ממשיכים בשגרה: משבר הקורונה השבית את המשק וגרם למשבר עולמי, אך האולפנים ללימוד עברית של ההסתדרות הציונית העולמית המשיכו לעבוד לאורך כל התקופה במתכונת מקוונת. המורים עברו סדרת הכשרה בשיטות הוראה שונות, ולסטודנטים נפתחו פרויקטים מיוחדים ברוח התקופה, כמו "מועדון עברית", דיון בעברית קלה בנושא ישראלי מעניין, סדנאות בישול ושירה, ועוד שלל מיזמים נוספים שמטרתם לשפר את כישורי השפה גם בלמידה מהבית. 

להסתדרות הציונית העולמית אלפי תלמידים, המתחלקים בין 255 כיתות ללימודי עברית בלמעלה מ- 10 מדינות, ביניהן צרפת, בלגיה, אנגליה, ארגנטינה, אורוגוואי, ברזיל, ארצות הברית וקנדה. בארגון עובדים כעת למעלה מ-130 אנשי הוראה ללימודי עברית, וקיימות כיתות ייעודיות לרופאים, עורכי דין, צעירים, סטודנטים ועוד. 

אנדריאה כהן, מורה באולפן ללימוד עברית בעיר סלטה שארגנטינה, סיפרה: "אם הייתם שואלים אותי, לא הייתי מדמיינת דבר כזה. לפני שנים הצטרפתי כמורה לפרויקט אולפני העברית של ההסתדרות הציונית העולמית, שמכין את העולים כך שיוכלו להגיע לארץ עם קצת יותר ידע בשפה ולהתכונן באופן מיטבי לחיים החדשים שצפויים להם".

למידה מקוונת (צילום: דוברות משרד החינוך)
למידה מקוונת (צילום: דוברות משרד החינוך)

הלימודים האלו פתחו את הדלת למספר עצום של יהודי התפוצות, שלהוטים לדבר עברית עם קרוביהם בישראל, להיות פעילים יותר בתוך קהילותיהם. הפרויקט צמח, ומהווה כעת דלת לשייכות עבור משפחות רבות. בארגנטינה, עשרות מורים משתפים חומרים וחוויות מהלימוד המקוון, עד כה הכל הולך כשורה", היא מאשרת. 

אחת ממנהלות האולפנים בצרפת התייחס ללימודים המקוונים כבר שהתחיל הסגר במדינה, ואמרה כי "בימים האחרונים אנחנו עובדים בטירוף כדי להעביר את כל מערך האולפנים לדיגיטלי, כ-100 כיתות כבר הפכו למקוונות. העבודה דרשה עדכון של כל המורים ומנהלי הקהילות והמרכזים, תיאום רב בין לוחות הזמנים של כל הכיתות, הכשרות לכ-35  מורים, כולל הכשרות אישיות ועדכונים 24/7 בקבוצת הווטסאפ של הצוות. המורים משתפים פעולה באופן יוצא מן הכלל. מספר רב של שיעורים התקיימו בהצלחה בשלושת הימים האחרונים. אני חושבת שהצלחנו להרים בהצלחה מבצע חסר תקדים". 

ראש המחלקה לעידוד עלייה בהסתדרות הציונית העולמית מרינה רוזנברג-קוריטני, התייחסה להצלחת הפרויקט ואמרהה: "כולנו עוברים תקופה לא קלה. לאור המצב, נאלצנו לדחות עד להודעה חדשה אירועים חשובים ומרתקים, אשר ערכם למפעל עידוד העלייה לא יסולא בפז".

"עם זאת, יש לנו סיבות טובות להיות אופטימיים. כידוע, בשפה הסינית יש סימן אחד למלים "משבר" ו"הזדמנות". אכן, המשבר בו כולנו שרויים כעת, פתח בפנינו הזדמנויות כבירות. הודות למסירתו ומקצועיותו של צוות המחלקה נעשה מעבר מהיר, כמעט מידי לעבודה בשטח מקוון. כיתות  אולפן שלנו רובן ככולן כבר עובדות ביתר שאת בשיטת לימוד מרחוק. תוך ימים ספורים הצלחנו לפתח ולהפעיל מערך מפגשים והרצאות וירטואליים", סיכמה . 

פרויקט האולפנים מתקיים בשיתוף פעולה עם משרד העלייה והקליטה והחברה הלאומית לעידוד עלייה "אופק ישראלי".