פרשן חדשות 13 צבי יחזקאלי, שוחח היום (שישי) עם ניסים משעל ב-103FM על המתיחות ההולכת וגוברת בגבול הצפון, והזהיר מאפשרות שארגון חיזבאללה יתקוף את ישראל בשם איראן. בהמשך גם התייחס לחזרתו היחסית של ארגון דאעש. 

אתמול הקבינט המדיני-ביטחוני קיים דיון על התקיפות בסוריה, על בסיסים איראניים. איך אתה מסביר שהאיראנים לא מגיבים, חוטפים וחוטפים ושותקים.
"יש מציאות חדשה במזרח התיכון, כמה שאתה חושב שקורונה הוא נגיף שבעצם רק מתמודדים איתו ברמה הרפואית-ביולוגית, יש לו השפעה עצומה על איראן. אני אמרתי את זה לפני כמה חודשים - כשאיראן מתמודדת עם נגיף קורונה, יש לה חולשה בגרורות שלה בסוריה, אז זה אלמנט אחד. קח את האלמנט השני, שבחודשים האחרונים אנחנו רואים את הכבדת הסנקציות על איראן מה שמקשה את שליחת אותם משלוחים, כסף, ותחזוק הגרורה בסוריה. ולדעתי, האלמנט הסנרגטי, מה שנקרא, השלם גדול מסכום חלקיו, אין קאסם סולימאני. עכשיו אנחנו קוצרים את הפירות של החיסול האמריקני שעד היום מהדהד במזרח התיכון. תוסיף את כל אלה, והנה אתה רואה שישראל בזמן הקורונה רואה שאיראן ממשיכה עם הרצונות שלה, עם העברת הנשק באשר הוא, והיא מתחילה לתקוף. ישראל תוקפת את איראן כי בעצם היא באה ואומרת 'אנחנו נתקוף אתכם עד שאתם תצאו מסוריה'. הייתה גם איזו הצהרה השבוע שהאיראנים מתחילים לצאת מסוריה, לדעתי זאת שמחה מוגזמת. אבל אני חושב שהאיראנים פה בסוג של מלכוד, הם לא יכולים להיכנס עם ישראל לסוג של מלחמה, אגב הם יכולים לתת תגובה בסגנון של מרגמות או משהו, אבל אז ישראל תביא תגובה יותר קשה. יש פה מלכוד איראני, ניצול ישראלי של החולשה האיראנית, ולראייה אתה רואה 6 תקיפות ב-3 שבועות, שבאמת ישראל נותנת גז על העניין הזה. מנצלים את החולשה האיראנית".

אבל השאלה אם האיראנים לא יכולים להפעיל את השלוחה שלהם, את החיזבאללה, להגיב בשמם.
"נכון, תראה יש גבול לכל דבר במזרח התיכון. יש גבול ל'השפלה', אני אומר במרכאות, כי אתה יודע, העולם הערבי מוחא כפיים למתקפות האלה, ואומרים להם, תמיד יש את המשפט הזה, 'אתם אריות במפרץ וארנבים בגולן. למה אתם כאלה פחדנים?', נכון, יש גבול גם לפחד הזה, וכאן נכנס האלמנט של חיזבאללה, וחיזבאללה זה עוד סיפור בתוך סיפור. בשבוע האחרון עלו אנשי חיזבאללה לבנקים, יש בלבנון משבר כלכלי עצום שנסראללה מנצל אותו, ולכן יכול להיות שנסראללה יקבל פקודה מאיראן, מהבוסים שלו, שאגב קשה להם עם זה שאין את סולימאני -  ונסראללה הוא היחידי עוד שנשאר מהחבורה הקודמת - ויגידו לו כן להגיב. אני קורא את עיתוני חיזבאללה הבוקר ואני שומע שהם אומרים 'עד כמה נוכל לשתוק על המתקפות הללו של ישראל בסוריה?', זה אמנם בסוריה, אבל פעילי חיזבאללה, נשק של חיזבאללה נפגע שם. יכול להיות, אני אומר שוב, יכול להיות שחיזבאללה יתכונן לסוג של תגובה שהיא תהיה כדלקמן: תגובה שלא תביא את ישראל למלחמה או לעימות רחב, אבל עם זאת, כן יגידו לישראל, 'יש גבול לתקיפות'. הם עשו את זה בעבר וישראל לא נרתעה כי היא התנהגה אחרת..."

