ח"כ יאיר גולן (מרצ), שהוזכר בימים האחרונים כמי שעשוי לעמוד בראשות מפלגת שמאל חדשה במידה ומדינת ישראל תלך לבחירות נוספות, שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והתייחס לאפשרות זו, וכן מתח ביקורת על ניהול משבר הקורונה בישראל.

מזהה בחירות?
"לא יודע, אני לא חושב שזו השאלה הכי חשובה".

מה השאלה היותר חשובה?
"אנחנו נקלענו למצב שכל כולו מעוות, שבגלל הצרכים המשפטיים של אדם אחד אנחנו נגררים למשבר פוליטי שהוא לא יעלה על הדעת. אנחנו דנים בבג"ץ בעניין כזה או אחר כשבעצם העובדה היא שיש פה אדם עם שלושה כתבי אישום שמכהן כראש ממשלה, שמעצב הסכם קואליציוני שכל כולו נועד לתת לו רשת ביטחון מפני התערובת משפטית, שמקים ממשלת ענק, בזבזנית, ולא יעילה במצב של משבר כלכלי חמור".

הוא מנהל את המשבר הזה לגמרי לא רע.
"אני ממש לא מסכים איתך. כיוון שאני די מומחה לענייני חירום בעורף, מדינת ישראל היא המדינה הכי מוכנה בעולם לענייני חירום בעורף. אין שום מדינה שיש בה כזה ממסד ענק שיודע לטפל בענייני עורף, הוא מנוהל לא טוב. התקבלו כמה החלטות נכונות בהחלט, במיוחד בתחילת המשבר, אבל הניהול היה יכול להיות הרבה יותר טוב. בין בינוני פלוס למצוין היינו צריכים להיות במצוין".

רבע מיליון בני אדם ברחבי העולם שנספו במגיפה, בישראל פחות מ-300, זה מספר מטורף.
"לא אמרתי שנכשלנו בניהול המשבר, אמרתי שזה בינוני פלוס וזה יכול היה להיות מצוין. אני מכיר מדינות אחרות בעולם, מה יש להם בשביל לטפל במשבר, אנחנו ערוכים הרבה יותר טוב".

אתה מתכוון להקים מפלגה חדשה לקראת הבחירות?
"לא סיכמתי שום דבר כזה של הקמת מפלגה חדשה. לא נוכל ללכת לבחירות הבאות כפי שהלכנו בבחירות הקודמות, אנחנו צריכים לחשוב איך מתארגנים מחדש, ואיך מגדילים את מחנה השמאל באופן משמעותי".

איך?
"צריך לשבת עם החברים, לחשוב חזק, לראות מבחינת המסרים, הארגון, הגיוס. לראות שעושים את זה יותר טוב. אם נמשיך כפי שעשינו בשלוש מערכות הבחירות האחרונות - אנחנו בבעיה".

הולכים ביחד עם המשותפת? עם עוד כל מיני גורמים שירצו להתאחד, מחנה שמאל גדול שלא מתבייש לכלול את כל מי שצריך?
"קודם כל אני חושב ראש וראשון 'אני שמאל ולא מתבייש בזה'. מי יהיה בפנים? מי יהיה בחוץ? נראה מי ירצה להצטרף לעגלה הזו ומי לא".

שומעים שמאל ובורחים.
"צריך להפסיק לברוח, האידיאולוגיה שלנו בעיני היא הנכונה למדינת ישראל. חבל מאוד שבשנים האחרונות הפסקנו את הדיון האידיאולוגי ועברנו אך ורק לדיון של זהויות. את זה צריך להפסיק, לחזור לרעיונות הגדולים, לקדם את הרעיונות הגדולים שצריכים לשים את מדינת ישראל על דרך הישר".

והמשותפת?
"גם המשותפת עצמה היא ערב רב של רעיונות, הרי המשותפת לא נוצרה מאהבה גדולה בתוך הציבור הערבי אחד לשני, היא נולדה מתוך זה שאנחנו בעצם כפינו עליהם להתאחד. צריך לראות, בתוך המשותפת יש בהחלט אלמנטים שמבחינה אידיאולוגית יכולים להשתלב במפלגת שמאל גדולה ורחבה, אין שום בעיה עם זה".