כ-2,500 רופאים מתמחים הפגינו הערב (שבת) בכיכר הבימה בתל אביב בדרישה לקצר את אורך המשמרות שלהם, שלטענתם פוגע בתפקוד ומסכן חיים. בין השלטים בהפגנה: "26 שעות=תאונה", "26 שעות - סכנת נפשות", "מקדימים תרופה למכה", "היית תופס טרמפ עם מתמחה שלא ישן 26 שעות?".

המחאה התעוררה על רקע העובדה כי בצל התפשטות הקורונה, המתמחים עבדו במתכונת שכללה קיצור משמעותי של שעות התורנויות. לאחר מספר הפנות ארעיות שהתקיימו לאורך השבוע בבתי חולים שונים, הגיעו היום המתמחים להפגין באופו מאורגן בכיכר הבימה, כאשר הפגנה מקבילה מטעם ארגון המתמחים התקיימה בכיכר בת גלים בחיפה, מול בית החולים רמב"ם. 

ההפגנה נערכה בהנחייתה של אשת התקשורת לינוי בר גפן, ופרופ' אשר אלחיינאי- מנכ"ל מאוחדת ומנהל בית החולים מאיר, נשא דברים, לצד רופאים נוספים, ביניהם יו"ר ארגון המתחמים, ד"ר ריי ביטון. 

מחאת הרופאים בכיכר הבימה (צילום: אבשלום ששוני)
מחאת הרופאים בכיכר הבימה (צילום: אבשלום ששוני)

כזכור, בשנים האחרונות ובמיוחד מאז פרוץ משבר הקורונה מלינים הרופאים המתמחים על תנאיהם, על המשמרות השוחקות ועל העומס בבתי החולים. המאבק תפס תאוצה בחודש פברואר האחרון, לאחר שמתמחה שעבד בבית החולים סורוקה בבאר שבע שם קץ לחייו.

בין הנואמות בהפגנה הייתה כאמור יו"ר ארגון המתמחים, ד"ר ריי ביטון, שאמרה בין היתר: "כמוני, אתם בטח נשאלים שוב ושוב, מי לעזאזל הגה את הרעיון המופרך של תורנות באורך של 26 שעות? לא שמונה כמו האחיות, ולא 12 כמו טייסים או נהגי משאיות, אלא 26 שעות ברצף ללא מנוחה. שעות קריטיות, לאורכן אנו אחראים ישירים לחיי אדם".

"הוכחנו שאפשר ורצוי לעבוד במשמרות קצרות יותר. ונחשו מה? הכל עבד מצוין. בסקר שביצע ארגון מרשם למתמחים לרפואה אחרונה, בהשתתפות כ 500 מתמחים/מתמחות, העידו 87% מהנשאלים כי נתנו טיפול טוב יותר למטופלים בעבודה במתכונת של 12 שעות, ו 76% מהם העידו כי ביצעו פחות טעויות", הוסיפה ד"ר ביטון.

"אנחנו טרוטי עיניים ושבעי הבטחות ומבקשים מכם היום לשים קץ לתנאי העבדות בהם אנו מועסקים, להוביל שינוי, לתת לנו תקווה ולאפשר לנו להיות רופאים ורופאות טובים יותר בשביל כל האזרחים במדינה. זה מגיע להם וזה מגיע לנו. אני דורשת מכם להיפגש איתנו עוד השבוע – אנו נציג בפניכם את תכנית הפיילוט לקיצור תורנויות שאושרה כבר לפני 10 שנים ולהתחיל את הפיילוט באופן מיידי ב- 10 מחלקות ברחבי הארץ", המשיכה.

"אם צריך, נצא מגבולות בתי החולים, בהמונינו, כמו שעשינו היום. אנחנו לא חוזרים ולא חוזרות למשמרות של 26 שעות!", סיימה ד"ר ביטון את דבריה.

הפגנת המתמחים בכיכר הבימה (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת המתמחים בכיכר הבימה (צילום: אבשלום ששוני)

פרופ' ציון חגי, יו"ר הסתדרות הרפואית לישראל (הר"י) – ארגון שמרשם משמש חלופה לה כארגון יציג של רופאים מתמחים, התייחס גם הוא למטרות המחאה ואמר: "לא נתעלם מהמורכבויות עבור המערכת, אבל בוודאי שלא נתעלם מהצורך האמיתי והנכון לייצר מתכונת עבודה שתאזן טוב יותר בין הצרכים המקצועיים לבין משך התורנות. הבטחתי כבר עם כניסתי לתפקיד שנושא זה יהיה על שולחן המשא ומתן ואני בהחלט מתכוון לעשות זאת במסגרת המו"מ מול המעסיקים. בקרוב אודיע על צעדים נוספים שבכוונתנו לנקוט ואני משוכנע שציבור הרופאים כולו יהיה מאחורינו - מומחים ומתמחים, בכירים ומנהלים". 

עם זאת, יש לציין כי לא כל אוכלוסיית הרופאים מזדהה עם מטרות המאבק. כך למשל, רופא מתחמה באחד מבתי החולים סיפר ל"מעריב" כי דרישות המחאה "קיצוניות מדי ביחס למצב הקיים, הדרישות לא ראליות. אפשר להיאבק על קיצור שעות התורנות, אך צריך לפעול בחכמה, פחות בצדק".