האם שמתם לב, שמקומות החניה במרבית החניונים מסומנים באופן שתוחם את השטח המוקצה לכל רכב, וצבועים בצורה שמקלה על הנהגים לאתר את רכבם עם חזרתם לחניון?  זוהי רק אחת מהפונקציות החשובות אותן ממלא הציפוי האפוקסי לרצפות החניונים, אשר משמש לצביעה וסימון, וטומן בחובו תועלות רבות נוספות ויתרונות משמעותיים.
 
מה הופך את ציפוי האפוקסי לרצפות בטון לפופולארי כל כך בחניונים?
על מנת להבין את סוד קסמו של הציפוי האפוקסי שכבש בסערה את חניוני ארצנו, פנינו לנתן גואטה מחברת 'אדל פרויקטים', המתמחה במתן שירותי ציפוי, חיפוי וצביעה למגוון תשתיות, ובראשן לרצפות.

נתן מסביר לנו שמבחינה פרקטית, הציפויים האפוקסיים לרצפות הבטון בחניונים מתאפיינים בעמידות גבוהה ביותר לטווח הארוך.

לדבריו, אין כמעט חיפוי רצפה אחר שיכול להתחרות באורך החיים של ציפוי אפוקסי לרצפת בטון, וזאת בזמן שהמחיר משתלם במיוחד: חברת 'אדל פרויקטים' מציעה ציפויי אפוקסי לרצפות החל מ- 69 ₪ למטר בלבד!
 
זאת ועוד: הציפוי האפוקסי משדרג את חזותו של החניון או המפעל, מבודד את הרצפה ומגן עליה, מה שמבטיח נראות אסתטית לאורך זמן – גם במקרים בהם קיימת תנועה בלתי פוסקת של רכבים, אנשים או מכונות כבדות במקום. 

הציפוי האפוקסי משדרג את חזותו של החניון (צילום: שאטרסטוק)
הציפוי האפוקסי משדרג את חזותו של החניון (צילום: שאטרסטוק)

ציפוי אפוקסי מסייע לחדש רצפות בטון ישנות
מסתבר שאת ציפוי האפוקסי ניתן ליישם לא רק על רצפות בטון חדשות, אלא גם על גבי בטון ישן, היות והוא משטח את רצפת הבטון שתחתיו באופן מוחלט, וסותם כל סדק או חריץ שהיה קיים בה.
 
לא זו בלבד, אלא שציפוי אפוקסי מאפשר שימוש בצבעים שונים לסימון מתחמי החניות, מסלולי הנסיעה ואזורי החניה השונים, בין אם על גבי הרצפה או העמודים. 
התוצאה המתקבלת אסתטית, יפה וחלקה, ומעניקה חזות מחודשת ומרשימה  לחניונים חדשים וותיקים כאחד.
האם הציפוי האפוקסי יכול להיות מיושם אפילו על גבי רצפת בטון סדוקה שמצבה רעוע? – אנחנו שואלים.
נתן מסביר לנו שהציפוי ניתן ליישום גם על גבי תשתית רעועה לחלוטין, אבל במקרים אלו חשוב במיוחד להסתייע באנשי מקצוע מיומנים שיידעו ליישם את הציפוי באופן מותאם, שיאפשר להגיע לתוצאה אסתטית. 
ציפוי אפוקסי משטח את רצפת הבטון שתחתיו באופן מוחלט, וסותם כל סדק או חריץ שהיה קיים בה (צילום: שאטרסטוק)
ציפוי אפוקסי משטח את רצפת הבטון שתחתיו באופן מוחלט, וסותם כל סדק או חריץ שהיה קיים בה (צילום: שאטרסטוק)

