העבריין הבכיר מיכאל מור מגיב לסערת דקל וקנין: בחשבון הפייסבוק של הבכיר בעולם התחתון, שמרצה כרגע תקופת מאסר, פורסמה הודעה המתייחסת לסערה האחרונה שהוצתה בעקבות סרטון הנער המזמר. בין היתר כתב מור ליריבו שמוליק הרוש: ״אין לך דרך אחרת להתפרסם, לעולם לא היית מנהיג וכל חייך תהיה מובל. בכל האזכורים קוראים לך ׳החייל של׳, כך מנסה הפחדן לנצח״.

כתב חדשות 13 בצפון אייל לוי, התראיין לענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM ושיתף במערכת היחסים הסבוכה בין שני בכירי העולם התחתון שמוליק הרוש ומיכאל מור, וניסה להסביר כיצד נקלע לתוך הריב הזה הזמר הצעיר דקל וקנין.

תסביר למי שלא ראה, מה רואים בסרטון?
"מדובר בחאפלה שמתקיימת באזור הצפון לפני קצת יותר מחודש, חמישה שבועות. תוך כדי הקורונה".

יושבים צפוף, בלי מסכות, אבל על זה כבר דילגנו.
"זה הדבר הפחות חמור בסיפור הזה. אבל באמת, דקל וקנין בן 14, הזמיר, המברך הלאומי, מוזמן לדעתי מדי לילה, מדי יום, לחאפלות מהסוג הזה, להופעות, אבל הסיפור הגדול הוא מי נמצא שם. מי שנמצא לידו ומחבק אותו, ודוחף לו הרבה מאוד שטרות של כסף לתוך החולצה הוא שמוליק הרוש. הוא עבריין מאוד מוכר בצפון ב-20 השנים האחרונות, התפרסם בעבר, בתחילת שנות ה-2000, עם סיפור של ירי טיל לאו, לא פחות ולא יותר, לעבר תחנת המשטרה בנהריה. במשך שנים הוא היה יד ימינו של העבריין מיכאל מור, הוגדר תמיד כמספר 2 בארגון הפשיעה של מיכאל מור בנהריה. תמיד הכירו יותר את מיכאל מור, פחות את שמוליק הרוש. מתי שמוליק הרוש יותר הוכר בתקשורת הארצית? ברגע שבין השניים היה סכסוך חריף מאוד, כאשר שמוליק הרוש עצמו מקים לעצמו כנופיית פשע משלו בצפון, והשניים, מור והרוש, שבשלב מסוים גם מיכאל מור הורחק על ידי המשטרה והפרקליטות מאזור נהריה, פשוט מתקוטטים על השליטה בנהריה. אבל לפני כשנה וחצי או שנתיים מיכאל מור נעצר גם בחשד למעורבות בפרשת רצח מאוד גדולה, הוא נכלא, מעצרו הוארך עד תום ההליכים, כך שהוא הורחק לגמרי מנהריה, ולמעשה אפשר לומר שהשליטה באזור הגליל המערבי בכלל עברה לידיו של שמוליק הרוש".

מדובר באירוע מתוכנן?
"מהיכרות רבת שנים עם הרוש ואנשים בסביבתו, זה לא היה מצולם אם הוא לא היה מאשר את הצילום הזה. לא סתם זה צולם וכבר ארבעה שבועות חורך את הרשתות החברתיות".

למי מתוכנן והתכוון האירוע?
"למיכאל מור, כך ששמוליק הרוש לוחש באוזנו של המברך הלאומי דקל וקנין את מילות השיר, את מילות הברכה, כביכול דקל וקנין חושב שהוא מברך מישהו שהוא באמת חבר של שמוליק הרוש, הסרטון הזה מופץ כבר כמה שבועות ברשתות החברתיות".

אז הוא מבקש ממנו לשיר שיר של הזמרת נטלי פרץ שכולל את המילים: 'אתה לא אמין, אין לך מילה, אתה לא אותו הגבר שהיה בהתחלה, שידע איך לחזר, כל רגע התקשר. אם זאת האהבה שלך, אני לא צריכה חבר'.
"אבל אני חייב להוסיף משהו אחד, אם הסרטון הזה היה מופץ לפני 6-5 שנים הוא היה דרמה הרבה יותר גדולה. ארגון הפשיעה של מיכאל מור כבר איננו. הוא כבר אינו ראש ארגון פשיעה מבחינת המשטרה, החיילים התפרקו, הארגון התפרק. הרוש עצמו גם, צריך לומר, כבר לא מוגדר כאחד מבכירי העבריינים, אבל יש פה סכסוך רומנטי מאוד, סקסי מאוד, בין שני אנשים שהיו החברים הכי טובים".

