אורי יוגב. מנהל ענף הזית במועצת הצמחים (צילום: צילום פרטי)
אורי יוגב. מנהל ענף הזית במועצת הצמחים (צילום: צילום פרטי)
איתי כהן. ''המטבח'' (צילום: אלבום פרטי)
איתי כהן. ''המטבח'' (צילום: אלבום פרטי)
לצד המשבר הכלכלי הקשה שחווים מאות אלפי בעלי עסקים ויותר ממיליון עובדים שפוטרו או הוצאו לחופשה ללא תשלום, בהלת הקורונה יוצרת דפוסי עבודה חדשים והסבות מקצועיות. לאחר שהמגיפה תיעלם, באמצעות חיסון או שמעצמה, נראה תרבות ארגונית ושיווקית חדשה, שתישאר איתנו לאורך שנים ארוכות ולצדה אנשים שגילו את עצמם מחדש.

יש המכנים את השינויים הדרמטיים בהתנהלותם של חלק מהעסקים וההסבות המקצועיות - "מהפכת הקורונה". בעלי עסקים מעידים על עצמם שמצאו מסלולים חדשים בכורח הנסיבות. לדבריהם, גם כאשר הכל ישוב לשגרה, מה שהיה לפני המגיפה כבר לא יהיה בתחומים רבים - ולא מדובר רק בריחוק החברתי.

מאות אלפי עובדים מבצעים בחודש האחרון את עבודתם מבתיהם במסגרת תרבות עבודה חדשה, שמשתרשת ואולי תביא בעתיד להפחתה משמעותית בעומסי התנועה הכבדים, כאשר לעבודה מהבית יינתן משקל גבוה יותר. מסעדות ובתי קפה פיתחו את המשלוחים לבתים וכבר נערכים לעידן שלאחר פתיחתם המחודשת. המשלוחים יימשכו, אבל תהיה יותר פרטיות במסעדות ובבתי הקפה בשל הצורך ליצור מרחק של שני מטר בין השולחנות, ולפחות בשלב הראשוני ההגשה ברבים מבתי העסק תהיה בכלים חד–פעמיים.

עסקים במגוון תחומים יצרו שיטות עבודה חדשות, שמסייעות להם להתקדם לעבר עצמאות כלכלית בעידן הקורונה וביום שאחרי, והיו גם כאלה שבנו במהלך המשבר הגדול עסקים ייחודיים עם הרוח הגבית של מגבלות הקורונה. לקראת יום העצמאות ה־72 למדינת ישראל, אנו מביאים את סיפורם האישי של בעלי עסקים מחמישה ענפים במשק, שמצויים בעיצומה של "מהפכת הקורונה".

מכלבים לעציצים

ג'וני פורנרי (31) מקיבוץ פלמחים, נשוי ואב לריף בת השנה, ניהל עד פרוץ בהלת הקורונה עסק של תרפיה לילדים באמצעות אילוף כלבים. "הייתי מגיע למוסדות חינוך עם שישה כלבים. התרפיה של אילוף הכלבים סייעה לילדים עם בעיות קשב וריכוז, בעלי דימוי עצמי נמוך או עם בעיות חברתיות", הוא מספר.

אולם ב־16 במרץ "השמיים נפלו" עליו ועל עוד רבבות של עוסקים בתחומי החינוך המשלים. "סגרו את מוסדות החינוך והקריטריונים לקבלת תמיכה מהמדינה היו נוקשים וגם לא מספיקים. אפילו לשכר דירה הכסף שהובטח כתמיכה לא היה מספיק", הוא מספר. "גם צריך כסף למכולת והתחלנו לחפש רעיונות חדשים, כדי שנוכל להתמודד עם המשבר".

ביחד עם רעייתו נטע וזוג חברים נוסף - רביד זר ונועה קטורזה - התגבש במשותף הרעיון ליצור עציצי בטון דקורטיביים ולשתול בתוכם קקטוסים ייחודיים, שישתלבו בעיצוב הבית, שכן הם לא צומחים לגובה. כך נולד העסק החדש - "סמנטיקה".

"אנשים מבוגרים לא יכלו לצאת מהבתים ולא היה להם קשר ישיר עם בני משפחה. ראינו שילדים ונכדים, וגם חברים שלנו, מאוד רוצים להביא לסבים ולסבתות מתנה מקורית לחג וככה נולד הרעיון", הוא משחזר. "היו תגובות מאוד טובות ונרגשות וזה נתן לנו רוח גבית להמשיך".

