משרד האוצר מתכוון להציג בישיבת הממשלה שהייתה אמורה להתקיים הערב (ראשון), אך נדחתה למחר, תכנית חזרה לשגרה שבה מפורטים תאריכי היעד של המשרד לפתיחת כלל מוסדות החינוך וענפי התעסוקה. מהתכנית, שהגיעה לידי מעריב, עולה כי באוצר מציעים לפתוח את הקניונים, שמורות הטבע והפארקים עד מחרתיים, כמו גם את בתי המלון המציעים גישה נפרדת לחדר. במשרד הבריאות מתנגדים למתווה.

בתחילת השבוע הבא, באוצר מציעים לפתוח מחדש את הגנים עד גיל 6 ומעונות היום, ושבוע לאחר מכן להשיב ללימודים את כיתות ד' עד ו'. בנוסף, הכוונה היא לאפשר ב-17 במאי גם פתיחה של כלל המלונות, המוזיאונים, השווקים, בריכות השיחה וחדרי הכושר ולאפשר קיום של תחרויות ספורט ללא קהל. 

היעדים של משרד האוצר (צילום: ללא)
היעדים של משרד האוצר (צילום: ללא)

בתוך כך, אנשי הדרג המקצועי במשרד הבריאות דנים היום באפשרות לאשר הקלות נוספות על האזרחים, כאשר בין היתר מדובר בהקלות בכל הנוגע למפגשים משפחתיים. בתוך כך, מסתמן כי במשרד ימליצו בימים הקרובים גם על פתיחת הים לגולשים ולשחיינים.

ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) פנתה לפרופ' איתמר גרוטו בוועדת הקורונה, ושאלה "מתי אתם משחררים את הים לשחיינים ולגולשים? שחייה בים זו בריאות". המשנה למנכ"ל משרד הבריאות ענה: "זו ההמלצה שלנו, לפתוח את הים, וזה יהיה חלק מהתקש"ח הקרוב, בימים הקרובים".

התלמידים החלו לחזור ללימודים

לאחר כחודשיים של הפוגה בשל נגיף הקורונה, מערכת החינוך שבה הבוקר ללימודים פרונטליים. בישיבת הממשלה שהתקיימה ביום שישי, נקבע כי הלימודים ישובו באופן הדרגתי היום ובמהלך היומיים הקרובים, אך לא תוגדר חובת נוכחות, מלבד לכיתות י"א־י"ב. בישיבה, שהתקיימה בראשות בנימין נתניהו ובנוכחות נציגות ממשרד החינוך, האוצר, הבריאות, המל"ל וגורמים נוספים, נבחנה יכולת ההיערכות הלוגיסטית של מערכת החינוך ונבחנו נתוני תחלואה. בדיון נבחנו גם ממצאי דוח גרטנר בנושא הדבקה בקרב ילדים ונסקרה תמונת המצב בישראל ובמדינות אחרות.

בדוח גרטנר לא עלו ממצאים חד־משמעיים בדבר הידבקות ילדים. "פוטנציאל ההשפעה של פתיחת מערכת החינוך על התפשטות המגיפה עשוי להיות משמעותי, אך לא ניתן להעריכו בצורה ודאית בשלב זה", נכתב בדוח, "אנו ממליצים למקבלי ההחלטות לנהוג במשנה זהירות, ובשלב זה לבצע את פתיחת מערכת החינוך והחזרה ללימודים באופן מדורג ובפריסה על פני זמן, תוך כדי ניטור ובקרה".

הלימודים, כאמור, ישובו בהדרגה, כדי לאפשר למערכת החינוך להיערך לוגיסטית. מי שישובו ללמוד הם תלמידי כיתות א'־ג' ותלמידי כיתות י"א־י"ב, לצורך הכנתם לבגרויות, שייערכו השנה באופן מצומצם. תלמידי כיתות ד'־י' ישובו ללימודים במהלך החודש הקרוב.

כ-20 ערים ברחבי הארץ בחרו שלא לחדש את הלימודים. בין הערים שבחרו לקיים את הלימודים כרגיל - נמצאת פתח תקווה. ראש העירייה רמי גרינברג, מלווה בפמליית אנשי מקצוע ממינהל החינוך קיים סיורים בבתי הספר שנפתחו הבוקר. כמו כן, גם רון כץ - ממלא מקום ראש העיר וראש מינהל החינוך בעיר, קיים סיורים דומים. 

מבצע חיטוי בבתי הספר. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: אבשלום ששוני)
מבצע חיטוי בבתי הספר. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: אבשלום ששוני)

בכניסה לכל כיתה נתלה שלט המצביע על צבע אותה קבוצת למידה וכל קבוצה קיבלה תדרוך לגבי תאי השירותים, קבוצות הלמידה והפנייה בחצר בית הספר. בנוסף, בכניסה לבתי הספר נערכו בדיקות חום לכל ילד ואיש צוות וההנחיה לא לאפשר כניסה למתחם בית הספר לאף גורם חיצוני לרבות הורי התלמידים. בכיתות הוצבו בקבוקי אלכוג'ל ומגבוני ניקוי, כאשר התלמידים תודרכו להימנע ממגע בפנים, לשמור מרחק ולדאוג לחיטוי הידיים בכל עת.

