במדינות המזרח הרחוק לא היו צריכים את הקורונה כדי להבין שמסיכות הפנים הן אביזר חיוני לכל אדם שיוצא לעבודה או למרחב הציבורי. את העולם המערבי, לעומת זאת, תפסה הקורונה עם המכנסיים למטה. מסיכות המנתחים, שחוץ מכמה קוסמטיקאיות איש לא הכיר עד אותה העת, נהפכו למוצר מבוקש שנחטף מהמדפים.

המחירים האמירו, המסיכות נעלמו, וכשמשרד הבריאות הצהיר על חובת עטיית מסיכה בכל יציאה מהבית, הוא אף הגדיל וצירף סרטון הדרכה של הכנת מסיכה ביתית מבנדנה, שספק אם היא אכן מגינה מפני וירוסים או רק משמשת כברירת מחדל בזמן שאין חלופה. מי שחזו את העתיד במובן מסוים, או ליתר דיוק, ידעו לקרוא את המפה, הם אנשי חברת MedCu Technologies, ובראשם מנכ"ל החברה דני לוסטיגר, שעוסקים בייצור ציוד רפואי. כבר לפני עשור הם פיתחו מסיכה שגם קוטלת וירוסים, אבל העולם לא ידע להעריך זאת בזמנו.

"כל הפיתוח הטכנולוגי שלנו התמקד במינרל הטבעי נחושת", לוסטיגר מסביר את ההבדל בין המסיכה שלהם לאחרות, "לנחושת יש שתי תכונות עיקריות. האחת היא שזהו מינרל אנטי־מיקרוביאלי מהטבע, כלומר אנטי־בקטריאלי בשפה ברורה יותר. תכונתו השנייה היא שיש לו, בין היתר, השפעה חיובית על דלקתיות, על החלמה מפצעים ועל העור. אפשר למצוא אותו במוצרים קוסמטיים ובתוספי מזון. במשך יותר מעשור אנחנו עוסקים בפיתוחים שקשורים בנחושת, וגילינו שיש לו תכונה נפלאה בכל הנוגע לאמצעי חבישה שנועדו לריפוי פצעים שלוקח להם יותר זמן להחלים. לצד המוצרים הללו, פיתחנו עוד בשנת 2010 את המסיכה האנטי־מיקרובקטריאלית".

מסיכת הנחושת, שהיא למעשה נחושת מחומצנת, מגינה על הפנים וממגרת את הווירוס שעליה?
"בדיוק. הנחושת יעילה נגד וירוסים, בקטריות ופטריות. הביאי בחשבון שמסיכות, אחד המוצרים הכי שמישים בהיסטוריה האנושית, לא התפתחו עם השנים. את ה־N95, שכולם מדברים עליה, המציאו כבר בשנת 1972, ומסיכות הפנים הרגילות קיימות כבר 80־90 שנה, אז תחשבו כמה לא התפתח מאז".

מה גרם לכם להשקיע דווקא בפיתוח הזה, עוד לפני פרוץ המגיפה?
"אחרי מגיפת הסארס, שפעת החזירים והעופות, הבנו שצריך למצוא אלמנט מגן נוסף במסיכה. כך, אחרי מחקר ארוך, פיתחנו את הקונספט של מסיכה אנטי־ ויראלית. הלכנו עם הפיתוח רחוק, והגענו עד קבלת אישורים רגולטוריים, אבל זה לא יצא לפועל מכיוון שהעולם עדיין לא היה שם. המודעות הייתה רק בשווקים במזרח הרחוק. בזמנו אמרו לנו שזה נחמד, אבל למה צריך מסיכה משוכללת כל כך. עכשיו, בעידן הקורונה, היה ברור שאי אפשר להמשיך עם הקונספט של חתיכת בד.

