בכנסת יתחדש היום מרתון הדיונים במטרה לסיים את חקיקת התיקונים לחוק יסוד: הממשלה, שיאפשרו לליכוד ולכחול לבן לכונן את ממשלת הרוטציה בראשות בנימין נתניהו ובני גנץ.

ביום שישי לפנות בוקר הסתיימה הקראת החוק בידי היועץ המשפטי לממשלה, והיום אמורה הוועדה המיוחדת שעוסקת בהכנתו, בראשות ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן), לדון בסעיפיו השונים. בכחול לבן ובליכוד מנהלים מרוץ נגד הזמן כדי להספיק ולסיים את החקיקה בקריאה שנייה ושלישית עד יום חמישי השבוע, שבו תסתיים תקופת 21 הימים שבהם 61 חברי כנסת יכולים להמליץ לנשיא על מועמד להרכבת הממשלה.

בדיון הארוך, שהסתיים ביום שישי לפנות בוקר, הצביע היועץ המשפטי לוועדה, עו"ד גור בליי, על מה שהגדיר: "קשיים שנובעים מהסדרים חדשים שלא מוכרים במשטר הישראלי ולא ברור איך ישתלבו עם הדוקטרינות הקיימות, ויש לראות איך הדברים יתנהלו בפועל".

דיון בבית המשפט העליון  (צילום: אבישי גרינצייג)
דיון בבית המשפט העליון (צילום: אבישי גרינצייג)

בין ההסדרים החדשים מציין עו"ד בליי את נושא השבעת ראש ממשלה וראש ממשלה חלופי בעת ובעונה אחת, את קיצור כהונת הכנסת לשלוש שנים, את הזיקה של חלק מהשרים לראש ממשלה ולראש ממשלה חלופי ועוד.

בנוגע למינוי ראשי ממשלה וראש ממשלה חלופי בעת ובעונה אחת אמר: "לא מוכר לנו ברמה החוקתית מצב כזה שלשני ראשי ממשלה יש סמכויות. הייתה ממשלת רוטציה בשנות ה־80, אבל לא עם סמכויות ומעמד גם לראש ממשלה חלופי גם לגבי האחריות של ראש הממשלה כלפי כלל השרים והכנסת. ראש הממשלה לא יכול לפטר את השרים שאינם בזיקה אליו. 

בנימין נתניהו (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

זה מחליש את ראש הממשלה. יתרה מכך, ראש הממשלה החלופי יכול לפטר על דעת עצמו שרים שהם בעלי זיקה אליו. על הוועדה לשקול להכפיף לסעיף בחוק יסוד הממשלה הקובע שכל השרים אחראים בפני ראש הממשלה לענייני משרדיהם. בנוגע לכוח ההצבעה שווה לשני הצדדים בממשלה, יש קצת עמימות לגבי זה".

לעניין האפשרות להתערבות משפטית אמר: "מפני שעוסקים בחוקי יסוד, הרף של התערבות משפטית הוא גבוה מאוד". עם זאת הדגיש: "חרף הקשיים שהצעות החוק מעלות, עדיין אין מדובר בחריגה מהפררוגטיבה של יו"ר הוועדה לקדם את החקיקה, וזה עדיין לא מגיע לרף כזה שעלינו כייעוץ משפטי לפסול את עצם ההליך".