קהל יעד נוסף היה עובדים ששהו בבתיהם, אם במסגרת עבודתם או בחל"ת, ומקומות עבודה שלחו להם שי לחג. בעוד שפרחים שורדים ימים ספורים, הקקטוסים נשארים לאורך שנים חלק מהבית, והרעיון היה לאפשר מתן שי שלא ייעלם במהרה.

"הגענו לסיכום עם מגדלים במושב בית אלעזרי על קניית סוקולנטים (סוג של קקטוסים). קנינו מלט והתחלנו להכין יציקות של עציצי בטון ייחודיים, ואז ביצענו את השתילה", מספר פורנרי. "קיבלנו הזמנות באמצעות הפייסבוק והאינסטגרם ועשינו גם את השליחויות. לכל אחד היה תפקיד - מיציקת העציצים, דרך השתילה ועד השליחות. את השי הנחנו על השטיח ליד דלת הכניסה לבית עם הברכה של הלקוח".

הרעיון תפס ובימים שלקראת פסח הם התקשו לעמוד בקצב ההזמנות והמשלוחים. "עבדנו מסביב לשעון. זו הייתה חוויה מיוחדת", הוא מציין בסיפוק.

"היעד החדש הוא מכירה לגופים גדולים יותר במרוכז ויצירת ערך מוסף על כל קנייה, כמו תרומה, נטיעת עץ, או כל דבר אחר שחשוב לארץ שלנו", מציינת נטע פורנרי, שבעברה הייתה רכזת שבט בצופים, מדריכת לוחמים בצה"ל ומדריכת צלילה.

לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ויום העצמאות הם יזמו מבצע ייחודי נוסף. "פתחנו ליין של מכירות, ומכל עציץ שיימכר החלטנו לתרום חלק מהסכום למשפחות שכולות. גם יזמנו קשר עם עמותות, שיקנו את העציץ וישלחו אותו למשפחות השכולות ליום הכל כך קשה עבורן", היא מספרת, על רקע האיסור להגיע לבתי העלמין הצבאיים ביום הזיכרון בשל מגיפת הקורונה.

אחרי ההצלחה של החודש האחרון הם מתכוונים לפרוץ ליעדים חדשים כשיחלוף המשבר. "יש כאן רעיון ייחודי, שלא היינו חושבים עליו לפני שהקורונה הגיעה, והכוונה היא להמשיך הלאה גם לאחר שהמגיפה תיעלם. גילינו את עצמנו מחדש", מסכם פורנרי.

קוסמטיקה בנייד

חברת הקוסמטיקה המדעית ביופור סיפקה עד לפרוץ משבר הקורונה מוצרים ייחודיים לאלפי קוסמטיקאיות ולקוחות, עד שסגירת מכוני היופי גרמה לרעידת אדמה בענף המשגשג. אלא שהמשבר לא יכול לעצור את החיים והיה ברור שנשים לא יפסיקו לדאוג לעור הפנים. לכן היה צורך דחוף למצוא חלופה לסגירת מכוני היופי.

רונית שגב, מדענית וחוקרת עור והבעלים של ביופור, מצאה פתרון: היא בנתה תוכנית לאבחון דיגיטלי של הלקוחות. "אשה מצלמת את עצמה מקרוב ושולחת את התמונות בוואטסאפ", היא מסבירה. "קוסמטיקאית בודקת את הצילום, ולאחר אבחון דיגיטלי ומילוי שאלון דיגיטלי היא מתאימה ללקוחה מוצרים - שנשלחים לביתה". כמו במקרים אחרים, נראה שגם לאחר שמכוני היופי שבו השבוע לפעילות, שיטת האבחון הדיגיטלי תמשיך להיות חלק מהענף.

נדל"ן בדיגיטל

תקנות הסגר והריחוק החברתי הביאו למהפכה שיווקית גם בענף הנדל"ן, ובחודש האחרון נמכרו נכסים באמצעות הדיגיטל. "כל השלבים היו דיגיטליים ונוצרה כאן תרבות שיווקית חדשה", מספר ניר שמול, הבעלים של חברת "שניר - בית לשיווק נדל"ן", המשווקת בכל הארץ נכסים למגורים ומסחר. "בעקבות ההנחיות של משרד הבריאות נאלצנו להמציא את עצמנו מחדש. לאנשים אסור היה להגיע לפגישות, אז התחלנו במבצע של הכשרת אנשי המכירות למכירה מרחוק".

