כאילו לא די במגיפת האלימות כלפי נשים בתקופת ההסגר, כעת הן נפגעות גם כלכלית. נשים שיצאו ממקלטים משתתפות בתוכנית לאומית לשיקומן הכלכלי, אלא שהמשבר בעקבות המגיפה פוגע אנושות בשיקומן - משום שרובן לא זכאיות לדמי אבטלה או לכל סיוע נוסף.

במהלך יום העצמאות עדכן משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים כי מאז כניסת הגבלות ההסגר והריחוק החברתי בעקבות מגיפת הקורונה, זינק הדיווח על מקרי אלימות במשפחה למוקד החירום של המשרד (188) ביותר מכפליים. הבוקר "מעריב" מפרסם לראשונה, כי הממשלה כבר יצאה בתוכנית שיקום לאומית ראשונה לנשים נפגעות אלימות יוצאות מקלטים ולילדיהן. אלא שבוגרות התוכנית נמצאות כעת בסכנת נסיגה קריטית - בשל המשבר הכלכלי.

 את התוכנית, "דף חדש" מפעיל מטעם משרד העבודה והרווחה ארגון "בעצמי" - ארגון חברתי הפועל לצמצום העוני והפערים החברתיים בישראל, על ידי קידום בתעסוקה של אוכלוסיות מודרות ומעוטות הזדמנויות. התוכנית כוללת את כל תהליכי השיקום הנדרשים לאישה כדי לחזור ולנהל אורח חיים עצמאי ומיטבי עם היציאה מהמקלט. 

פעילות ארגון בעצמי (צילום: ארגון בעצמי)
פעילות ארגון בעצמי (צילום: ארגון בעצמי)

היא מתוכננת להעניק ליווי פרטני לכ־250 נשים, ומסייעת לנשים ולילדיהן לעשות את הצעדים הראשונים בסביבתן החדשה בליווי מקצועי צמוד, שמהווה עבורן את העוגן שלו הן זקוקות במצב הרגיש והמורכב אשר בו הן נמצאות. הליווי כולל שיקום תעסוקתי וכלכלי, מיצוי זכויות, יצירת תשתית לניהול חיים עצמאיים, העצמה והתפתחות אישית, תמיכה בהורות ועוד.

נחמה, אם לחמישה בת 43, שהגיעה לתוכנית לאחר תקופת שהייה עם ילדיה במקלט, מספרת: "לא כל אחד יכול להבין מה עוברת מי שיצאה ממקלט, וזה תהליך לא פשוט להמשיך קדימה. אני שמחה על הליווי ומקווה להפיק ממנו את המרב. הייתי צריכה להתחיל תהליך תעסוקתי וללמוד. אולם הכל נעצר עכשיו בגלל הקורונה, אחרי שהוצאתי לחל"ת".

הפגנה נגד אלימות נגד נשים (צילום: ארגון סרט לבן ישראל)
הפגנה נגד אלימות נגד נשים (צילום: ארגון סרט לבן ישראל)

נירה צימלס, מנכ"לית "בעצמי", מספרת: "בימים שבשגרה אנו מסייעים בשילוב, קידום ושיקום תעסוקתי. אלא שהימים האלה הם הכל חוץ משגרה, ולכן אנו נחלצים לסייע בכל דרך לנשות 'דף חדש' שלנו. בשל המשבר רבות פוטרו, כשהן ללא זכאות לאבטלה, ללא ציוד בסיסי בבתים, רחוקות מעיר מגוריהן ובבידוד חברתי. חלקן אף בסכנה להוצאה מבתיהן. אנו מלווים את הנשים ומסייעים להן גם כלכלית, כך שישרדו את התקופה, לא יחזרו למקום המסוכן להן, ובהמשך יוכלו להמשיך בשיקום".

חגי מויאל, מנהל תחום אלימות במשפחה במשרד הרווחה, מוסיף: "מטרת 'דף חדש' היא לוודא הצלחה של נשים נפגעות אלימות במשפחה להתמודד עם הקשיים הרבים לאור ההחלטה האמיצה לעזוב את בן הזוג הפוגע. הימים הפוקדים אותנו מעלים קשיים כלכליים, קיומיים ממש, וקשיים נפשיים לנשים ולילדיהן, ומשרד הרווחה מרכז מאמץ מול גופים נוספים בימים אלה כדי לנסות ולמצוא פתרונות לקושי שנוצר".

המשרד השיק בשבוע שעבר את ה"פנייה השקטה" למוקד החירום באמצעות הודעת טקסט במספר הטלפון: 055-7000128.

הבוקר תקיים ועדת העבודה והרווחה הזמנית של הכנסת דיון חירום בנושא, בעקבות רצח ארבע נשים בידי גברים שבחייהן מאז תחילת המשבר. בדיון ידרשו חברי הכנסת מהממשלה את תגבור הסיוע לנשים והרחקת גברים אלימים.