"אנחנו ערוכים בהחלט בכל בתי הספר . זה הצריך עבודה רבה, אבל עשינו את המיטב כדי לדאוג לילדים לסביבת לימודים בטוחה ונוחה", סיכם גרינברג, "אנחנו מקפידים על ההנחיות שקיבלנו, וההיענות של ההורים בהחלט סבירה ליום הראשון. ההערכה היא, שביומיים הקרובים אחרי שההורים שבחרו להשאיר את ילדיהם בבית ידווחו על המצב , גם הם יחזירו את הילדים לבית הספר ויחזירו את המערכת לשגרה תחת מגבלות הקורונה".

ראש עיריית פתח תקווה רמי גרינברג בסיור בכיתה א בבית ספר נתן יונתן  (צילום: אלון חכמון)
ראש עיריית פתח תקווה רמי גרינברג בסיור בכיתה א בבית ספר נתן יונתן (צילום: אלון חכמון)

אף שבשבוע שעבר הסתמנה חזרתם ללימודים של ילדי הגנים - ההתנגדות הרבה שעלתה בקרב ארגוני הגנים, המעונות והמשפחתונים בדבר סכנת ההדבקה והקושי בשמירת הנחיות עם ילדים כה קטנים – הביאה לדחיית ההחלטה בשבוע. נוסף לכך, אף שהסתמן כי קבוצות הלימוד בבתי הספר לא ימנו יותר מ־15 תלמידים, הוחלט בתמיכת משרד החינוך ובהתנגדות משרד הבריאות כי המספר יעלה ל־17.

עוד נקבע כי תלמידי החינוך המיוחד ישובו לפעילות באופן מלא, ולא רק עד כיתות ג', כפי שתוכנן במתווה משרד החינוך בשבוע שעבר. בחינוך החרדי ישובו ללימודים רק תלמידי כיתות ז'־י"א (ראו ידיעה נפרדת).

בי''ס בלפור (צילום: עדן דגני)
בי''ס בלפור (צילום: עדן דגני)

"מאיפה יושגו מורים?"
הורים רבים מוחים על החזרת מערכת החינוך לפעילות, מחשש לגל הדבקות נוסף.  במערכת החינוך, יש לציין, מעדיפים להפנות אצבע מאשימה לעבר משרד הבריאות וגורם בכיר ציין כי "יכולנו להיות ערוכים ומוכנים, אבל במשרד הבריאות גררו רגליים, הנחיתו הנחיות שלא מחוברות למציאות, ועכשיו אנחנו משלמים את המחיר".

התנגדות נוספת נרשמה בקרב ראשי עיריות, אשר רבים מהם ביקרו את החלטת הממשלה ואת "אי־הסדר בהנחיותיה", לדבריהם. כמה מראשי העיריות כבר הכריזו שאין בכוונתם לחדש את הלימודים בתחומם, בהם תל אביב (מלבד החינוך המיוחד), בני ברק, רמת גן, דלית אל־כרמל, באר שבע וכרמיאל.

בי''ס בלפור (צילום: עדן דגני)
בי''ס בלפור (צילום: עדן דגני)

"השינויים בהנחיות, בכללים ובתנאים שהגיעו וממשיכים להגיע טורפים את הקלפים ודורשים מאיתנו להיערך מחדש", אמר ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, "לא נוכל לפתוח את מוסדות החינוך מתוך אחריות לשלומם ובריאותם של הילדים והצוותים החינוכיים, אלא רק לאחר שנלמד, נבין וניערך על פי ההנחיות שיינתנו בהמשך".

גם ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן הודיע שהגנים ובתי הספר בעיר לא ייפתחו הבוקר. "כולנו רוצים בחזרת הילדים למסגרות החינוך הכי מוקדם שאפשר ואף נערכנו לכך מצידנו, אבל מתברר שבפועל זה עדיין לא באמת אפשרי", הסביר, "ההחלטה של הממשלה לפתוח את הלימודים במתכונת ובתנאים הידועים תייצר בעיקר כאוס ואפליה בין ילדים ובין ערים על בסיס מצב כלכלי". 

לדבריו, יש עוד הרבה דברים להסדיר לפני החזרה ללימודים, בהם ההתמודדות עם מצב שבו אנשי חינוך מודיעים שלא יתייצבו מחשש לבריאותם. "מאיפה יושגו מורים כאשר מפצלים כיתה לשתי כיתות משנה שלומדות במקביל?", תהה.

בית ספר אילוסטרציה (צילום: עדן דגני)
בית ספר אילוסטרציה (צילום: עדן דגני)

יש לציין כי ברשויות המקומיות דורשים תקצוב מיוחד להוצאות הנוספות הצפויות, כמו הצבת אדם בכניסה לבית הספר שימדוד חום לנכנסים ורכישת מוצרי היגיינה בהיקפים נרחבים לנוכח הצורך לנקות את הכיתות בתדירות גבוהה.

הלימודים לא יתחדשו גם במגזרים הערבי והדרוזי. יו"ר ועד ההורים בחברה הערבית אחמד ג'ברין אמר שלנוכח התחלואה הגבוהה יחסית במגזר והיעדר משאבים המאפשרים להכין את מוסדות החינוך לקליטת הילדים בתנאים החדשים, הוחלט להתנגד לפתיחת הלימודים. "אנחנו עובדים בתיאום עם כל הגופים המייצגים בחברה הערבית, וכולנו סיכמנו שבמצב הנוכחי אי אפשר להחזיר את התלמידים לבתי הספר", אמר.