הקניונים בארץ נפתחו היום (חמישי) והצטרפו אל השווקים שנפתחו כבר ביום שלישי, לאחר 50 ימים בהם היו סגורים בעקבות משבר הקורונה. הסוחרים בשווקים הגיבו בתחושות מעורבות: "התגעגעתי ללקוחות. השוק זו הנשמה שלי, אבל הגדרות מסביב יצרו תחושה של גטו", אמר סוחר ותיק בשוק הכרמל בתל אביב.

השוק היה פחות סואן לעומת ימי טרום משבר הקורונה, אבל עבור בעלי הבאסטות והחנויות, זו רק ההתחלה. "היו כ-30% מהלקוחות לעומת ימי השגרה לפני הקורונה, אבל בשוק הכרמל רבים מהמבקרים היו תיירים ועכשיו אין תיירות. גם אי אפשר לשבת ולאכול ולשתות, אבל הלקוחות הקבועים חוזרים. הם ציפו לרגע הזה. השוק נפתח והלקוחות מגיעים, אבל אנחנו עדיין רחוקים משגרה וללקוחות המבוגרים שעדיין חוששים לצאת – אני עושה משלוחים עד הבית".

בכניסות לשוק הוצבו מחסומים וכל מי שנכנס נדרש לעבור בדיקת חום. בשוק נראו פקחים שפיקחו על שמירת ההנחיות הכוללות ריחוק וחבישת מסיכה. גם הסמטאות המובילות לשוק נחסמו ולעתים בעלי עסקים בסמטאות קטנות נותרו ללא גישה לשוק. 

"רציתי ללכת להביא משהו מהסמטה, אבל ויתרתי, כי היה צורך לעשות עיקוף גדול של מאות מטרים ולא יכולתי להשאיר את העסק סגור להרבה זמן", סיפר בעל מעדניה ותיקה בשוק.

שוק התקווה בתל אביב (צילום: משה כהן)
שוק התקווה בתל אביב (צילום: משה כהן)

דוד שלום, הבעלים של "מקור הברכה", הכין בשרים על האש בטייק אוויי. "ההרגשה נפלאה שפתחנו סוף-סוף, אבל עדיין אין האותנטיות של שוק הכרמל", אמר והוסיף: "הגדרות מסביב לשוק יוצרות תחושה של אי נעימות, אבל זו רק ההתחלה ובכל שבוע יהיה יותר טוב. אנחנו צריכים להתרגל למציאות החדשה שאין תיירים. לפחות רואים את הלקוחות שהתגעגעו לשוק הכרמל. אנשים היו צמאים לבוא לשוק".

חלק מהעסקים המשיכו גם אתמול לקבל הזמנות למשלוחים. "זה כבר הפך לחלק מהעסק. הקורונה שינתה סדרי עולם", סיפר בעל מעדניה.

בשוק התקווה האווירה הייתה תוססת. הדוכנים והחנויות נפתחו והאווירה הססגונית של השוק הוותיק כבשה את האוויר. באופן יחסי, בשוק התקווה, המבוסס פחות על תיירים, החזרה לשגרה הייתה מהירה יותר. אמנם עדיין לא הייתה הצפיפות של תקופת טרום הקורונה, אבל השוק היה תוסס וסואן. בכניסות לשוק הוצבו מחסומים וכל אחד עבר בדיקת חום, אבל בתוך השוק התחושה הייתה הרבה יותר חופשית.

"סוף-סוף חזרנו לעבוד. גם הלקוחות חיכו לרגע הזה ומהבוקר הייתה תנועה של אנשים", סיפר בעל דוכן לירקות והוסיף: "אנחנו עדיין לא הגענו לימים שלפני הקורונה, אבל זו התחלה יפה. הלקוחות שלנו נאמנים".

תנועת מבקרים דלילה בקניון גבעתיים (צילום: משה כהן)
תנועת מבקרים דלילה בקניון גבעתיים (צילום: משה כהן)

אישה כבת 60 מיד אליהו, שהגיעה מצויידת בעגלה, סיפרה: "כבר 40 שנים אני מגיעה לכאן בכל שבוע. השוק היה מאוד חסר לי".

בחלק מהדוכנים והעסקים נוצרו לעתים תורים של לקוחות. "אני רגילה לקנות כאן חמוצים וסלטים כל השנים", הסבירה הלקוחה הוותיקה, שהמתינה בסבלנות בתור.

לעומת השווקים התוססים, התנועה בקניונים הייתה דלילה יחסית.

בקניון גבעתיים בדקו ללקוחות הנכנסים חום בכניסה לחניון או בשער הכניסה להולכי הרגל והוצבו עמדות חיטוי. על החנויות נתלו שלטים עם הוראות על שמירת היגיינה וריחוק.

אבל רק עשרות נראו לפני הצהריים מסתובבים בקניון. "אנשים עוד חוששים להיכנס לקניון. הרי הקורונה עוד איתנו", העריך בעל חנות לביגוד וניסה לשמור על אופטימיות: "חיכינו לרגע הזה שבועות ארוכים וזו רק ההתחלה. בעוד שבוע כבר יהיו כאן הרבה יותר מבקרים".

בסניפי ארומה, רולדין ונאמן בקניון מכרו בטייק-וואיי והיו לקוחות שחיפשו בסמיכות מקום שניתן לשבת ולשתות מהקפה אליו התגעגעו. חלקם שתו תוך כדי הליכה והיו שלקחו שתייה חמה ומאפים לבית. בין הלקוחות בלטה קשישה שהגיעה עם המטפלת שלה. "כבר חודשיים אני בבית ורציתי להתאוורר", היא הסבירה.

גם בדיזנגוף סנטר הייתה תנועה דלילה יחסית של מבקרים. "עד הצהריים היו כאן 10% מהלקוחות שהיו מגיעים בימי חמישי בתקופה שלפני הקורונה", סיפר בעל עסק במתחם. "צריכים סבלנות. כשיאפשרו ללקוחות גם לשבת בבתי קפה ומסעדות ואנשים יתרגלו למציאות החדשה, יהיה הרבה יותר טוב. אנשים כבר התגעגעו ליציאה לקניון".