"באמצעות תוכנות שיתוף כמו זום, וואטסאפ וסקייפ, אנשי המכירות הראו מרחוק את הנכס לרוכשים פוטנציאליים", הוא מציין עוד. "הנגשנו את האזור ללקוח. השתמשנו בהדמיות ובצילומים. חשבנו על כל פרט. כדי להציג את המראה של האזור יצרנו סיור וירטואלי, שכלל גם את הרחובות, הגנים, בתי הספר וגני הילדים. הצגנו גם את הבניין ואת הנכס שלמכירה. ירדנו עד לפרטים הקטנים, כמו הדמיות מפורטות של המפרטים וכיווני האוויר". המבצע המורכב כלל העלאת רחפנים לאוויר, על מנת ליצור מראה מושלם, שיהווה תחליף לביקור באתר.

ניר שמול (צילום: יח''צ)
ניר שמול (צילום: יח''צ)

גם הליך המכירה והתשלום, כולל סידורי המשכנתה, היה דיגיטלי. "בנק ישראל אישר תשלום בשובר בנקאי דיגיטלי, וגם מתן הערבות הבנקאית, העברת הטפסים והחתימה היו דיגיטליים. יצרנו מודל של מכירה מושלמת בדיגיטל באתרי בנייה בארץ", הוא מציין. "בזכות המהלך של מעבר למכירה דיגיטלית, הצלחנו לצוף מעל המים ולעמוד על היקף מכירות של כ־50% מימי שגרה. נוצרה כאן מהפכה שיווקית".

להערכתו, שיטת המכירה הדיגיטלית תימשך גם לאחר שמשבר הקורונה יסתיים, והיא תשתלב בשיטת המכירה המסורתית של ביקור בנכס ובמשרד המכירות.

מבישול למשלוחים

איתי ואסנת כהן הקימו לפני כ־14 שנה את "המטבח" - סטודיו לבישול ביסוד המעלה, המושבה הפסטורלית הוותיקה בגליל העליון. בימי השגרה הם ערכו סדנאות בישול בשטח לקבוצות המטיילות בגליל. אבל משבר הקורונה פגע בעוצמה בענף התיירות, ובעקבות השבתת העבודה בסטודיו לבישול, נאלצו איתי ואסנת להוציא עובדים לחופשה ללא תשלום ולהפסיק את כל הפעילות השוקקת.

בחיפוש אחר מקור פרנסה הם מצאו חלופה: הם הפכו את הבית הפרטי למרכז העשייה, שבו הם מבשלים ארוחות חמות ומוציאים משלוחים באזור. לאחר החזרה לשגרה נראה שהם כבר ישלבו בין סטודיו הבישולים למשלוחי הפיצות ומנות הבשר הייחודיות לבתים ולמשקים.

זית עד הבית

כ־7 מיליון עצי זית, רבים מהם בני דורות רבים, נטועים בשטחים נרחבים של כ־320 אלף דונם ברחבי הארץ. "התפוקה של שמן זית בישראל עומדת על כ־20 אלף טון בשנה", אומר מנהל ענף הזית במועצת הצמחים אורי יוגב.

מאות חקלאים, המגדלים את עצי הזיתים, עמלו כדי להכין שמן זית ישראלי איכותי לקראת פסח. אלא שמגיפת הקורונה שינתה סדרי עולם גם בעצי הזית העתיקים.

יוגב מספר כי יותר מ־50% משמן הזית המיוצר בארץ נמכר מחוץ לרשתות השיווק. "רוב החקלאים מחוברים לעצי הזית ברמה הרגשית", הוא אומר. "כמות גבוהה נמכרת במרכזי מבקרים, בבתי בד של המגדלים ובחנויות בוטיק המתמחות בשמן זית. אבל הכל נסגר מאז פרוץ משבר הקורונה".

כך מגדלים רבים נשארו עם מלאים גדולים של בקבוקי שמן זית מובחר, הנרכשים בימים כתיקונם על ידי הציבור במפגש בלתי אמצעי עם החקלאים.

בניסיון להמשיך להתפרנס, מגדלי זיתים החלו לשווק את שמן הזית ישירות מהמגדל לבתי הלקוחות. "יצאנו בקמפיין 'זית עד הבית'", מספר יוגב. "למשלוחים צורף שי מיוחד, כמו ציורים של ילדי המגדלים, המתארים את נופי עצי הזית סביבם, צרורות עשבי תיבול מהגינה הפרטית של המגדל וצנצנות זיתים מתוצרת ביתית. המכירה הישירה סייעה לחלק מהיצרנים להתמודד עם המשבר".

להערכת יוגב, השיווק הישיר יימשך גם אחרי המשבר. אומנם רבים מתגעגעים לביקורים ולקניות בבתי הבד ובמרכזי המבקרים וחנויות הבוטיק, אבל הזית מצא נתיב נוסף ללקוחות העירוניים.