המגיפה נעצרה בדיוק באותה פתאומיות שפרצה. ככה סתם, ביום בהיר אחד, ללא שום אות מקדים וללא שום סימן אזהרה. כשפרצה, הגיבה האוכלוסייה בוויכוח אופייני, כדרכה.

"זו סתם עוד שפעת", טענו האופטימיים. "נו באמת... שפעת? בין פסח לעצרת?", נזעקו החרדתיים. אכן, תוך כדי תנועה היה קשה לאמוד את הנזק, כמו גם את הסיבה והגורם למחלה. אך כשהתחילו לזרום הנתונים הקשים, והגרף התלול של מספר המתים במגיפה סונכרן לעין כל בשקף המציג את מוקדי ההתפרצות העיקריים, לא נותר עוד שום מקום לתירוצים והתחמקויות, הכתובת הייתה ברורה על הקיר – זה הכל בגלל שלא צייתו להוראות, לא הקפידו על הכללים, ו"לא נהגו ריחוק זה בזה". נכון, זהו לא הניסוח המדויק.

הניסוח המקורי של המשפט המופיע בתלמוד בניסיון להסביר את מיתתם הפתאומית של 24 אלף תלמידי רבי עקיבא במגיפה המסתורית, הוא משום ש"לא נהגו כבוד זה בזה". אבל המשמעות היא אותה משמעות: קשה הרי להאמין שאותם 24 אלף תלמידי חכמים פשוט לא הקפידו על מצוות "ואהבת לרעך כמוך", כפי שנהוג להאשים אותם. הם היו הרי תלמידי רבי עקיבא שהפך את המצווה הזו למוטו המרכזי, וטבע את הסלוגן המנצח "זה כלל גדול בתורה".

ההפך הוא הנכון, מבאר הרבי מלובביץ'. הם הקפידו על מצוות "ואהבת" יתר על המידה, אלא שלהט האהבה הטוטלית של כל אחד לחברו, מתוך הרגשה שהוא אכן כמוהו ממש, השכיח מהם את הצורך "לנהוג כבוד זה בזה", לאזן את החיבוק עם קצת ריחוק חברתי, ולתת מקום לדעה קצת שונה, או למישהו עם אופי שונה.

זה הסיפור שלנו מאז ועד היום. דווקא אותה אהבת ישראל אמיתית, שנטועה עמוק בדנ"א של כולנו – אם נודה בכך או לא – גורמת לכולנו לחוש מחוברים באמת, כעם אחד, כחברה אחת. דווקא התחושה הזו מחייבת אותנו כפליים להקפיד ולשמור על כללי הריחוק החברתיים, ו"לנהוג כבוד זה בזה". להכיל את השונה ואת האחר, ולא להחיל עליו אוטומטית את ערכינו ותפיסותינו. ללא הקפדה ושמירה על כללי הריחוק והכבוד המתבקשים, נוכחנו כולנו לדעת מה קורה.

אנחנו הופכים בין רגע טרף קל לנגיף השנאה והמחלוקת המנצל את החברה הצפופה מאהבה, ומשתולל בתוכה כווירוס מידבק שתוצאותיו קשות והרסניות. מזל שיש את ל"ג בעומר, היום שבו סוף סוף הצליחו תלמידי רבי עקיבא לזהות את הגורם למגיפה, ובעקבות כך שינו את התנהגותם, החלו לנהוג כבוד זה בזה, ואז בבת אחת נעצרה המגיפה והם פסקו מלמות. כך הפך ל"ג בעומר ליום מיוחד המסוגל לעצור מגיפות ולחסל וירוסים. נגיף השנאה ווירוס המחלוקת רגישים מאוד לחום האחדות ואהבת ישראל שמפיצות מדורות ל"ג בעומר. כך שלא אתפלא אם דווקא ביום זה, גם השנה, תיעצר המגיפה.

הכותב הוא שליח חב"ד בשכונות הצפון החדש ורב בית הכנסת "סי אנד סאן" בתל אביב