ברקע כאוס המינויים בפרקליטות המדינה והמתח המתגבר בין הרשות המבצעת והשפוטת, שיגר הערב (ראשון) שר המשפטים אמיר אוחנה מכתב לנציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, בו הוא כופר בסמכותו של היועמ"ש למנות את עצמו כמ"מ פרקליט המדינה ומציין כי לאור הנסיבות שנוצרו מ"מ מנכ"ל משרד המשפטים, הגב' סיגל יעקבי, תישא באחריות הניהולית לכלל גופי משרד המשפטים. בתגובה, השיב היועמ"ש כי מדובר בפתרון ביניים שכבר יושם בעבר, והוסיף: "הצגת הדברים בצורה כזו היא שגויה".

אוחנה פתח את דבריו במכתב: "אני כופר בסמכותו הנטענת של היועץ המשפטי לממשלה (להלן: היועץ), כפי שעולה במכתב ששלח היום להנהלת הפרקליטות, למנות את עצמו למ"מ פרקליט המדינה, ולשאת "באחריות הניהולית והמקצועית הכוללת לעבודת פרקליטות המדינה", מכתב שהוציא היועץ מבלי שנועץ ואף מבלי שיידע את הח"מ. היועץ איננו יכול לקחת לעצמו את תפקיד פרקליט המדינה, בהיעדר כל מקור חוקי לכך״.

עוד נכתב: ״ריכוז סמכויות כזה, שנטל לעצמו אדם שלא פועל מכח חוק (כזכור: אין חוק המעניק ומגדר את סמכויותיו של היועץ המשפטי לממשלה, ולא בכדי) אינו עומד בהלימה עם אף עיקרון העומד בבסיס שיטתנו המשפטית. הוא אף מעיב על האפשרות של בירור האמת בדבר נושאים הקשורים במה שמכונה "פרשת הרפז", שכעולה מדיווחים שונים בתקשורת, בין היתר ע"י העיתונאית איילה חסון – החל בעת האחרונה״.

אביחי מנדלבליט, אמיר אוחנה (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)
אביחי מנדלבליט, אמיר אוחנה (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)

״על כן ובנסיבות אלה – מי שתישא באחריות הניהולית לכלל גופי משרד המשפטים, והפרקליטות בתוכם (כן, היא לא הפכה לישות חיצונית השייכת למאן דהוא) – כולל לכל הנושאים התקציביים, נושאי כח האדם והנושאים הניהוליים השונים היא מ"מ מנכ"ל משרד המשפטים, הגב' סיגל יעקובי".

מוקדם יותר הודיע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי יחליף את ממלא מקום פרקליט המדינה דן אלדד, שכהונתו הסתיימה אתמול. הוא כתב במכתב שנשלח לחברי הנהלת פרקליטות המדינה: "כידוע לכם, החל מיום 2.5.2020, משרת ממלא מקום פרקליט המדינה אינה מאוישת עוד. במצב הדברים הנוכחי, ועד לאיוש המשרה, פרקליטות המדינה תשוב לפעול באופן בו הדברים נוהלו לאחר סיום תפקידו של פרקליט המדינה הקודם, בתקופה שבה משרת ממלא המקום לא היתה מאוישת".

"דהיינו, הח"מ יישא באחריות הניהולית והמקצועית הכוללת לעבודת פרקליטות המדינה, כאשר הניהול וההנחיה המקצועיים והארגוניים יבוצעו בפועל על ידי המשנים לפרקליטות המדינה, כל אחד בתחומי אחריותו. הכרעותיהם של המשנים לפרקליט המדינה יהיו מחייבות, ובמקרי מחלוקת הדברים יובאו להכרעתי. המשנים לפרקליט המדינה יביאו בפניי גם נושאים רגישים אחרים כפי שימצאו לנכון, ונושאים אחרים בהתאם להנחייתי".

עוד ציין כי היועמ"ש המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים, עו"ד נורית ליטמן, תרכז את ההיבטים הניהוליים השונים של תקופת הקורונה. "סיכום זה הינו בתיאום עם המשנים לפרקליט המדינה, ובהתאם להערכת מצב שקיימתי עימם בנושא. בהמשך השבוע, תתקיים ישיבת הנהלה בראשותי. המועד המדויק יתואם בקרוב". 

"הימים הללו מציבים לפתחנו אתגרים גדולים, במישור הלאומי, במישור העבודה שלנו בפרקליטות המדינה, וגם לכל אחד מאיתנו במישור האישי. אני משוכנע כי ביחד נעמוד באתגרים אלו בהצלחה רבה, כפי שעמדנו ביחד באתגרים רבים בשנים האחרונות. אני מלא הערכה לעובדי פרקליטות המדינה, שגם בימים המאתגרים הללו פועלים ללא הרף לטובת המדינה ולמען שלטון החוק. ישר כוחכם".

ההחלטה מתקבלת לאחר ששר המשפטים אמיר אוחנה הגיש ביום שישי לבית המשפט העליון בקשה לפסילת השופט מני מזוז ובקשה לביטול צו המניעה המונע את הארכת כהונתו של מ"מ פרקליט המדינה דן אלדד.

הוא הסביר בחשבון הפייסבוק שלו: "אני דוחה מכל וכל את הטענות שהעלה כלפיו היועץ המשפטי במכתב המפורסם שאני רואה בו שפיכת דם והלבנת פנים, על לא עוול בכפו. אתמול, בין יתר ההחלטות השערורייתיות שיצאו תחת ידיו של ביהמ"ש העליון בימים האחרונים, החליט השופט מני מזוז, שביד המקרה כל העתירות נגד החלטותיי במשרד המשפטים הגיעו לידיו, להוציא צו המונע את הארכת מינויו של דן".

מנדלבליט פנה בתגובה במכתב לחברי הנהלת הפרקליטות. לדבריו, "ניהול פרקליטות המדינה בהיעדרו של ממלא המקום הוא פתרון ביניים הנובע מכך שסמכויותיו של פרקליט המדינה נשאבות מסמכויותיו של היועמ"ש. בהעדרו של פרקליט מדינה קבוע או ממלא מקום - חוזרות הסמכויות אלו לידי היועמ"ש.

ביום חמישי האחרון שופט בג"ץ מני מזוז הוציא צו זמני המקפיא את הארכת כהונתו הזמנית של ממלא מקום פרקליט המדינה דן אלדד. המשמעות היא שלא ניתן למנות אדם אחר לתפקיד. המדינה נדרשת להגיב תוך שבועיים.