משבר הקורונה פגע בבתי עסק רבים ברחבי הארץ והותיר אותם עם חובות כספיים גדולים. ענף הקוסמטיקה, המספרות, הגנים הפרטיים, בתי אוכל, ברים - כולם ניזוקו בעקבות המשבר הכלכלי החמור. לאור האמור החליטו מספר חברות גדולות לפעול במטרה לסייע לעסקים העצמאיים להתרומם בחזרה ולנסות להחזיר את המצב לקדמותו.

מותג השיער "שוורצקופף פרופשיונל" השייך לחברת "הנקל" העניק מוצרים בשווי 200 אלף שקלים לספרים, מעצבי שיער ומספרות, כדי לסייע בשיקומם. 

שמוליק כהן, מנכ"ל חטיבת הביוטי פרופשיונל של החברה, אמר כי "ענף המספרות חווה מכה גדולה והפסדים כספיים עמוקים בעקבות משבר הקורונה. מדובר בעסקים עצמאיים ללא הון או רזרבות שיאפשרו להם להחזיק את העסק ב'הולד', ובמקביל לשלם כרגיל בעבור כל הוצאותיהם הקבועות. אנו כואבים את כאבם של הספרים שלנו ורואים בהם כשותפים שלנו לדרך, על כן החלטנו לסייע להם ככל הניתן".

מותג הבירה הבינלאומי "גינס" מבית תאגיד האלכוהול דיאג'יו החליט לאסוף את כל חביות הבירה מהברים והמסעדות ברחבי העולם. החברה תזכה את כל בעלי העסקים על החביות הישנות שנותרו בברים טרם ההסגר ותחליף אותן בחביות טריות, במטרה לתמוך באותם עסקים לקראת פתיחה מחודשת.

בירה גינס (צילום: פאב פרוג ושות' רמת גן)
בירה גינס (צילום: פאב פרוג ושות' רמת גן)

שרון סמבירא, מנהלת מותגי בירות סופר פרמיום ב-IBBL אמרה, כי "לאור המצב, 'גינס' העולמית החליטה להרים את הכפפה ולצאת במהלך יוצא דופן של החלפת החביות בברים ומסעדות בכל העולם וכמובן גם בישראל. החביות כבר נאספו מהברים והמסעדות בכל רחבי הארץ ואנחנו מחכים לבשורה על פתיחה מחודשת של ענף הבילוי על מנת להתקין חביות חדשות וטריות ומוכנות למזיגה. מעבר להקפדה על איכות וטריות הבירה, חשוב לנו להקל ולסייע לעסקים ליום בו יפתחו מחדש".

כמו כן, החברה המרכזית ליצור משקאות קלים פועלת אף היא לאיסוף כלל חביות הבירה של מותגיה מהברים, לשם הקפדה על איכות הבירה וכדי להקל על המסעדנים.

"הכשרה חברה לביטוח" הקימה יחידת סיוע ביטוחית אשר מלווה, מייעצת ומסייעת לבעלי עסקים מבוטחים בתחום הפנאי שבעקבות הנחיות משרד הבריאות נאלצו לעצור את פעילותם העסקית ולסגור שערים. כמו כן, החברה מציעה מגוון הטבות והקלות עבור הלקוחות וסוכני הביטוח, ותעניק לכל פוליסות הביטוח לעסקים הנחה בגובה 10% לרכישת פוליסה חדשה או לחידוש פוליסה, וכן אפשרה את דחיית התשלום בחודש לפוליסות חדשות ומחודשות בחודש אפריל ותמשיך לאפשר זאת גם החודש.

מאיר בר, מנכ''ל הכשרה חברה לביטוח (צילום: שמעון מירון)
מאיר בר, מנכ''ל הכשרה חברה לביטוח (צילום: שמעון מירון)

תחום מימון ההמונים הפך גם הוא לכלי מרכזי לתמיכה בעסקים קטנים ומיזמים נקודתיים. ההמונים עוזרים לעסקים 'להחזיק את הראש מעל המים' וניתן לראות תמיכה רחבה של הציבור בהם מתוך ערבות הדדית וקהילתיות. קבוצת "הדסטארט" לדוגמה, תומכת בעסקים הזקוקים לתזרים מיידי, כמו קבוצת ברי הקוקטיילים המונה את הברים "ספייסהאוס", "דאבל סטנדרט" ו"הונולולו". הקבוצה מציעה תמיכה בברים באמצעות רכישת משקאות, ארוחות וכרטיס חבר במחיר מוזל למימוש בתום המשבר. התמיכה מאפשרת לאותם בתי עסק ועצמאיים נזילות, במסגרתה הם מציעים את מרכולתם ליום שאחרי כדי לשמור על תזרים כלשהו במקום הדממה מוחלטת.

אסף גרינפלד, יו"ר דירקטוריון קבוצת "הדסטארט", אמר כי "אחד מהאתגרים הגדולים ביותר של העסקים הקטנים בישראל בעת הזו הוא אתגר התזרים, לנסות להחזיק את הראש מעל המים במציאות בה המדינה הורידה את השאלטר על 90% מהפעילות העסקית ללא כל התראה. חלק מאותם עסקים פונים למימון ההמונים ומציעים את מרכולתם לציבור עכשיו במחיר מופחת, למימוש בסוף המשבר. גייסנו עבור ברים, גלידריות, בתי קפה ועוד. עד כה בוצעו 83 גיוסים והגענו ל-3.5 מליון שקלים שגויסו מלמעלה מ-16,500 תומכים. יש כאן סולידריות חברתית וערבות הדדית יוצאת דופן שבאה לידי ביטוי במלוא הדרה אצלנו".

אסף גרינפלד (צילום: גיא יחיאלי)
אסף גרינפלד (צילום: גיא יחיאלי)

גרינפלד הוסיף, כי "הסכומים המגויסים בימים אלה עבור העסקים הקטנים מאוד גבוהים, ונעים לראות גם כאן שעם ישראל יודע להיות שם האחד בשביל השני בעת צרה. כתוצאה מכך, אנחנו חווים עלייה דרמטית הן במספר הגולשים הנכנסים לאתרי הקבוצה והן במספר הרכישות, וקוראים לכל עסק שחושב שהוא עונה על הקריטריונים, להצטרף ולהעלות אצלנו גיוס".