הילד יודע בדיוק במה עסקינן?
"הסיפור העצוב ביותר באמת זה הסיפור של הילד".

זה בכלל סיפור עצוב דקל וקנין, כי איך שהוא מכל הכישרון שלו יצא שמישהו עושה הרבה כסף על הסיפור של הילד הזה, הוא זוכה אמנם להרבה מאוד אהבה, אבל גם לביקורת ולחיקוי, לא צריך להרחיב יותר מדי, אבל צוחקים עליו, לא איתו. והסיפור הזה עם מיכאל מור ועם העבריינים האלה בצפון רק מחריף עוד יותר את הביטוי של השימוש שעושים בילד הזה, כל אחד לצרכים שלו. צוחקים על איך שהוא נראה וזה מכוער מאוד.
"אבל צריך לזכור שהסרטון הזה צולם עוד לפני שהוא הוחתם בחברה של אייל גולן. אני מאמין ויודע שבשבועיים-שלושה האחרונים לקחו אותו כפרויקט באמת רציני, לא רק בתחום הזמר".

אבל אתה לא מרגיש שיש פה איזה ניצול גם של המשפחה שלו, גם של האנשים שצמודים אליו, גם בכלל של עולם התרבות שלקח ילד בן 14 מהצפון וצוחק עליו, לא איתו.
"נכון, חד משמעית. ודיברתי בשלושה ימים האחרונים לא מעט עם קציני משטרה והם אמרו, 'אין פה פן פלילי, אבל יש פה פן שאולי מחלקת הרווחה בעיריית טבריה, מישהו מהאנשים האלה בתחום הזה צריך להיכנס לתמונה ולהבין איפה הוא נמצא בלילה, איפה הוא מופיע בלילה, מי מלווה אותו שם'".

הוא ילד בן 14, אסור לשכוח.
"ילד בן 14, מי החזיר אותו לשם, מי הסיע אותו לשם, מי מארגן את התעשייה הזאת מסביבו".

בכל הסיפור הזה הוא הדמות הכי חשובה, דקל וקנין, ילד בן 14, שלא ילך לאיבוד בכל הסיפור הזה, גם בסיפור של ההצלחה המטורפת וגם בעיקר כדי שלא ינצלו אותו, לא גורמים עבריינים ולא גורמי תרבות ולא מנהלים ולא בני המשפחה שלו, שאף אחד לא ינסה לעשות עליו סיבוב ולא לעשות עליו כסף. השאלה היא אם ברגע שאתה נכנס לתוך הדבר הזה, אם אתה יכול לצאת מזה.
"חד משמעית, נגעת בנקודה הנכונה, ואם לא יהיה לו מנהל צמוד אליו שהוא לא מהמשפחה... אגב, צריך לומר גם לזכותה של המשפחה, אף אחד מבני המשפחה לא ידע ששמוליק הרוש הולך לשיר בהקנטה".

ברור, אבל אתה שואל את עצמך, מה גורם לילד בן 14 לשבת במהלך חאפלה ליד עבריין צמרת כזה, הרי זה לא היה קורה לילדים שלך, נכון?
"לילדים שלי לא, אבל שנינו זוכרים פעם את שריף הזמיר הדרוזי, גם הוא בגיל 14 היה מוזמן לחאפלות, הוא לא ידע לאיזה חאפלות הוא מוזמן. אין מה לעשות, ישבו שם עשרות אנשים אחרים שהם לא עבריינים והם לא מוכרים כמו שמוליק הרוש. ישב שמוליק הרוש, לחש באוזן לזמיר מה לשיר, מה לדקלם, מה להקניט, הוא עשה את זה. יש פה באמת ילד שהוא הצלחה גדולה, הוא מחרטת כסף, צריך לומר".

אני יודע שאתה יודע לעקוב אחרי סיפורים ויודע לנסות להוביל אותם לנקודה הסופית הנכונה, שווה לשים עין על הילד הזה, לשמור עליו.
"נכון, צריך לשמור עליו".