"חוק חדלות פירעון ונגיף הקורונה יגדילו השנה משמעותית את היקף פשיטות הרגל שכתוצאה מהמשבר". כך אומר ל"מעריב" ד"ר איתי הס, שותף במשרד עו"ד אגמון ושות'.

עד לפני כשנה שימש הס כמנהל המחלקה המשפטית בכונס הנכסים הרשמי והיה ממנסחי חוק חדלות פירעון ומשמעותו. לפי נתוני חברת הייעוץ העסקי BDI, במהלך 2020 יקרסו מהמשבר 25 אלף עסקים גדולים וקטנים נוספים (מעבר ל־40 אלף שקורסים בממוצע מדי שנה).
חלק מ־65 אלף העסקים שיקרסו ינסו להתאושש בכוחות עצמם, בעוד האחרים יפסיקו לפעול או יפנו לבית המשפט. מספרם של משקי הבית שייכנסו לפשיטת רגל יעמוד על 6,500 ושל העוסקים המורשים על 15 אלף.

הס מעריך כי פשיטות הרגל של הלקוחות הפרטיים לא יגיעו בגלל חובות משכנתה, אלא בגלל אשראי צרכני שאותו ניצלו בזמן השפע מעבר ליכולותיהם, וכעת ייאלצו להחזירו. "מכיוון שאלה שפוטרו או הוצאו לחל"ת יתקשו להחזיר חובות, הם ייאלצו להכריז על פשיטת רגל. הבנקים נערכו לזה וביקשו כבר מראש את שיפור הביטחונות".

בנק (אילוסטרציה) (צילום: אינג אימג')
בנק (אילוסטרציה) (צילום: אינג אימג')

הס ממליץ לבעלי עסקים הנמצאים בקשיים לחשוב צעד אחד קדימה, ועוד לפני הקריסה הסופית להיכנס להליכי הבראה במטרה להציל את התאגיד. בנוגע ללקוחות הפרטיים אומר הס כי "ההתנהלות ברוב השלבים היא מול הממונה על חדלות פירעון, וזה אמור להיות נגיש וקל יותר. החוק החדש מקל הרבה יותר על הגשת בקשת פשיטת רגל ופתיחת תיק".

"מאז כניסת החוק לתוקף בספטמבר הבנקים רגישים הרבה יותר במתן אשראי צרכני, וייתכן שבעקבות כך מרווחי הריבית יעלו", מסכם הס. "החוק החדש מקל את הליכי פשיטת הרגל ועלול לעודד אנשים לנצל אותו גם כשאין הצדקה לכך".