כיכר רבין, שהוכשרה על ידי עיריית תל אביב כ"כיכר ההפגנות", הייתה משעות אחר הצהריים במשך שעות ארוכות שוקקת אלפי מפגינים עצמאים ממגזרים שונים, הדורשים סיוע משמעותי יותר מהמדינה לנוכח הקשיים הכלכליים אליהם נקלעו בעקבות משבר הקורונה.

מפגינים מארגוני עצמאים שונים ומארגון המפיקים דרשו סיוע מידי מהמדינה ולהשוות את תנאיהם לתנאי השכירים, בכל הנוגע לקבלת דמי אבטלה. בין השלטים שהונפו בלטו: "זכויות, צדק, פרנסה" ו"לא ימין ולא שמאל- פרנסה". בין העצמאים שהשתתפו בהפגנה היו נציגים מארגון מעצבי הפנים, ענף המחול, התאחדות קבלני המיזוג וארגון מנהלי בריכות השחייה.

יוני פיינגולד, ממובילי מטה המאבק להצלת עולם התרבות והאירועים, אמר: "הערב המוזות מפסיקות לשתוק ומגיעות שוב לכיכר רבין ביחד עם כל העצמאים בישראל. נמשיך לזעוק את זעקתם של כ-150 אלף מובטלי התעשייה בכל יום ובכל שבוע, עד אשר יימצא עבורם פתרון".

נשיא ארגוני העצמאים בישראל, עו"ד רועי כהן הזהיר שהמחאה תימשך עד שיהיה שוויון זכויות מלא. הוא דרש להגדיל אל היקף הפיצויים לעצמאים ולהזרים את הכסף מידית וללא סחבת בירוקרטית.

הפגנת הגננות ובעלות הגנים הפרטיים בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת הגננות ובעלות הגנים הפרטיים בת''א (צילום: אבשלום ששוני)

בין המוחים בכיכר רבין היו גם המורים, שיצאו נגד החלטת הממשלה להגדיר את היקף ההוראה מרחוק ב-50% משרה בלבד והשלמת המשרה בימי הוראה אשר המורים יצטרכו להחזיר ביולי וזאת, בנוסף לתשעה ימים שעליהם כבר סוכם עם המדינה.

גל ההפגנות החל אחר הצהריים כאשר מאות בעלות גנים פרטיים וגננות הגיעו לכיכר רבין ומחו על מצב הגנים הפרטיים והמעונות בעקבות משבר הקורונה. בין השלטים שהמפגינות שהגיעו מכל הארץ הניפו נראו: חוזרים כשכולם בטוחים" ו"ילדים לא נולדים בגיל 3".

"75% מהגנים הפרטיים בגילאי 3-0 לא קיבלו סיוע מהמדינה, בטענה שלא עמדו בתנאי הרף שנקבעו, שהם מאוד דרקוניים", טענה יו"ר ארגון הגנים הפרטיים בישראל, קרן אוחנה-איוס, שהיא עצמה הבעלים של גן פרפר לגילאי 3-0 בירושלים.

הפגנת העצמאים בכיכר רבין (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת העצמאים בכיכר רבין (צילום: אבשלום ששוני)

לדבריה, אחד מתנאי הרף הוא שההכנסה השנתית של שני בני הזוג לא תעלה על 340 אלף שקלים בשנה. "קיימת מצוקה כלכלית קשה בעקבות אי קבלת הסיוע", היא התריעה ודרשה לפצות לאלתר את כל 10,000 הגנים הפרטיים.

המפגינות גם מחו על היעדר מתווה לפתיחת גני הילדים בגילאי 3-0. "אנחנו נופלים בין הכיסאות. לא קיבלנו הוראות הפעלה. אנחנו רוצות לחזור עם ביטחון, צריך מתווה שיש בו היגיון. אנחנו גם דורשות לקבל סיוע לעלויות הכספיות הגבוהות הנוספות בשל פתיחת הגנים בתנאים החדשים, שכוללים רכישת מוצרי הגיינה וציוד מיגון".