יש בבעלותי שני נכסים ומגרש, שאותם אני משכיר כל חודש בסכום כולל של 13 אלף שקלים. כיום אני מתגורר אצל אחי, אבל יש לי חובות גדולים לבנק בגובה של 300 אלף שקלים, ולמשפחה חוב בשווי חצי מיליון שקלים. זה מאוד מפריע לי, האם כדאי לי לרכוש דירה למגורים?
“אם אתה לא מעוניין לגור ביחידת הדיור אצל אחיך הייתי מציע, בתור התחלה, שתבדוק אפשרות לשכור דירה עד שתגיע להחלטה כיצד לשלם את החובות שלך לבנק ולמשפחה. מעבר לזה אתה יכול למכור חלק מהנכסים, ולהחזיר את הכסף, ובכך לא לשלם ריביות לבנק. מעבר לזה, אם אין לך משכנתה על הנכסים תוכל לבדוק אפשרות למשכנתה הפוכה, ובכך לשלם את החובות”.

אנחנו מתגוררים בדירה של המשפחה ועליה אנחנו לא משלמים כלל, ומעוניינים לרכוש דירה בעוד כשנתיים. יש בידינו כ־300 אלף שקלים שחסכנו בכדי לרכוש את בית חלומותינו במושב, שעולה כמיליון וחצי שקלים. האם כדאי לנו לקנות את הבית במושב ולהשכיר את הנכס המשפחתי ב־3,500 לחודש?
“הפערים שעליהם אתה מדבר גדולים מאוד, ולא מתאימים לכם כלכלית כרגע. הרי גם אם תקנה כרגע דירה להשקעה תזדקק למשכנתה. אני במקומך הייתי פונה לבית השקעות, נהנה מהתשואות, ובכך מגדיל את ההון העצמי”.

אני בעל דירה אחת שבה אני גר, וכעת אני מעוניין לקנות עוד דירה להשקעה בעלות של מיליון שקלים שיש ברשותי. כבר יותר מארבע שנים שאני מחפש את הדירה שהכי מתאימה לי ולא מוצא. אני לא יודע מה לעשות עם הכסף שלי שבינתיים עומד בבנק. מה דעתך?
“לפי מה שאני מבין ממה שאתה מתאר לי המצב הוא קצת שונה ממה שנדמה לך. אתה מספר לעצמך סיפורים, אבל בפועל אתה נמצא במצב קיפאון, פוחד פחד מוות מלהתקדם, ואין כל היגיון בהתנהגות שלך. בארבע השנים הללו – איך שלא תהפוך את זה – הפסדת עשרות אלפי שקלים בצורה ממש מוזרה. מספיק שהיית עושה אפילו תיק אג”ח ממשלתי, ולפחות שומר על הכסף שהצלחת לחסוך. חשוב שתבין שסיכוי וסיכון הולכים יחד, ועל כן אתה חייב לעשות מהלך בכדי לשמור על הכסף שלך בצורה הטובה ביותר. תבין, סיכונים זה החיים. אלברט איינשטיין אמר שריבית דריבית זהו פלא העולם השמיני. מי שיבין את זה יצליח בחיים, ומי שלא, יסבול. יש בעולם סיכונים ואתה מסרב להיות חלק מהם. אני לא פוחד מסיכונים, לפני כארבע שנים קניתי דירה בארצות הברית ב־102 אלף, ואחרי כשלוש שנים מכרתי אותה ב־185 אלף. עשיתי תשואה של 70% בזמן שטענת שאינך מוצא דירה להשקעה. הגעת למצב שהכסף יכול לעבוד עבורך, אבל זה לא קורה כי רתמת את הנושא לכרכרת הפחדים. יש קרנות נדל”ן שיש בהן מסלולים סולידיים עם הרבה אפשרויות. יש נדל”ן בחו”ל שאפשר לקנות, ויש גם אלגוריתמים שאפשר להשקיע בהם כסף. בנה לעצמך תיק השקעות ראוי, ותיהנה מהכסף”.

אני שמאי מקרקעין במקצועי, שכיר, ועובד באותו מקום עבודה קרוב לחמש שנים. לצערי המשכורת שלי לא מספיקה לי, קל וחומר כשאשתי עתידה ללדת בעוד כמה חודשים. האם כדאי שאשלים הכנסה בתור יועץ לענייני דיור ופיננסים?
“אני מבין את הצורך שלך בהכנסה נוספת, אבל אני לא חושב שזו הדרך. להיות עצמאי זה לא פשוט כמו שזה נשמע, ויהיה לך מאוד קשה להיות גם עצמאי וגם שכיר במשרה מלאה. אתה חייב להשקיע יותר בדבר הזה, ויהיה לך מאוד קשה להתמודד. לדעתי אתה יכול להציע לממונה שלך להרחיב את תחומי העיסוק שלו, ולהציע ללקוחות שירותים מקצועיים נוספים. כך תוכל לעבוד עוד שעות במסגרת המשרה הקיימת, ולהרוויח יותר”.

אמי מכרה דירה בשווי 1.8 מיליון שקלים, וסייעה לאחי הגדול בסכום של 250 אלף שקלים. כעת, אנחנו צריכים לדאוג לה למגורים ראויים. האם כדאי לה לרכוש דירה קטנה יותר, ולהשקיע חלק מהכסף?
“בתור התחלה חשוב שתשאל אותה אם זה משנה לה לגור בדירה קנויה, או לעבור להתגורר בשכירות. לתפיסתי, הדבר הכי טוב שהיא תוכל לעשות למען הכסף שלה הוא לגור בשכירות, לפנות לבית השקעות, ולפתוח תיק השקעות מגוון שיניב את הוצאות שכר הדירה שלה לאורך זמן”. ד

מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־8:00 ב־103FM