כשאתה אומר שאתה לומד מהתקשורת של חיזבאללה שיכול להיות שהם מתכננים סוג של תגובה. מה זה סוג של תגובה? מה הם יכולים לעשות?
"אין כמו ההיסטוריה או העבר הקרוב ללמד אותך. אז טווח התגובות או ספר התגובות של חיזבאללה יכול להיות ממרגמות על החרמון, אלה התגובות הנמוכות, יכול להיות גם על טילים מכוונים פנימה לתוך ישראל, את זה קאסם סולימאני עשה, כמה טילים שיורטו, שנורו לעבר הגולן. ואני אקח את הכי גבוה בסקאלה, בתגובות של חיזבאללה, זה הירי לעבר הרכב הממוגן שיצא מהבסיס שם בגבול הצפון - ישראל ידעה, זה היה בספטמבר של השנה הקודמת - וגם ישראל עברה את זה. הדבר המעניין לראות, כמה חיזבאללה מוגבל בתגובה שלו, וכמה ישראל אחר כך ממשיכה לתקוף, וזה הדבר המעניין. זאת אומרת יש פה גם סוג של מלכוד של חיזבאללה. אבל זה לא אומר שחיזבאללה לא יגיב, יכול להיות. לפי מה שאני מריח בעיתונים היום, את התגובות, את כותבי המאמרים החשובים, שאומרים, 'אנחנו לא נוכל להבליג', זאת אומרת גם חיזבאללה לא יוכל לשבת מהצד ולראות את ישראל תוקפת את איראן, עד הסוף, מה שנקרא".

אתמול צפיתי בכתבה מצוינת שלך על דאעש, מה קרה שם? אתה מצביע על גידול של 100% במספר התקיפות שלהם בסוריה ובעיראק בתוך 3 חודשים, מה זה אומר? מה זה מלמד?
"אתן לך את תקציר ההיסטוריה הקצרה - הייתה מדינה אסלאמית של אבו בכר אל-בגדדי שהתפשטה מעיראק לסוריה. באו האמריקנים וכוחות הקואליציה, הפציצו אותם - בעזרתם של האיראנים אגב, קאסם סולימאני - גמרו את המדינה האסלאמית, טראמפ אמר, 'אין יותר דאעש', ואנחנו אמרנו, הפרשנים, מי שמכיר את השטח: 'דאעש הוא לא רק מדינה אסלאמית, דאעש הוא רעיון, הרעיון של הסלאפיות, של האסלאם הקיצוני, של לחזור לימי המאה השביעית'. והנה עכשיו בא מנהיג חדש, אנחנו ברמדאן הראשון אחרי חיסול אבו בכר אל-בגדדי, שהעולם מחא כפיים לחיסול היפה הזה של האמריקנים, ועדיין אתה לא יכול לומר שדאעש הלך מהאזור, ההיפך. בא מנהיג אחר, לא פחות טוב ממנו, אוסף את השברים, ואומר: 'נכון, מדינה אסלאמית לא תהיה אבל פיגועים יהיו'. דאעש עשה מתחילת הרמדאן קרוב ל-400 פיגועים בכל המזרח התיכון, זה בסיני, ובעיראק ובסוריה, ואני לא מדבר על השלוחות החדשות שלו באפריקה, בסומליה, במערב אפריקה, ואני לא מדבר איתך על פיגועי דקירה שהיו באירופה. דאעש הוא לא מדינה אסלאמית, דאעש הוא רעיון שחוזר לאסוף את עצמו מהשברים, והעולם צריך פשוט להכיר בזה".