הנשיא ראובן ריבלין הטיל הערב (חמישי) את המנדט להרכבת הממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאחר שקיבל המכתב שבו 72 חתימות של חברי כנסת הממליצים על כך.

כמו כן, חברי סיעת ימינה נמנעו מחתימה ונכון לעכשיו לא ברור האם בכוונתם להצטרף לממשלה שתושבע ביום רביעי בשבוע הבא. בין החברי הכנסת שהגישו את ההמלצה ניתן למצוא את מי שעד לא מזמן היה יריבו של נתניהו ומתחרה על ראשות הממשלה, בני גנץ.

בהודעה שפרסמו כחול לבן והליכוד נאמר, כי "נציגי הסיעות הגישו לנשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין 72 חתימות של חברי כנסת הממליצים על בנימין נתניהו להרכבת ממשלת חירום ואחדות לאומית בהובלתו ובהובלת יו״ר כחול לבן חבר הכנסת בני גנץ, לקראת ההשבעה הצפויה ביום רביעי הקרוב".

ההמלצה של בני לגנץ לנשיא על נתניהו (צילום: אריק בנדר)
ההמלצה של בני לגנץ לנשיא על נתניהו (צילום: אריק בנדר)

חברי הכנסת שחתמו על המכתב הם 36 חברי מפלגת הליכוד, 16 חברי כחול לבן, צבי האוזר ויועז הנדל ממפלגת "דרך ארץ", תשעת חברי ש"ס, שבעת חברי סיעת יהדות התורה ועמיר פרץ ואיציק שמולי ממפלגת העבודה. חברת הכנסת  מרב מיכאלי (עבודה) נמנעה מלחתום על ההמלצה.

עם קבלת המכתב, נערך הליך לבדיקת החתימות אשר יכלול פרסום בדבר מסירתן לנשיא המדינה באתר האינטרנט של בית הנשיא. כמו כן, מסר ריבלין הודעה לראשי הסיעות בדבר קבלת בקשת חברי הכנסת אשר בה אמר: ״אנו מצויים בתקופה חסרת תקדים, במהלכה, הייתה נתונה המדינה בשנה האחרונה בשלוש מערכות בחירות שנערכו ברצף, כאשר בנוסף, בחודשים האחרונים מתמודדת מדינת ישראל, יחד עם העולם כולו עם נגיף הקורונה. לראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל, לאחר שלא עלה בידי המועמדים שהטלתי עליהם את התפקיד להרכיב ממשלה במערכות הבחירות לכנסת העשרים ואחת, העשרים ושתיים והעשרים ושלוש, התקבלה לידי, היום בקשה בכתב, החתומה על ידי רוב חברי כנסת, המבקשים להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על ח"כ בנימין נתניהו".

ההמלצה של בני לגנץ לנשיא על נתניהו (צילום: אריק בנדר)
ההמלצה של בני לגנץ לנשיא על נתניהו (צילום: אריק בנדר)

 
בהמשך הודעת הנשיא נכתב כי "על פי סעיף 10(ב) לחוק יסוד: הממשלה, עליי להביא למימוש את בקשתם של חברי הכנסת, כפי שבאה לידי ביטוי בבקשה האמורה, בתוך יומיים. מצאתי לנכון להודיעכם, ובאמצעותכם לכל חברי הכנסת, כי נוכח האמור לעיל, וככל שלא תעלה טענה מצד חברי הכנסת, שעלי להביאה בחשבון בעניין זה, בכוונתי לפעול בהתאם להוראות סעיף 10(ב) לחוק היסוד, כאמור".
 
לסיום אמר הנשיא כי "על פי סעיף 10(ג) לחוק יסוד: הממשלה, לחבר הכנסת תהיה נתונה תקופה של 14 ימים להרכיב ממשלה. אני תקווה כי בעקבות מהלך זה, תוקם בקרוב ממשלה בישראל, שתתמודד בהצלחה עם האתגרים המורכבים העומדים לפנינו". תפקיד הרכבת הממשלה הועבר לנתניהו, במכתב שנשלח אליו ובהודעה ליו״ר הכנסת וחבר הכנסת גנץ.

בנט לנתניהו: ״דורשים את תיקי התחבורה והבריאות כתנאי לכניסה לממשלה״
יו״ר מפלגת ימינה ושר הביטחון, נפתלי בנט, שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והציג בפניו את תנאי הסף שיאפשרו את הצטרפות מפלגתו לממשלת האחדות שהוקמה. 

לפי מקורבים לשניים ופרסומים בכלי התקשורת, יו״ר ימינה דרש שמפלגתו תקבל לחיקה את תיקי התחבורה והבריאות, כאשר גם תיק החינוך עלה בשיחתם.

בנט שב והדגיש כי רצונה של ימינה הוא להבין מה קווי היסוד של הממשלה בשל הבעייתיות המסתמנת (משרדי המשפטים והכלכלה בידי אנשי הסתדרות ושמאל). השר ציין כי ימינה תצטרף לממשלה רק אם תוכל להשפיע באופן מהותי, זאת לאחר שתמכה בנתניהו ובמחנה הלאומי ללא הסתייגות לאורך חודשים.