"בעוד מדינות במזרח שלפו את הפרוטוקול של טיפול במגיפה והתחילו להתנהג בהתאם, בישראל היה זה טיפול תוך כדי תנועה, כך גם בארה"ב ובמדינות נוספות באירופה. ביל גייטס לא רק ידע להסתכל קדימה במיקרוסופט אל העתיד, אלא גם הבין שמגיפות יהיו האיום הבא על האנושות. אם היו משקיעים מיליארדי דולרים אז, היו חוסכים היום הרבה טריליונים, אבל זהו המצב. ואם מדינת ישראל רוצה לחזור לכלכלה שוטפת כולנו חייבים להתנהל עם מסיכות".

החברת הישראלית חתמה השבוע עם משרד הבריאות הסיני על חוזה לייצור ולהפצת המסיכות, באמצעות חברת SHANGHAI MEDICAL TECHNOLOGY וחברת Cimicomp הישראלית, המתמחה בעסקאות מורכבות בשוק הסיני. מוצרי החברה ייוצרו וייכנסו לשימוש בסין מיד, ובד בבד תשווק הטכנולוגיה במדינות נוספות בעולם. ומה עם ישראל אתם שואלים? נגענו בנקודה רגישה.

"יש שני מסלולים בארץ שצריך לצלוח. את האחד צלחנו, והוא מסלול הייצור, והשני הוא מסלול האישורים. יש לנו שיתוף פעול עם מפעל שיאון מדיקל בשדרות, שהוא היחיד בארץ שהביא מכונה שמייצרת מסיכות", אומר לוסטינגר, "לצערנו, כל התעשיות האלו עזבו מזמן את הארץ. כולנו מצטערים על זה היום, ועכשיו מחזירים אותן חזרה. התלות ביצרניות חוץ מתבררת כבעייתית מאוד ברגעי משבר, ואני לא מדבר רק על ביצים. אלא גם על מסיכות ועל כל דבר אחר בערך".

דני לוסטינגר (צילום: יח''צ)
דני לוסטינגר (צילום: יח''צ)

לוסטינגר מסביר שמסיכות רגילות מיוצרות משלוש שכבות, והשכבה האמצעית היא הפילטר. "אנחנו מייצרים בעצם את הבד ואת חומרי הגלם שמרכיבים את המסיכות - השכבה שקרובה לפה והשכבה החיצונית. אלו שכבות שמשולבות בחלקיקים מיקרוסקופיים של נחושת מחומצנת, שזו הוורסיה הכי אפקטיבית של הנחושת, ואז זה עובר למפעל שמייצר את המסיכה עצמה במכונה. אבל חשוב לי להדגיש שכל ייצור הטכנולוגיה נעשה פה בארץ, כחול לבן".

ומה עם הדבר השני שעומד בדרככם פה בישראל?
"היינו בפגישה עם משרד הבריאות ובוועדות הקורונה, ולא אלאה אותך בכל הגופים שמסתובבים שם בחדרי חדרים. בגדול הצענו למדינת ישראל את הטכנולוגיה שלנו במחיר שהוא מבחינתנו הנמוך ביותר שאפשר, כדי שלישראל תהיה את הטכנולוגיה הכי מתקדמת בעולם, אבל הביורוקרטיה והמערכת הישראלית לוקחןת הרבה זמן, וכנראה יהיו מסיכות בסין, בארה"ב, באוסטרליה ובגרמניה הרבה לפני שיהיו פה בישראל. וחבל שכך, אבל אולי יהיו לנו בשורות טובות".

בנקודה זו כדאי לציין שבינתיים לא בוזבז זמן, והחברה תרמה מאות מסיכות לצוותים הרפואיים בבתי החולים בארץ.

מחירי המסיכות קפצו ביותר מ־50%, אולי חוששים שאתם יקרים מדי?
"אני עומד על כך שהמסיכות שלנו יהיו במחירים שווים לכל נפש בישראל, אנחנו מרוויחים מספיק ממדינות אחרות, ואני חושב שבשעת צרה כזאת לא צריך להגזים. בימי שגרה, מסיכה רגילה לא צריכה לעלות יותר משקל. בתקופה הזאת, ואני חייב לסנגר על היבואנים, גם הסינים הכפילו את המחירים בטריטוריות שלהם. הם גם מסתכלים עלינו כמו שאנחנו מסתכלים עליהם, במונחים של רווח והפסד. אבל אני רואה לפעמים מחירים מטורפים למסיכה שאמורה לעלות 3 שקלים גג".

