האוכלוסייה המבוגרת וכן אוכלוסיות הנמצאות בקבוצות סיכון מעבירות את ימי התפשטות נגיף הקורונה בפחד מפני פעולות יומיומית שנתפסו לפני מספר חודשים כשגרתיות לחלוטין, כמו למשל ביצוע משלוחי מזון מהסופרמרקט, או ביקור אצל הבת רגע לאחר שילדה, כדי לברך על התוספת החדשה למשפחה. פרופ' קרסו משיב לשאלות המאזינים בתכניתו ב-103FM ומנסה לסייע בתקופה המאתגרת. 

אני נמצאת בקבוצת סיכון, ועל כן מאז שהחל נגיף קורונה להתפשט בישראל אני מבצעת משלוחי מזון מהסופרמרקט. כשמגיעה החבילה אני עוברת עם מגבון על המוצרים היבשים מחשש להדבקה. האם המגבונים מצליחים למנוע הדבקה?
“במידה שאת מקבלת חבילות של מוצרים יבשים שאת לא צריכה להכניס לקירור, ההמלצה היא להשאיר את החבילה במקום יבש ובטמפרטורת החדר לכמה ימים. כשווירוסים נמצאים על משטחים הם מתים תוך שלושה ימים. אם תניחי את החבילה במקום חם יותר, או ליד המרפסת בשמש, הנגיפים ייהרסו תוך כמה שעות בלבד. כשאני מקבל משלוח עם מוצרים יבשים אני משאיר את זה בפינת החדר למשך שלושה ימים והיובש הורג את הווירוסים”.

בעלי ואני נמצאים בתחילת שנות ה־80 לחיינו. אנחנו סובלים ממחלות רקע רגילות כמו לחץ דם. באחרונה אנחנו מוצאים את עצמנו מתלבטים מאוד בכל הנוגע לטיפול בנגיף קורונה, ועניין ההנשמה מטריד אותנו מאוד. הבנו שהטיפול בנגיף לא פשוט, ובחלק מהמקרים החולים מתמודדים עם נזק מתמשך. אנחנו שואלים את עצמנו אם כדאי בכלל שיחברו אותנו למכונות הנשמה בגיל הזה, והאם עלינו לעדכן את ילדינו ברצון שלנו. מה דעתך?
“בכדי שלא יחברו אתכם למכונות הנשמה הילדים שלכם ייאלצו לעבור פרוצדורות משפטיות ארוכות, ויצטרכו להצהיר ולמלא את כל הטפסים סביב זה. אני באופן אישי חושב שכרגע אתם צריכים לא להגיד לילדים שום דבר, ולהתייחס לנתונים הקיימים בארץ ובעולם: נכון לכתיבת שורות אלה, רק 20% מהחולים הקשישים שהיו מאוד חולים נפטרו לאחר שנדבקו בנגיף.

מבחינת הנזקים המתמשכים, עד כמה שידוע לנו, מדובר בבעיות בריאות, בכליות, בלב ובכבד, אבל לא סובלים מהן מכאבים. אני תמיד שואל למה הכוונה כשאומרים ‘קל’ או ‘קשה’, למי הטיפול קשה? התשובה כאן היא לצוות. לחולה זה לא קשה, הרי הוא רדום. הקושי הוא קושי שהחולה לא מודע לו, לא מרגיש אותו, אז מבחינת החולה אין בעיה. ברגע שמרדימים אותו הוא שקט, ואם חס וחלילה הוא לא מצליח להתגבר הוא נפטר, אבל ללא כל סבל. אנחנו לא רוצים שהחולים בנגיף, וחולים בכלל, יהיו בסבל, לא סבל רוחני ולא גופני. אם הולכים לישון ולא קמים אז ברוך דיין האמת”.

אני בת 85 ולפני תקופה עשיתי חיסון נגד דלקת ריאות. האם זה אומר שאני מחוסנת לנגיף קורונה?
“חשוב לי להדגיש שהחיסון לדלקת ריאות הוא נגד דלקת חיידקית, ולא נגד נגיפים, ובוודאי לא נגד הנגיף הזה. נכון לעכשיו, לקורונה אין עדיין חיסון בשוק”.

אני ושותפי לחיים בני 70. לי אין מחלות רקע בכלל והוא סובל מכולסטרול גבוה ונוטל כדורים להורדת כולסטרול על בסיס קבוע. בתי הצעירה בת ה־30 נמצאת בחודשי הריון מתקדמים ועומדת לפני לידה ראשונה. אנחנו מאוד מתרגשים, והייתי רוצה להיות לצדה בלידה הראשונה, ולעזור לה גם לאחר מכן. כיצד אוכל להתכונן לכך בצורה ראויה?
“אני מאוד מבין את ההתרגשות שלך, ונזכר כיצד אני הגבתי כשהבנות שלי והכלה שלי ילדו, אבל נוכח המצב לא הייתי ממליץ לך ללכת לתמוך בה בחדר הלידה. הבת שלך ובעלה הם זוג צעיר, ולא נמצאים בקבוצת סיכון, אבל את כן, ולכן חשוב שתשמרי על עצמך כמה שרק אפשר. ללכת להיות איתה בחדר לידה זה אומר להיות איתה בבית חולים, לעלות במעלית שבה עלו חולים שיכולים להדביק אותך, לשוטט בפרוזדור בין האנשים והחולים – הרי את לא יכולה לצנוח לתוך חדר הלידה שלה דרך החלון, נכון? 

מעבר לזה, אל תשכחי שאי אפשר באמת לדעת מה עשו אנשי הצוות לפני שהגיעו למחלקה, ועם מי הם באו במגע, ולכן כדאי שתשמרי על עצמך ואל תגיעי לבית החולים. למרות שאין לכם לכאורה גורמי סיכון מלבד הכולסטרול, גיל 70 הוא גורם סיכון ידוע. אחרי הלידה, אם כל הבדיקות יצאו בסדר וכולם יהיו בריאים, תוכלי לעבור להתגורר אצלה ולסייע לה עם התינוק. עם כל הכאב, זאת התשובה שלי. אם נשמור על הכללים אנחנו נהיה בריאים”.

שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.

רפי קרסו הוא פרופסור למדעי המוח ומערכת העצבים מאוניברסיטת בר־אילן, MD, לשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה.

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM.