם ביחס לעולם. המשק לא יודע להיות סגור לאורך זמן. לסגירת המשק יש השלכות בריאותיות, וודאי גם כלכליות. זו גזירה שלאורך זמן הציבור לא יכול לשאת בה. יש לשפר ולשמור על כללי משרד הבריאות. ככל שאלו יישמרו, אנו מקווים שהחזרת המשק לפעילות לא תוביל להתגברות המגיפה", חתם.