בלעדי ל״מעריב״: המשבר החברתי-כלכלי שחוללה מגפת הקורונה אינו פוסח על אף מגזר באוכלוסייה, אך יש לו משמעות הרת גורל לקבוצות המוחלשות, כמו החרשים וכבדי השמיעה הצעירים שלפתע נזרקים מכל המסגרות הטיפוליות ושוהים בניתוק לעתים מוחלט מהעולם. בישראל רשומים כחמשת אלפים ילדים ובני נוער חרשים וכבדי שמיעה, כ-35% מהם בחינוך המיוחד וכ-65% בכיתות קטנות וייעודיות במסגרת החינוך הרגיל. 

אחד הגופים שחוו על בשרם את ההפסקה הפתאומית של כל הפעילות היא עמותת 'מעגלי שמע', שהוקמה בשנת 1968 במטרה לספק צרכים מיוחדים של ילדים כבדי שמיעה בתחומי חינוך, שיקום שמיעתי, רווחה ושילוב בחברה. עד היום סייעה העמותה לאלפי ילדים, וכיום מטפלת העמותה ב-350 ילדים ברחבי הארץ.

לפני כשבועיים הופסקה פעילותה כליל בשל עצירת התקציבים והוחלט להשאיר צוות מאוד מצומצם על חשבון העמותה על מנת למזער את הנזקים בילדים. מילי וסרשטרום, מנכ"לית העמותה הסבירה: "לפני כחודש התחלנו להיערך לביצוע מרחוק של הפעילויות מתוך הבנה שהקשר שבין הילדים ובני הנוער, לבין המדריכים הוא קריטי לחייהם ולרווחתם. אך במהלך השבוע קיבלנו הנחייה ממשרד הרווחה כי יש להוציא את מרבית מעובדי העמותה לחופשה ללא תשלום, כולל כל 35 המדריכים והעובדות הסוציאליות אשר ברובם חרשים וכבדי שמיעה בעצמם. החסכון התקציבי הוא כ-150,000 שקל בלבד, אך בגינו נקטעת פעילות חיונית ואף קריטית לאוכלוסייה צעירה ומוחלשת זו״.

וסרשטרום הוסיפה כי ”השהות בבית מנתקת את הילדים מצינור החמצן הנפשי שלהם - המדריכים שהם דמויות משמעותיות בחייהם. במקרים רבים ההורים חסרים את המיומנויות לטפל בהם, חלקם לא יודעים את שפת הסימנים וחלקם אף חרשים בעצמם. בנוסף, נכפה עליהם הניתוק מחבריהם כבדי השמיעה, שמעצים את הבדידות”.

היא מבקשת לקיים פעילויות תמיכה מרחוק משום שהן קריטיות לבריאות הנפשית של הילדים ובני הנוער, ומקווה שיימצא התקציב הממשלתי לשם כך. עד אז פתחה העמותה בגיוס תרומות מהציבור שניתן למצוא בחיפוש ברשת של שם העמותה, ״מעגלי שמע״.