נערכים לקיום השבעת הממשלה: מדובר הכנסת נמסר כי יו"ר הכנסת, חה"כ בני גנץ, הודיע היום (שני) להנהלת הכנסת כי השבעת הממשלה ה-35 תתקיים ביום חמישי הקרוב, בשעה 13:00 בצהריים. כמו כן, הנחה גנץ את יו"ר הוועדה המסדרת, חה"כ אבי ניסנקורן, לכנס את הוועדה כדי לקבוע את נהלי הדיון בהתאם. 

תחילה נערכו לקיום ההשבעה יום לפני כן, יום רביעי, אך בכנסת הודיעו כי נערכים לאפשרות של דחייה בשל אילוצי לוחות זמנים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, המארח באותו היום את שר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפאו.

פומפאו צפוי להגיע לביקור של כמה שעות בישראל, שבמהלכו ייפגש בירושלים עם נתניהו ועם יו”ר הכנסת, ח”כ בני גנץ. בכנסת הוחלט כי השבעת הממשלה תיערך במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין ונשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, אולם ללא קהל מוזמנים, בשל מגבלות הקורונה. אף שביום רביעי יושבעו 30 שרים בכנסת, הוחלט לא להגדיל את שולחן הממשלה ולא להוסיף לו פרסה פנימית שתמנע ישיבה צפופה של השרים. במקום זאת הוחלט כי חלק משרי הממשלה יישבו בשורה הראשונה של ספסלי חברי הכנסת, הקרובה לשולחן הממשלה.

מייק פומפאו (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
מייק פומפאו (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)

עדיין לא ברור אם הליכוד יתכנס ביום רביעי לישיבת סיעה כדי לבחור את מועמדו ליושב ראש הכנסת - השר יריב לוין. במקרה כזה, תתכנס המליאה לישיבה מוקדמת, לפני השבעת הממשלה, כדי לבחור יו”ר כנסת חדש שינהל את הישיבה במקום היו”ר היוצא גנץ, שיתמנה לראש ממשלה חלופי ולשר הביטחון. אם לא ייבחר יו”ר כנסת חדש, ינהל את ישיבת ההשבעה אחד מסגני היו”ר. גנץ עצמו צפוי להתפטר מתפקידו כיושב ראש הכנסת סמוך למועד השבעת הממשלה.

ישיבת ההשבעה תיפתח בנאום של נתניהו, שיציג את ממשלתו ואת הרכב השרים. לאחר מכן ייערך דיון סיעתי, ובסיומו הצבעה, שתהיה למעשה הצבעת האמון הראשונה בממשלה החדשה. לאחר הצבעה יתקיים טקס ההשבעה. מבית הנשיא נמסר אתמול כי בגלל מגבלות הקורונה, יבוטל התצלום המסורתי של נשיא המדינה עם שרי הממשלה החדשה, המתקיים תמיד מיד בתום ההשבעה.

בנימין נתניהו (צילום: gettyimages)
בנימין נתניהו (צילום: gettyimages)

אומנם על פי החוק, מיום קבלת המנדט עומדים לרשות נתניהו 14 ימים להקמת הממשלה והצגתה בפני מליאת הכנסת, אולם הוא בעצמו קבע לו דד־ליין מאתגר והצהיר כי בכוונתו להציג את ממשלתו כבר ביום רביעי השבוע. לפי החוק, כל ההסכמים הקואליציוניים חייבים להיסגר סופית 24 שעות לפני אישור הממשלה במליאת הכנסת - מהרגע של הנחת ההסכמים הקואליציוניים במזכירות הכנסת ועד ההצבעה אחרי הדיון במליאת הכנסת; דבר שמציב דד־ליין נוסף, הפעם - במגעים של הליכוד עם כל השותפים הקואליציוניים המיועדים.

נזכיר כי שתי המפלגות החרדיות – ש”ס ויהדות התורה – טרם חתמו על ההסכמים. בשתי המפלגות טיוטות ההסכמים עולות לאישור של ההנהגה הרוחנית - מועצת גדולי התורה של יהדות התורה ומועצת חכמי התורה של ש”ס. רק לאחר אישורם הסופי של הרבנים, הצדדים יכולים להשלים את הליך ההצטרפות לממשלה העומדת לקום. עם זאת, לא מן הנמנע שנתניהו יצטרך לדחות את הצגת הממשלה ביום או אפילו בכמה ימים – תלוי בקצב החתימות על ההסכמים הקואליציוניים וחלוקת התפקידים בליכוד.