חזרה לשגרה גם בפעוטונים: משרד האוצר ונציגי מעונות היום הפרטיים הגיעו אף הם הלילה (חמישי) להבנות, שיאפשרו את החזרת המעונות לשגרה ביום ראשון. בתוך כך, משרד החינוך ביקש להבהיר כי הפרסומים בעניין ביטול הרוטציה בגנים אינם נכונים ושגויים. מהמשרד נמסר כי "המתווה שפרסם המשרד לא שונה, ולכן בהתאם לכתוב בו, כל קבוצת ילדים תלמד שלושה ימים רצופים בגן (א-ג), (ד-ו) ולאחריהם שלושה ימים של למידה מהבית באמצעות מערכת השידורים הלאומית".

במסגרת ההבנות שהושגו נציגי מעונות היום והגנים הפרטיים, יינתן מענק הסתגלות חד פעמי לעלויות הנגרמות כתוצאה מהקורונה, בדגש על הגבלת כמות הילדים ודרישות הבריאות הייחודיות לגיל הרך. כך, גני ילדים ופעוטונים בהם לומדים 7 עד 12 ילדים יקבלו מענק בגובה 350 ש"ח לילד, מהילד ה-13 עד ה-24  יוענק סכום של 700 ש"ח לילד, ומהילד ה-24 יוענק סכום  בגובה 1,200 ש"ח לילד.

עו״ד קרן אוחנה איוס וחנן דגן, ראשי פורום הגנים הפרטיים הגיבו על ההתקדמות ומסרו כי: ״אנחנו גאים במתווה שהשגנו עם משרד האוצר, הפעלת הגנים הפרטיים חיונית להתנעת המשק. בנוסף למתווה המענק לגני הילדים, הושגו הבנות לקידום הקלות ופטורים עבור גני הילדים הפרטיים בישראל. אנו ממשיכים לעבוד מתוך דאגה לילדי ישראל, לצוותים החינוכיים, להורים ולמנהלות הגנים״.

גן ילדים ברצועת עזה  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גן ילדים ברצועת עזה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בתוך כך, אתמול משרד האוצר והמשרד לשוויון חברתי סיכמו על העמדת מסגרת תקציב ייעודית בסך 250 מיליוני שקלים לרשויות המקומיות לטובת הפעלת מסגרות לילדי הגנים והגיל הרך. 
 
התקציב יאפשר מתן מענה בימים שבהם אין פעילות בגני הילדים נוכח ההפעלה לסירוגין כחלק ממתווה החזרה לשגרה, כך שמאות אלפי הורים יוכלו לחזור לעבודה. כמו כן, יאפשר התקציב הסבת מבנים לטובת מתן מענה לילדי הגיל הרך. ההפעלה תהיה על פי קבוצות הפעילות בגנים, ובהתאם להנחיות משרד הבריאות. הצהרונים יחלו לפעול מתחילת השבוע ככל הנראה, והם יוכלו לקלוט כ-70% מהילדים. פרטי התכנית יפורסמו בהקדם. 

בתגובה למתווה האוצר להפעלת הצהרונים שלח יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס מכתב לראש הממשלה לקראת חזרת גני הילדים לפעילות בשבוע הבא, ובו מתח ביקורת חריפה על מתווה הצהרונים שלא נותן מענה לכל ילדי הגנים. זאת, מאחר שב -117 יישובים המשתייכים למעמד סוציו-אקונומי 6-10, בהם 40% מילדי הגנים, אין כל השתתפות של המדינה בפתרון הצהרונים.

ביבס כתב במכתבו כי "מציאת פתרון משמעותי עד שעות אחר הצהריים היא כורח המציאות. במודל הקיים ההורים לא יוכלו לחזור למקומות העבודה". עוד הוסיף ביבס, כי "מתווה הצהרונים שפרסם האוצר הוא תפאורה יפה למציאות עגומה. לפי המתווה - מי שישלם את המחיר הם ההורים. 


"האוצר צריך להתכנס כבר הלילה כדי לגבש תשובה לשאלת ההורים למה להם לא עוזרים. הרשויות כמו תמיד יעשו את כל מה שנדרש כדי לחזור לשגרה, ואנו, יחד עם ההורים ברשויות שנפגעות מהמתווה, ממתינים לפתרון".

המכתב נשלח על רקע פניות השלטון המקומי לשרי הממשלה בדרישה למצוא מענה מתאים לכלל תושבי ישראל הורי ילדי הגנים. ממרכז השלטון המקומי נמסר כי הם נמצאים בדיונים על מנת שיהיה מענה גם ברשויות סוציו אקונומיות בדרגה 6-10.

