מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, עודכן לאחרונה מצד בכירים ברשות הפלסטינית כי במקרה שבו ישראל תממש באופן חד־צדדי את כוונות הסיפוח של שטחים ביהודה ושומרון, הרשות תנתק את כל הקשרים עם ישראל, כולל התיאום הביטחוני.

המסרים, שכאמור עברו בערוץ רשמי לאלוף אבו רוקון, הועברו על רקע ההסכם הקאלציוני שנחתם בין ראש הממשלה בנימין נתניה ליו”ר חוסן לישראל, ח”כ בני גנץ, ובו נקבע בין היתר כי נושא הסיפוח יכול לעלות לדיון בקבינט ובממשלה כבר החל מ־1 ביולי. בין השאר הוסכם בין הצדדים כי כל החלטה על סיפוח תתקבל בתיאום והסכמה מלאה עם האמריקאים. על הפרק בשלב הראשון - סיפוח בקעת הירדן, ומכאן גם הרגישות המדינית אל מול הירדנים.

כזכור, נתניהו הצהיר לאחר חתימת ההסכם הקואליציוני לפני מספר שבועות כי סיפוח של שטחים בבקעה וביהודה ושומרון יחל כבר בקיץ הקרוב. “הנשיא טראמפ התחייב להכיר בריבונות ישראלית על ההתנחלויות היהודיות ובבקעת הירדן, ואני בטוח שההבטחה הזאת תקוים תוך כמה חודשים”, אמר ראש הממשלה בסוף אפריל.

הסוגיה הזאת נמצאת בראש סדר היום ברחוב הפלסטיני בתקופה האחרונה, וגורמים בישראל סבורים כי בניגוד לאיומי עבר של הרשות בנוגע לניתוק היחסים והתיאום הביטחוני, הפעם הם רציניים יותר, לנוכח ההתפתחויות האחרונות. ההתרשמות היא כי יש מצוקה אמיתית של הרשות אל מול הציבור הפלסטיני, שמבחינתו סיפוח השטחים הוא צעד שמשנה את המציאות באזור. למרות ההצהרות אצלנו, ככל הידוע בצה”ל עדיין לא נדרשו להכין נייר עמד בנושא, שבו יוצגו ההשלכות הביטחוניות האפשריות על המצב הביטחוני ביהודה ושומרון והשלכות גם על היחסים המדיניים בין ישראל לירדן.

סביר להניח שרק לאחר השבעתה של ממשלת החירום וכניסתו של גנץ לתפקיד שר הביטחון, יידרש צה”ל להציג גם נייר עמדה בנושא. בכל מקרה, במערכת הביטחון מתכוננים גם לתרחישים של הסלמה ביטחונית בשטח ונמצאים בקשר גם עם גורמים ביטחוניים בירדן, שאיתה יש לישראל מערכת יחסים טובה יותר ברמת התיאום הביטחוני בין דרגי המקצוע מאשר ברמה המדינית.