את בר המצווה של בני הצעיר חגגנו בשיחת וידאו משותפת עם עשרות בני משפחה מהארץ ומהעולם. הייתה זו חוויה יוצאת דופן ומרגשת מאוד, ולמרות שכל אחד היה ספון בביתו, השתתפנו כולנו אירוע מקרב, מגבש ומרגש. למעשה מאז, ובעקבות החוויה החיובית, התחלנו לדבר בדרך זו עם חברים וקרובים שבעבר מיעטנו להיפגש ולשוחח עימם עקב ריחוק גיאוגרפי.  אני מאמין שנתרגל ונמשיך להיות עימם בקשר בדרך זו, גם כאשר הקורונה תחזור להיות רק מותג של בירה.

היכולת לדבר עם הרופא האישי שלך בשיחת וידאו דרך מכשיר הסלולר לא תיעלם עם שוך הקורונה, כך גם יכולת מוקדני שירות הלקוחות להמשיך ולתפקד מהבית, ויתכן שאפילו שיעורי היוגה בהדרכת המדריך האישי, יש שיעדיפו לתרגל אותם גם בעתיד בווידאו מהסלון הביתי, במקום להגיע פיזית לסטודיו. במילים אחרות, השימוש בפלטפורמות דיגיטליות מתקדמות המאפשרות קיום פגישות וירטואליות, בצורה מאובטחת, תוך יצירת אינטימיות וקירבה, לא רק שחוסך עלויות תפעול רבות לארגונים, אלא אף מאפשר נוחות ויעילות מירבית, חוסך מאיתנו את העמידה המתישה בפקקים או את הניסיונות הנואשים למציאת חנייה בעיר הצפופה, ומפנה לכל אחת ואחד מאיתנו זמן יקר לתרבות הפנאי.

מסתבר שמגפת הקורונה היא בעצם התגשמות תיאוריית הברבור השחור של הפילוסוף ד"ר נסים טאלב, בכל הנוגע לצורך בשימוש בכלי הדיגיטלי. על פי התיאוריה, בעתיד יגיע אירוע גדול ובלתי צפוי שישבש את כל המציאות שהכרנו ויחשוף בפנינו מציאות חדשה. כך, בעקבות הכורח הפתאומי בריחוק חברתי, שגרמה המגיפה, יש אנשים וארגונים שמצאו עצמם במצב שהם עוברים מאפס למאה קמ"ש בכל מה שנוגע לצורך בשימוש בכלי הדיגיטלי. זה נכון כשמדובר בעבודה מהבית, בטיפולים רפואיים מרחוק וגם בכל מה שקשור למערכי חינוך, תרבות ורווחה. השימוש בשירותי וידאו קפץ במאות אחוזים בכל העולם בין לילה. מיליוני לקוחות חדשים הצטרפו לשירותים הדיגיטליים החדשים, כאשר ניסויים מצומצמים הפכו בין לילה לשירותים מן המניין ולסטנדרט הכרחי שאי אפשר בלעדיו. בנוסף, הדגישה המגפה את חשיבות תשתית התקשורת המאפשרת רוחב פס, ואת הצורך בפריסת סיבים אופטיים כמו גם בקידום מהפכת הדור החמישי בישראל.

אורן שגיא. צילום: טלי שגיא
אורן שגיא. צילום: טלי שגיא

נכון כי הטכנולוגיה והאפשרות לעבודה מרחוק היו כאן גם לפני הקורונה. למעשה, בשנים האחרונות, עובדים רבים מבקשים לעבוד מהבית כחלק מתנאי העבודה, וחברות רבות מאפשרות זאת, אם גם באופן חלקי ותוך ותוך דגש רב על אבטחת מידע. אך עד עתה הדבר היה נהוג בעיקר בחברות ההייטק, המוטות טכנולוגיה, ומובילות בחדשנות. למעשה מגיפת הקורונה האיצה במאות אחוזים תהליכים שצפי היה שיתהוו במשך שנים רבות. ואין ספק כי משק העבודה הגלובלי השתנה לבלי שוב. משבר הקורונה גורם לכולנו להבין שאנחנו צריכים להכין את עצמנו ל 'עתיד קבוע גמיש', דהיינו, חיים גמישים הנעים בין המרחב הפיזי לווירטואלי, וכי המציאות שאנחנו חיים בה היום תהפוך להיות הנורמה החדשה. הקישוריות המאובטחת הפכה להיות רכיב קריטי באורח החיים החדש אשר נכפה עלינו.

עם זאת, חשוב להבין שהפורמט החדש, הוא לא הפורמט הישן בתוספת טכנולוגיה. מדובר בדרך חדשה לחלוטין הדורשת מארגונים גמישות מחשבתית ושינויים תרבותיים ומנהיגותיים: שינוי תרבותי, שכן ארגונים גדולים וגם עסקים קטנים מגיעים למסקנה, כי הדיגיטל הוא הכרח וכי אין בלתו. בעקבות הקורונה, הגיעה התובנה כי ללא תקשורת רציפה עם עובדים, ספקים, ולקוחות העסק ימצא בסכנה. אשר על כן עסקים מבינים את הצורך להרחיק את גבולות העסק שלהם אל מחוץ למרחב הפיזי, ורבים מקימים בימים אלו פלטפורמות דיגיטליות, חלקן מאולתרות חלקן מבוססות, וזאת על מנת לאפשר רציפות עסקית, וזאת תוך שינוי שיטות העבודה על העסק. 

שינוי מנהיגותי, שכן, המנהלים והארגונים נזקקים לאפשר גמישות פעולה ותקשורת פתוחה בניהול העסק. האירגונים נדרשים למנהיגות שונה ומכילה מתוך ההבנה שיש להתאים את צורת העבודה לאופי העובד ולנסיבות חייו האישיות, כדי שלא להשאיר אף עובד מאחור. שיטות הניהול המוכרות צריכות להשתנות, החל ממענה על השאלה כיצד יוצרים חדוות עשייה, כיצד מעודדים גיבוש צוותי, ועד לבניית כלי מדידה ובקרה חדשים, כל זאת מבלי לפגוש פיזית את העובד.

לבסוף, באחריות המנהיגים, בין אם מנהיגי המדינה או מנהלי ארגונים עסקיים, להשתמש בטכנולוגיה לשם התמודדות עם אתגרי האי שוויון וצמצום פערים. הרי אי אפשר לדבר על דיגיטל בעוד שחלקים רבים באוכלוסייה אינם מחוברים לרשת האינטרנט או ללא נגישות למחשב אישי. עלינו למנף את הטכנולוגיה ליצירת נתיבים חדשים לשגשוג כלכלי ולפריצת מחסומים עבור אנשים וקהילות חלשות, זה בכוחנו. הכותב הוא מנכ"ל סיסקו ישראל.