הדיון הארוך והמייגע במליאת הכנסת בחוק הרוטציה התעורר היום (רביעי) לחיים בעקבות ויכוח בין השר התורן בצלאל סמוטריץ' לבין ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) בשאלת קיומו וזהותו של העם הפלסטיני. הכנסת צפויה להתכנס להצבעה בקריאה שנייה ושלישית אחר הצהריים. 

תחילה היה זה ח"כ ג'בארין שטען שסיפוח ינציח את הכיבוש ואת השליטה בעם אחר ויצור כאן משטר של אפרטהייד. הוא גם האשים את השר סמוטריץ' בכך שהתכחשותו לעצם קיומו של העם הפלסטיני זה פאשיזם: "כשאתה מתכחש לקיומו של העם הפלסטיני זה פאשיזם. התכחשות לאחר ולזכויותיו של האחר זה פאשיזם. כשההנהגה הפלסטינית אומרת שהיא מוכנה לפתרון של שתי מדינות בגבולות 67 ואתם מתכחשים לכך זה פאשיזם".

לח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), ששיסע את דבריו בקריאות ביניים, אמר ח"כ ג'בארין: "תלמד מאה שנים אחורה כמה פלסטינים היו כאן, כמה יהודים היו כאן, כמה פלסטינים גורשו מכאן והפכו לפליטים". הוא גם פנה לבני גנץ ועמיר פרץ ואמר: "אתם מעניקים לגיטימציה לא רק לראש ממשלה מושחת וגזעני אלא גם להנצחת הכיבוש והנצחת מעגל הדמים והדבר ימיט אסון על שני העמים שחיים כאן".

הדיון הסוער במליאת הכנסת. צילום: ערוץ כנסת

בעקבות חילופי הדברים עלה השר סמוטריץ' לדוכן וביקש להגיב לדברי ח"כ ג'בארין. "ח"כ יוסוף תשמע. אני מפחד לטבוע כאן מהצביעות שנוזלת לך מהאוזניים. אחי. הרי אתה מלין על זה שאני מסרב להכיר במציאות של עם שאתם המצאתם". בהמשך פנה השר סמוטריץ' גם לעברו של ח"כ אוסמה סעדי ושאל: "איך שם המשפחה שלך, סעדי? מאיפה הגעת? מסעודיה. תפסיקו". 

בשלב זה, המשיך סמוטריץ' בדברים לח"כ ג'בארין: "מה הדבר היותר מדהים? כשאתה כועס על זה שאני כופר בקיומו של עם שהמצאתם לפני יומיים וחצי. אתה עומד כאן ולא מסוגל להוציא את שמה של המדינה היהודית מהפה. אתה רוצה שתי מדינות. מדינה פלסטינית והשנייה אתה לא מסוגל להגיד - מדינה יהודית שקיימת יותר משלושת אלפים שנה. דוד מלך הקים את המדינה היהודית. היא הוקמה עוד קודם בימי יהושע והשופטים. היסטוריה וארכיאולוגיה פשוטה. אז האמת האלוקית, העובדתית וההיסטורית הזאת אתה מסרב להכיר ואתה בא אלי בטענות שאני מתכחש לעם שהמצאתם לפני מאה שנה". 

"תגידו", שאל השר סמוטריץ', "מי היה המלך הפלסטיני הראשון? מה היה המטבע הפלסטיני הראשון? מה השפה? המורשת שלכם? אין לכם כלום. המופתי המציא את ההמצאה הזאת כתביעת נגד לתנועה הציונית. לקחתם אוסף של ערבים הפכתם אותם לעם יש מאין. יש חמישה פרמטרים במשפט הבינלאומי ואתם לא עומדים באף אחד מהם. תכניסו טוב טוב לראש. אין דבר כזה עם פלסטיני. אין ולא תהיה מדינה פסלטינית. יש ערבים שחיים בארץ הזאת ככל שהם מכבדים את המדינה היהודית, חוקיה ואת הנרטיב שלה יש להם בהחלט מקום לחיות כאן אבל עם פלסטיני אין ולא יהיה".

ליברמן: ״נתניהו הפך את הליכוד של היום לפרודיה זולה של מפא״י״

יו״ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התייחס לחוק הרוטציה ואמר כי ״נתניהו הפך את הליכוד של היום לפרודיה זולה, מגוחכת של מפא"י של שנות ה-50 וה-60. כל הליכודניקים הפכו פתאום למפא"יניקים. זה בולט כשאני שומע מישהו מסיעת הליכוד מתחיל להאשים 'אתם השמאל'. זה בדיוק מה שאמר בן גוריון, שהיה מכריז 'בלי חירות ומק"י'. זה הליכוד של היום".

ליברמן הוסיף: "אני אומר לכל אחד שקצת מבין בדינמיקה הפוליטית ומבין לאן נושבת הרוח - נתניהו לא רוצה ממשלה, הוא רוצה להגיע ליום חמישי עם 61 חתימות ולהחליף את יו"ר הוועדה המסדרת, ואז כל הקלפים אצלו ביד. הוא יחפש וימצא תירוץ. יהיו לו שבועיים למצוא תירוץ למה לקחת את המדינה למערכת בחירות רביעית, וכך יהיה". 

"אני פונה מכאן ליו"ר הכנסת גנץ - תחשוב טוב על מה שאתה עושה מחר לפני שאתה מעביר את הוועדה המסדרת לנציג הליכוד. מעבר להזהיר כבר אי אפשר לעשות כלום", סיכם ליברמן.