בימים אלו מייצרת החברה מיליוני מסיכות עבור משרד הבריאות הסיני, ועד שמשרד הבריאות בארץ יתעשת ויאשר גם לנו להנות מההמצאה הישראלית, לוסטינגר רוצה להדגיש עד כמה חשובה מסיכה תקנית. "רוב האנשים משתמשים במסיכה בצורה לא נכונה. אחת הסיבות שמחקרים מראים שעדיף לפעמים לשים את המסיכה בצד, היא שהציבור משתמש בה לא נכון. אם היית בסופר ולא זרקת את המסיכה לפח אחרי השימוש אלא הנחת על השולחן, או אם הסרת אותה בצורה לא נכונה, לא דרך האוזניים, אתה חושף את עצמך ואת הקרובים אליך לסכנת הדבקה. לכן בפיתוח שלנו יש לפחות את מקדם ההגנה הנוסף, שגם אם נתפס בה הווירוס, הוא מוריד בסדרי גודל גבוהים את האפשרות לזיהום נוסף ומתמשך שעלול להיגרם בגלל המסיכה".

לא מעצבן שמדינת ישראל לא נותנת הזדמנות להוציא לאור פיתוח ישראלי ולקדם הייטק מקומי, ובמקום זה אנחנו שומעים על יבואני מסיכות שמביאים לכאן גם מסיכות שאינן עומדות בתקן?
"זה לא שאנחנו רוצים שהמדינה תעשה לנו טובה, להפך. אנחנו באנו למדינה ואמרנו: תשתמשו במחיר הכי נמוך שאפשר. אבל המדינה עובדת לאט, וצריך להבין שזה משהו שיישאר איתנו הרבה זמן, זו הדרך שלנו לחזור לשגרה. תסתכלי אילו כלכלות חוזרות - סין, קוריאה, הונג קונג, סינגפור, איסלנד, צ'כיה - ושם כל התושבים הולכים עם מסיכות לעבודה. בסין כל מפעל שפותח את שעריו מחויב להציג בפני מפקחים שיש לכל עובד 6 מסיכות ליום. גם בישראל החזרה לשגרה הותנתה בשימוש במסיכה. אולי לוקח זמן להפנים שזה עוד יישאר איתנו במשך תקופה. כך או כך, אנחנו גאים להיות הראשונים בעולם המקבלים הכרה בפיתוח שלנו כקוטל וירוס קורונה ולהיות בחזית המאבק הגלובלי במגיפה".

המסכה הישראלית (צילום: יח''צ)
המסכה הישראלית (צילום: יח''צ)

הצבע המיוחד של המסיכה נבחר בכוונה, כדי לגוון את הירוק?
"הצבע הוא לא צבע שיווקי. זה פשוט הצבע של חלקיקי הנחושת המחומצנת שנמצאים בתוך הבד. זה הצבע שמלווה אותנו כבר הרבה מאוד שנים בווריאציות כאלה ואחרות ובשלל מוצרים".

הסטארט־אפ שלכם הוא לא רק למסיכות, מה עוד אתם מתכננים לעשות עם הפיתוח הזה בעתיד?
"המסיכות הן מוצר שפותח בעבר וחיכה ליומו. יש לנו פיתוח דומה בתחום החבישות עבור פצעים שמחלימים לאט. בדיוק כמו מסיכות, גם בעולם החבישות אין יותר מדי בשורות בעשורים האחרונים, והפיתוח שלנו, שמשלב בתחבושות נחושת מחומצנת, שכבר קיבל את אישור ה־FDA ונכנס בדצמבר האחרון גם לשימוש בישראל, הוא מבחינתנו המוצר הבא. לצערנו, הקורונה פרצה בחודש של השקת המוצר, אבל זה בוודאי יהיה השלב הבא אחרי שהחיים יחזרו קצת למסלולם".