התקופה הנוכחית מאופיינת בחוסר וודאות לגבי מתי נחזור לשגרת חיים מלאה. לא מעט מדברים על ההשלכות של אי־הוודאות, הבידוד, הקשיים הכלכליים ועוד שעל נפשנו. עם מרבית האתגרים אנחנו יודעים להתמודד, ויכול להיות שזו לא הפעם הראשונה שאנו חווים אתגר כזה, או לפחות דומה בעוצמתו. יחד עם זאת, לפעמים מגיע רגע שבו הכל נהיה קצת יותר מדי. ייתכן שזה הרגע להתחיל לחשוב על עזרה מקצועית, כמו פנייה לטיפול פסיכולוגי.

בימים אלה כשיציאה מהבית היא עניין הנשקל פעמיים, איך פוגשים פסיכולוג? חשוב לדעת: טיפול פסיכולוגי נחשב לאורך המשבר כחיוני. לנו, הפסיכולוגים, תמיד התאפשר ללכת לקליניקה לפגוש מטופלים, אך רבים בהחלט חוששים או מעדיפים להימנע כרגע מלצאת. מתוך כך, תחום הטיפול עבר שינוי והתחבר לרשת. טרנד הטיפול מרחוק החל הרבה לפני משבר הקורונה. בקליניקה שלי, למשל, אני מטפלת בישראלים רבים השוהים ברילוקיישן. בעצם, עלה צורך ונוצרה התאמה. ממש כך, הקורונה הביאה איתה צורך משמעותי, ועולם הטיפול נרתם לעניין. אם כך, איך עוברים לטיפול מרחוק/אונליין, או בכלל מתחילים בו?

דברו לוגיסטיקה: אל תתביישו לשאול את המטפל שלכם איך ייראו הפגישות. בין אם זה מעבר לאונליין עם המטפל הקבוע שלכם או בין אם אתם פונים לטיפול בפעם הראשונה, חשוב שתדעו לקראת מה אתם באים ומהם הפרטים הקטנים. למשל, עם איזו פלטפורמה המטפל עובד ואיך להתחבר לשיחה, כמו גם איך מתבצע התשלום.

בצעו Testing: זמן הטיפול יקר, ולא רק בפן הכלכלי, אתם מפנים את השעה ועושים מאמץ רגשי להגיע לפגישה. חשוב שתנסו מצדכם לצמצם תקלות טכניות. נסו לוודא מראש כי מצלמת הווידיאו והמיקרופון במחשב האישי שלכם עובדים וכי אין ניתוקים בחיבור האינטרנט הביתי.

צפו לתקלות: ועם הנאמר מעלה, חשוב לקחת בחשבון שתקלות הן חלק מטיפול מרחוק, ממש כמו שפקקים או בלת”מים יכולים להתרחש לפני פגישה בקליניקה ויביאו לאיחור שלכם. תקלות ובעיות טכניות הן עניין שיכול לעלות מדי פעם, התייחסו לזה בסבלנות ואפילו בהומור.

תכננו זמן ובחרו מקום: כשקובעים פגישה פנים אל פנים היא נעשית בקליניקה של המטפל שמעוצבת ומוקדשת לטיפול. החדר נעים והוא בעיקר פרטי ושקט. נסו לדמות את החוויה גם בביתכם, תכננו מראש ומצאו מקום בבית שבו אתם מרגישים בנוח, יכולים להגיד הכל ולשמוע הכל. אם אתם גרים עם עוד אנשים בבית או בדירה קטנה אתם יכולים לבקש מהם שיצאו לסיבוב בזמן שאתם בפגישה.

ודאו מצב שקט: בהגעה לקליניקה זה די ברור שמשתיקים או מכבים את הנייד. כשאתם בבית קל יותר לשכוח ולהיכנע להסחות דעת. חשוב שתתנו לעצמכם את השעה הזו, המוקדשת רק לכם. בדקו שהתוכנות במחשב סגורות וכי הנייד מושתק, כך שתוכלו להתרכז בטיפול, ובעיקר בעצמכם.

היכנסו ל־Zone in: יש משהו בהליכה/נסיעה לעבר הפגישה עם הפסיכולוג שמכניס ל”מוד טיפול”. מעין מצב שבו הזרקור שלנו מופנה פנימה לעצמנו. אני מאמינה שהזמן הזה הוא ייחודי ומקודש אפילו. שאלו את עצמכם כמה זמן רק שלכם הוא עניין שגרתי בחייכם? כמה אנחנו בדרך כלל פועלים מוכוונים החוצה לסביבה? בימים רגילים הזמן הזה קורה ממש בנסיעה או בעת ההליכה אל הטיפול, אולי אפילו בחדר ההמתנה. אז קחו עשר דקות לפני הפגישה, הכינו לעצמכם כוס תה או קפה, התיישבו בכורסה והכינו את עצמכם רגשית לפגישה. היכנסו למצב טיפול.

מצאו פתרון זמני:  בימים אלו קשה להאמין שיהיו מטפלים שיסרבו, אך אם המטפל הנוכחי מתעקש שלא יוכל לפגוש אתכם אונליין וישנו קושי משמעותי שאינו סובל דיחוי, אפשר לחשוב גם על מציאת מטפל באופן זמני לתקופה הנוכחית ועד לחזרה לטיפולים פרונטליים. הכותבת היא פסיכולוגית, מתמחה בטיפול מרחוק.