שעות האור הארוכות שאנו נהנים מהן בימים האחרונים מעידות כי הקיץ בפתח. הקיץ הישראלי הארוך מציב בפני הבית שלנו אתגרים רבים - החל מפעילות תקינה של המזגן וכלה בהרחקת מזיקים מהמטבח. כיצד נוכל להבטיח שהבית שלנו מוכן לעונה החמה?

מיזוג אוויר: שימו לב כי מיזוג האוויר כוון לחום במשך חודשי החורף. לפני שמעבירים את המזגן לקירור יש להקפיד לבדוק את המסננים ביחידה הפנימית, המאייד, ולנקות אותם היטב. מומלץ להקפיד על טמפרטורה של 25 מעלות, אשר תקרר את החדר מבלי להקפיאו והינה חסכונית בחשמל. 

במידה וקיים ברשותכם מזגן מיני מרכזי, מומלץ לנקות את סוללות המעבה ביחידה החיצונית באמצעות מברשת צבע רכה, ולבדוק את הניקיון ואת האטימות של פתחי היציאה לחדרים. יש לבדוק את ניקיון הפילטרים בגריל האוויר החוזר או בחלקו האחורי של המזגן, ובמידת הצורך יש לנקותם. לבסוף יש לבדוק את צינור הניקוז מהמאייד ולוודא שהוא חופשי מסתימות ושהמים גולשים ממנו בצורה חופשית.

התקנת גג סולארי: ישראל השמשית הייתה המדינה הראשונה שקבעה בחוק שעל כל בניין יש להתקין דוד שמש. קרוב ל-40 שנה אחרי מה שנודע כ"חוק השמש", מסתמן כי מבשילה ה"מהפכה הסולארית השנייה" בישראל: בתחילת 2018 הכריז שר האנרגיה, יובל שטייניץ, כי יקדם שימוש באנרגיה סולארית להמונים, ובחודש פברואר באותה השנה הודיעה ועדת הפנים כי אישרה את הצעת משרד האוצר להגדיל עד 7,000 מ"ר ולהאריך עד שנת 2020 את הפטור מהיטל השבחה למתקנים סולאריים על גגות בניינים. לאור משבר הקורונה חברת "Volta Solar" ("וולטה סולאר") יצרה מודל ליסינג סולארי המאפשר לצרכן לייצר הכנסה פסיבית ללא כל השקעה מצידו. על פי המודל בגג פרטי ממוצע בגודל של 100-120 מ"ר, יכול בעל הבית להניב בין 2,000 ל-5,000 שקלים בשנה, שמסתכמים לבסוף לכדי 150,000-200,000 שקלים במשך תקופת חיי המערכת. 

לדברי ערן טל, מנכ"ל Volta Solar : "בתקופה הזאת אנשים רבים מחפשים הכנסה בטוחה. כזאת שתלווה אותם גם בשעות הקשות. הרבה אנשים לא מודעים לנכס אמיתי ומשמעותי שיש להם ומשום כך הם פשוט לא מנצלים אותו - גג הבית או העסק שלהם. הגג שווה לכם לא מעט כסף אם תדעו לנצל אותו נכון".

אוורור חדרי שירותים ואמבטיה: הלחות בקיץ ברוב חלקי הארץ מטפסת לאחוזים גבוהים במיוחד. בשילוב עם המים הזורמים בחדרי האמבטיה, עלול להיווצר עובש רב. לכן, לקראת הקיץ ובמשך השנה כולה חשוב לאוורר חדרים אלו על מנת לצמצם את סיכויי הופעת העובש. 

יתוש (צילום: אינגאימג)
יתוש (צילום: אינגאימג)

הצללה: מומלץ להתקין הצללה לפתחי הבית, אשר יקנו חסימה ברמה גבוהה של חום וקרינת השמש מחוץ למבנה, ובכך יסייעו בחיסכון בהוצאות המיזוג בקיץ. הצללת חלונות יכולה להתבצע באמצעות רשתות גלילה או תריסים. 

במידה והגינה שלכם ממוקמת בחזית דרומית, קרינת השמש תהיה ישירה ופחות נעימה. פתרון מתאים לפינות ישיבה קטנות ניתן למצוא בשמשיות. אם ברצונכם להצל שטחים גדולים יותר ניתן להתקין פרגולה העשויה ממתכת, מעץ או מאלומיניום, שתוכל לכסות שטח גדול מאוד ולייצר הצללה באזורים שונים, בהתאם לשעות היום ועונות השנה.

טיפול במזיקים: אחת הבעיות הכואבות והידועות בקיץ היא המזיקים. העונה החמה מעודדת את יציאתן של נמלים ומזיקים שונים מן המחילות, ועל מנת להדבירם ניתן לבצע הדברה כימית או ביולוגית. מומלץ מאוד גם לבצע ריסוס בשטחים ציבוריים שלא שייכים לבית, כגון ארונות חשמל, חדר אופניים, חדר אשפה, מקלט וגינות. חשוב להקפיד לבקש מספר היתר מהמדביר ולבדוק באתר המשרד להגנת הסביבה האם הוא באמת מוסמך. בקשו מהמדביר שישאיר העתק של יומן פעולות הדברה, כלומר, פירוט של החומרים בהם השתמש, והמקומות אותם ריסס. לבסוף, יש לבדוק בעיון את תעודת האחריות - האם היא כוללת פירוט של התשלום במקרה של טיפול חוזר אם יש בו צורך. 

בעיה מוכרת נוספת הינה יתושים העלולים לשאת איתם מחלות. הטיפול המונע להופעת יתושים בוגרים כולל איתור מקורות דגירה פוטנציאליים, ולאחר מכן פעולה לייבוש של מים עומדים בכל מקום, לרבות גגות, מקלטים, חביות, ואפילו תחתיות של אדניות. פעולת מניעה נוספת להופעת היתושים היא איטום מערכת הביוב, על מנת למנוע גישה של היתושים אל הבית. 

קיץ נעים!