השף המוכר יונתן רושפלד התראיין בתכניתם של גיא פלג וניסים משעל ב-103FM, והתייחס לחזרה המיוחלת לשגרה גם בענף המסעדנות, לאחר הודעתו של ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, על כוונתו לדחוף לפתיחת עסקים בענף החל מאמצע חודש מאי. "לפתוח מסעדה זה לא דבר כזה פשוט, בטח לא אחרי תקופה כזו אחרי הקורונה. המון מסעדות לא יוכלו לחזור כי נגמר האוויר", אמר רושפלד. 

בפתח השיחה התייחס לשמועות כי בסבב ההקלות הבא, גם ענף המסעדנות יצטרף לרשימת העסקים שיורשו לפתוח שנית את שעריהן. "אני חושב שהחזרה לשגרה בענף צריכה לקרות. אם זה יקרה, אנחנו לא יודעים. אף אחד לא יודע. בכל סקטור כשפותחים, כמו שראינו בבתי הספר, לאף אחד לא מודיעים באמת, אף אחד לא יודע", אמר השף. 

ראש העיר אמר שייפתח מסעדות.
"לפתוח מסעדה זה לא כזה דבר פשוט, בטח לא אחרי תקופה כזאת. זה לא שראש העיר יגיד עכשיו שהעסק נפתח וכולם יחזרו. המון מסעדות לא יוכלו לחזור כי נגמר האוויר. יש אנשים שעוד חושבים שיוכלו לפתוח, אבל אנחנו נדבר עוד שבועיים. הרבה עסקים כבר לא יפתחו, החמצן הזה לא הגיע בזמן ולא יאפשר להרבה מאוד עובדים להתגייס חזרה בכלל, ואני לא מדבר על המעסיקים".

70,000 איש עובדים בתחום המסעדנות.
"זה נכון, אבל אתה מדבר עכשיו על נושא של הקמה. במסעדה פשוטה, העובדים התייאשו, מכינים שם גפילטע פיש למחייתם כבר 20 שנה, אז הם הלכו ומצאו עבודה במקום אחר, לא משנה כרגע. המסעדה לא פתוחה, ואז המסעדה נפתחת בבוקר, מי האנשים שיבשלו את האוכל? אנשים שילמדו אותם מההתחלה? זה לוקח זמן. מהצד שני, התרחיש האופטימי, הוא שמחליטים מחר בבוקר שמתחילים להתארגן לפתיחה.

אגב, אנחנו עובדים על זה באופן מנטלי כבר כמעט שבועיים, מחכים ליום שייפתח, קוראים לעובדים ומתחילים להפעיל את זה. בכל ענף קורה משהו אחר. בכל מקרה, רוב העסקים בתל אביב לא בנויים לארח את הכמות שיאפשרו להם עם ההקלה בהנחיות, כי יבקשו מרחקים גדולים בין לקוחות. ככה זה הופך עוד פעם את העסק, גם אם הוא פתוח, לעסק מת".

אתה לא תפתח?
"לשמחתי הרבה, אני לא בעלים באופן חוקי של מסעדה. היום אני מועסק כבר כמה שנים כשף שכיר, וגם כשותף לפעילות קולינרית גם באולם אירועים, שם זה מזעזע, ענף שלם שמתרסק".

מסעדות ייסגרו?
"כבר היום בבוקר מתחילות להופיע כתבות על מה שקורה מעבר לים. מושיק רוט הודיע על סגירת מסעדת כוכבי המישלן שלו. הפתיחה של המסעדה היא עניין משמח שאמור להחזיר אופטימיות לחיים. בספטמבר, בעוד כמה חודשים, העולם יתחיל לטוס ולטייל. ישראל יכולה להיות בפעם הראשונה, בגלל הישגי הקורונה אם נקרא לזה ככה, והתמותה המועטה בשילוב עם החום, להפוך ליעד תיירותי מאוד אטרקטיבי. בפעם הראשונה בחייה, כי פתאום אנשים יפחדו לטוס למקומו. העיר תל אביב למשל ושאר המקומות יהיו חסרי אטרקציות. אם לא יקרה פה משהו, העירייה תהיה חייבת לבטל תשלומי ארנונה, אם זה לא יקרה, עם הקצב של הקלות המיסים והתזרימים, לא תיפתח המסעדנות".