קשיים בחזרה לשגרה: שיבושים צפויים להיות מורגשים מחר ברחבי הארץ לקראת החזרה לשגרה במסגרות החינוך לגיל הרך. מרבית השיבושים צפויים להתרחש במסגרות המיועדות לשכבות הגיל שבין 0-3, הן במעונות היום והן במשפחתונים המפוקחים ,הנותנים מענה לרבבות ילדים ופעוטות.

כמו כן, יורגשו שיבושים גם בגני הילדים לגילאים בוגרים יותר וכן בכיתות הנמוכות, כלומר במסגרות המיועדות לילדים שבטווח הגילאים שבין 3-8. בנוסף, גם הפעוטונים מחויבים בחלוקת הילדים לקבוצות בתורנות על פי הנחיות משרד הבריאות, כך שרק באמצע השבוע, לכל הפחות, ישובו כלל הילדים בטווחי הגילאים האמורים לפקוד את המסגרות השונות.

להבדיל מהגנים המתופעלים על ידי העירייה ומיועדים לטווחי גילאים גדולים יותר וכן בגני הילדים הפרטיים המיועדים לפעוטות, לא כל מעונות היום המפוקחים ייפתחו מחר, ואלו שמצויים בבעלות פרטית, ואינם שייכים לרשתות המסובסדות כמו נעמת, ויצו ואמונה, יישארו סגורים.

מדובר בכ-700 מעונות יום שמהווים 30% ממעונות היום המפוקחים ע"י משרד העבודה והרווחה, והם משרתים 50 אלף ילדים בכל רחבי הארץ, בעיקר באזורי הפריפריה. נכון להיום, מפעילי המעונות לא מקבלים פיצוי מהממשלה בגין ההוצאות הנוספות שלא חלות על רשתות המעונות, בהן בעיקר דמי השכירות.

ניקיון פעוטון (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)
ניקיון פעוטון (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)

משה סוויסה, יו"ר  א.מ.א – איחוד מעונות ארצי, הבהיר: "לא ייתכן שהממשלה תפקיר את ילדי המעונות המפוקחים של היזמים הפרטיים. קיבלנו  האחריות מהמדינה להקים מעונות בעיקר באזורים של פריפריה גאוגרפית וחברתית בהם המעונות הציבוריים התקשו. כעת הממשלה לא מפצה אותנו על עף שהמשך התשלומים הגבוהים עבור השכירות בעת שהמעונות היו סגורים פגע ביכולת הכלכלית שלנו, והביא מעונות יום רבים לסף קריסה. אנו קוראים לממשלה ולאוצר להגיע להבנות ולא להפקיר אותנו ואת ההורים שחייבים לחזור לעבודה".

גם המטפלות, המהוות את כוח העבודה בכ-4,000 משפחתונים המפוקחים ע"י משרד העבודה והרווחה, בהם לומדים כ-18 אלף פעוטות, ישבתו מחר. מאיגוד מטפלות המשפחתונים ב"כוח לעובדים" נמסר: "הממשלה מתעלמת מהמצוקה אליה נקלעו מטפלות המפעילות את המשפחתונים מבתיהן, הן לא שכירות ולא עצמאיות ולכן לא זכו לדמי אבטלה ורק כשליש קיבלו מענק של 2000 ש"ח. הממשלה העלתה הצעה לפיצוי נוסף אולם עד כה לא נכנס שקל לחשבונות". המטפלות מוחות גם על היעדר נהלי בטיחות ברורים עם החזרה לשגרה וטוענות: "לא ברור מה אמורות לעשות מטפלות המצויות בקבוצות הסיכון או שאחד מבני משפחתם מצוי בקבוצות סיכון". 

בתוך כך, פרסמה הערב ויצ"ו את נתוני מעונותיה, מהם עולים כי כ-80% מכלל ההורים הביעו רצון להחזיר את ילדיהם למעון. כ-65% מכלל הילדים ישובו לשגרת הלימודים מחר. עוד עולה כי מתוך 182 מעונות הארגון ייפתחו מחר 178 מעונות, ועל פי הערכות ויצו, השאר ייפתחו במהלך השבוע או בשבוע הבא. כמו כן, מרביתן של מטפלות ויצ"ו, למעלה מ- 2200 מטפלות, שבות לעבודה בשל התקינה הנדרשת, אשר דומה לתקינה שבשגרה (שלוש מטפלות בכיתה).