אושר מתווה מעונות היום המפוקחים לגילאי 0-3 

מוקדם יותר היום אישר משרד הבריאות את מתווה החזרה לשגרה של מעונות היום לגילאי 0-3 הנמצאים תחת פיקוח. על פי המתווה, המעונות יחזרו לפעול ביום ראשון במסגרת של שישה ימים בשבוע. על כמות הילדים בכל כיתה תוטל מגבלה כך שבכיתות התינוקות יוכלו להיות עד 17 ילדים, אשר יחולקו לשלוש קבוצות קטנות. כמו כן, בכיתת הפעוטות ילמדו לא יותר מ-17 ילדים, שיחולקו לשתי קבוצות, ואילו בכיתה הילדים בני השנתיים עד 3 ילמדו עד 17 ילדים שיחולקו אף הם לשתי קבוצות.

למרות אישור המתווה, ייתכנו שיבושים קשים בפתיחתם של חלק ממעונות היום המפוקחים שכן הגיעו להסדר עם הממשלה עקב שביתה של המטפלות במשפחתונים.

איגוד מטפלות המשפחתונים ב"כוח לעובדים" הבהיר כי אין בכוונת המטפלות המאוגדות באיגוד לפתוח את המשפחתונים ביום ראשון (כ-4,000 משפחתונים המחנכים כ-18,000 ילדים). 

האיגוד קורא לשר העבודה והרווחה להיפגש בהקדם לפתרון המשבר. "לא ייתכן ש-18,000 פעוטות, בעיקר מן הפריפריה הגיאוגרפית והכלכלית של ישראל, מצויים ללא מסגרת והשר ממשיך בהתעלמותו".

כבר בתחילת המשבר התנהל משרד העבודה והרווחה באורח חד צדדי ופוגעני כלפינו", אמרה נינט ששון, מטפלת וחברת האיגוד. "המשרד ידע לדרוש מאיתנו להחזיר את התשלום להורים מבלי לתת לנו מענה כלכלי חלופי ודן אותנו לפסח ללא שכר. אנו דורשות כי המשרד יפצה את המטפלות על כמעט חודשיים ללא שכר".

לאור מאבק המטפלות בסיועה של יו"ר וועדת העבודה והרווחה ח"כ עאידה תומא סלימאן, אמורות היו המטפלות לקבל מענק כעצמאיות, אולם רק כשליש מהמטפלות זכו עד כה למענק חד פעמי בהיקף ממוצע של 2000 שח בלבד.

עוד מתריעים כאמור באיגוד על העדר מענה למטפלות רבות המצויות בקבוצת הסיכון או בני משפחתם, שהרי המשפחתונים כזכור פועלים מביתן של המטפלות.

עאידה תומא סלימאן (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)
עאידה תומא סלימאן (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)

הסכמות על מתווה
השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, הודיעה כי תוביל תקצוב של 250 מליון שקל, במטרה להפעיל מסגרות חלופיות לילדים בגילאי שלוש עד שש, שלא יחזרו לגנים בעקבות המשבר. בנוסף, אמרה השרה גמליאל: ״אני מודה לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר משה כחלון על הקצאת המשאבים למסגרות החלופיות בשיתוף הרשויות המקומיות. המשרד לשוויון חברתי יסייע לרשויות המקומיות בתקצוב התוכנית, ויחד נדאג לפתרון בעבור הזוגות הצעירים שכבר חזרו לשגרה״.

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הפעילות במעון תהיה בקבוצות קבועות של עד 17 ילדים בכל כיתה. במידה שהביקוש למעון יעלה על ההיצע, ניתן לבצע: 
1. ניוד ילדים בין מסגרות לגיל הרך (לא יתאפשר ניוד מארגון לארגון). הורה המעוניין להעביר את ילדו לארגון אחר יפעל בהתאם להליך שבשגרה.
2. פתיחת הקבוצות תהיה בהתאם לביקוש אם לדוגמה אין ביקוש לתינוקות ניתן יהיה לפתוח כיתת פעוטות או בוגרים. 
3. ניתן יהיה לקלוט ילדים בקבוצות רב גילאיות.
4. תעדוף ילדים יהיה בהתאם לנוהל קבלת ילדים למעון יום בעל סמל.

בכיתות התינוקות והפעוטות יהיו שלוש מחנכות ואילו בכיתת הבוגרים שתי מחנכות. בקשתם של הארגונים למחנכת מחליפה נוספת נדחתה. יצויין כי המתווה המוסכם קרוב מאוד למתווה אותו הביאו הארגונים לפני כשבועיים בפני הממשלה. עוד נמסר כי ארגוני המעונות מברכים על המאמץ המשותף של משרד הרווחה אגף מעונות היום ושל אנשי האוצר להציג מתווה לחזרה לשגרה.

יו״ר נעמת חגית פאר: ״לאחר כמעט חודשיים מורטי עצבים אני שמחה על הסיכומים שהושגו אשר מאפשרים סוף סוף להחזיר את פעוטות הגיל הרך למעונות היום, להוריהם לשוב לעבודה ולמשק להתחיל לחזור לשגרה, גם אם זו שגרה לא לגמרי מלאה״.