ומה לגבי בטיחות?
נתן מבהיר שאפקט השטחת הרצפה שמעניק הציפוי האפוקסי הוא יותר מאשר אסתטי בלבד: סילוק בליטות ושקעים מרצפת החניון מונע מפגעים שעלולים לסכן את ציבור המשתמשים בחניון במעידות.
נתן מדגיש שלמרות חזותו החלקה והמבריקה של ציפוי האפוקסי, הוא אינו מחליק כלל, ולכן אינו מסכן את הולכי הרגל הפוסעים על גביו, ואף משפר את אחיזת הכביש של הרכבים הנוסעים בחניון.
זאת ועוד: האפשרות לסמן מסלולי נסיעה ואזורי חנייה במפלסים או בחלקים השונים בחניון, כמו גם לתחום את השטח המוקצה לחנייה עבור כל רכב, מסדירה את התנהלות הנהגים ואת הסדרי הנסיעה במקום, ותורמת משמעותית לבטיחות.

באופן דומה, ניתן לעשות שימוש בסימונים הצבעוניים על מנת לתחום ולהסדיר את התנהלותם של עובדים, ספקים ומכונות כבדות באזורים שונים במפעל או במבנה תעשייה.
סימון מסלולי הנסיעה בחניון ותחימת השטח המוקצה לחניה עבור כל רכב משפרים את הבטיחות במקום (צילום: שאטרסטוק)
סימון מסלולי הנסיעה בחניון ותחימת השטח המוקצה לחניה עבור כל רכב משפרים את הבטיחות במקום (צילום: שאטרסטוק)

טכנולוגיית ייצור הציפוי האפוקסי
הציפוי האפוקסי מבוסס על חומר פולימרי אפוקסידי-תרמוסטי, המתקשה כשמערבבים אותו עם חומרים מקשים, אשר משמשים כזרזים בתהליך הייצור. 
את החומר האפוקסי הגולמי, מעבדים באמצעות הוספתם של חומרי דילול והגמשה, תרכובות המגבירות את דביקותו, צבעים שונים ותוספים מסוימים, שמסייעים לשפר את תכונות החומר החיוניות, בהתאם ליישום המבוקש. 

לציפויים האפוקסיים כושר הדבקה עוצמתי, עמידות מכנית כמו גם בפני חום וקורוזיה, רטיבות ושחיקה, מה שהופך אותם לחומר אידאלי לשימושים שונים ומגוונים, לרבות השימוש הפופולארי כציפוי עמיד לרצפות בטון.

שלבי העבודה בשטח
בשלב הראשון, מסביר נתן, חשוב להקפיד על הסרת אבק ולכלוך מעל פני השטח של הרצפה המיועדת לציפוי, על מנת להבטיח היקשרות מיטבית של החומר לבטון ולמנוע את היווצרותן של בועות.
רק לאחר מכן ניתן לעבור לשלב היישום, ולמרוח באופן אחיד את החומר על פני המשטח המיועד לציפוי, תוך שימת לב לטיפול מותאם באזורים של סדקים וחריצים, אם ישנם.

מריחתה של שכבה אחידה בעובייה חשובה לטובת השגת התוצאה הרצויה, המאפשרת להגיע למראה נקי, מבריק ואסתטי של הרצפה כולה. חשוב להמתין לייבושו המלא של הציפוי על מנת להבטיח תוצאה מיטבית, כאשר משך התהליך וההנחיות שנוגעות לו, תלויים בסוג ומצב הבטון שעליו יושם החומר, מידת החשיפה לאוויר במקום ובהוראות היצרן.  
יש למרוח באופן אחיד את הציפוי האפוקסי תוך שימת לב לטיפול מותאם באזורים של סדקים וחריצים (צילום: שאטרסטוק)
יש למרוח באופן אחיד את הציפוי האפוקסי תוך שימת לב לטיפול מותאם באזורים של סדקים וחריצים (צילום: שאטרסטוק)

לסיכום, אם גם אתם רוצים להקנות מראה אסתטי לחניון שלכם ולשפר את רמת הבטיחות לרכבים ולהולכי רגל שנעים בשטחו – הצטרפו למגמה הפופולארית בשנים האחרונות וישמו ציפוי אפוקסי על גבי רצפת הבטון, שיעניק לכם את הפתרון המושלם.