לאחר שמיעת העתירות נגד ההסכם הקואליציוני של הליכוד וכחול לבן, ועוד במהלך הדיון, נראה כי בית המשפט העליון בראשות הנשיאה אסתר חיות לא חשב שיש חדש תחת השמש. כבוד הנשיאה אף העירה במהלך הדיון כי הטיעונים המובאים הם פוליטיים ולא משפטיים וכי אין להם מקום.

מהערותיהם של השופטים במהלך הדיון מסתמן כי לא תהיה פסילה של ההסכם, אלא לכל היותר התערבות בתכנים בסעיף או שניים - ככל הנראה בנושא הקפאת מינוי בכירים ומעמד האופוזיציה.

קולות רבים נשמעו נגד עצם קיום הדיון בבג"ץ והעובדה שהעתירות לא נדחו על הסף. אולם מן העבר השני ניתן לומר בפה מלא כי בית המשפט קיים דיון מעמיק, חשוב ורציני, תוך הימנעות מכניסה למבוך הפוליטי והתמקדות בבחינת המצב המשפטי לאשורו.

הדיון בבג״ץ (צילום: יוסי זמיר פלאש  90)
הדיון בבג״ץ (צילום: יוסי זמיר פלאש 90)

בימים שבהם המתיחות בין הרשויות בשיא, ראוי לציין לשבח את פעילות בית המשפט, שהעלתה את הדיון לשיח הציבורי. גם באי הכוח של הגורמים הפוליטיים הביעו טיעונים ראויים וחשובים, והסכמתם ונכונותם לבצע שינויים בהסכם בעקבות הערות השופטים ראויות לציון.

עם הגשת נוסחים מתוקנים אתמול מטעם הליכוד וכחול לבן, נראה שיש רצון להגיע לעמק השווה אל מול הלך הרוח שהובילו השופטים ותוך קבלת הערותיהם והביקורת השיפוטית הנדרשת.

חשיבות יתרה ישנה גם לעצם השידור החי. השידורים מייצרים רמת עניין גבוהה של הציבור. נוסף לכך, בשאלותיהם והכוונתם השופטים העצימו וחיזקו את היסודות הדמוקרטיים והמשטריים שלנו, וגם חשפו טפח מהעשייה המשפטית הענפה שנעשית בין כותלי בית המשפט - ועל כך ניתן לברך. כעת נמתין להחלטת בית המשפט, הצפויה להתקבל מחר.