שופט בג"ץ מני מזוז הוציא היום (חמישי) צו זמני המקפיא את הארכת כהונתו הזמנית של ממלא מקום פרקליט המדינה דן אלדד. המשמעות היא שלא ניתן למנות אדם אחר לתפקיד. המדינה נדרשת להגיב תוך שבועיים.

כזכור, הקרב המתוקשר בין היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לבין ממלא מקום פרקליט המדינה החל ביום חמישי כשהיועץ פרסם מכתב חסר תקדים בחריפותו אותו שלח לנציב שירות המדינה, ובו טען כי ישנה מניעה משפטית להאריך את כהונת של ממלא מקום פרקליט המדינה.

אלדד הגיב למכתב והסביר כי התנהלות זו היא תולדה של תלונה שקיבל על עבודתו של מנדלבליט מעיתונאי: "לפני החג הגיעה ללשכתי פנייה מעיתונאי, העוסקת בעניינו של אביחי מנדלבליט. כדי שאוכל להשיב לפנייה ביקשתי לבחון את החומר הקיים מהעבר בנושא זה בלשכת פרקליט המדינה. מהחומר עלתה לכאורה תמונה מדאיגה בכל הנוגע לטיפול בעניינו של מנדלבליט", כתב.

היועמ''ש אביחי מנדלבליט (צילום: דוברות הכנסת)
היועמ''ש אביחי מנדלבליט (צילום: דוברות הכנסת)

יום לאחר מכן שורה של בכירים בפרקליטות הביעו תמיכה פומבית ביועץ. ובהמשך גם עורכי דין רבים מהמגזר הפרטי שכתבו: "אנו מבקשים להבהיר במכתב זה את תמיכתנו הבלתי מסויגת ואת אמוננו המלא ביועץ המשפטי לממשלה, הד"ר מנדלבליט. מעולם לא נדרשה הנהלת הפרקליטות לפנות במכתב מעין זה לעומד בראש הפרקליטות. אין זה מנהגנו ללבן באופן זה את חילוקי הדעות המתגלעים בתוכנו. אף כשהסכמת לקבל על עצמך את המינוי לתפקיד מ"מ פרקליט מדינה ללא תמיכת היועץ המשפטי לממשלה, לא הבענו דעתנו בקול. ואולם, הפעם החלטנו לחרוג ממנהגנו ולהשמיע את קולנו באופן צלול וברור לנוכח התנהלותך, המנוגדת לכל אתוס עליו התחנכנו וחינכנו דורות של פרקליטים", לשון המכתב.

גם לצידו של אלדד נרשמה תמיכה, כאשר סנגורים בולטים כתבו באיגרת מיוחדת: "סנגוריות וסניגורים מתחומים שונים ומגוונים במשפט הפלילי, מסתייגים ממכתבו הפומבי של היועץ המשפטי לממשלה טענות ענייניות אם קיימות, יש לבדוק ולברר במוסדות המתאימים. אולם לא ייתכן כי אדם ששירת בפרקליטות במשך כ-30 שנה ושימש בתפקידים בכירים ורגישים ביותר, יושמץ בפרהסיה על ידי היועץ המשפטי לממשלה ועל ידי חבריו לפרקליטות ויוקע כ'אויב המערכת'".