משרד החינוך פרסם אתמול את מתווה החזרה לבתי הספר לכיתות ד'-ו', אשר צפוי לצאת לפועל החל מה-17/5, ולפיו תלמידי כיתות ד'-ו' יגיעו ליום לימוד אחד שכבתי בשבוע (לבחירת המנהל איזו שכבה תגיע לאיזה יום) זאת בנוסף לשכבה א'-ג' שממשיכה לפעול במתכונת הנוכחית. בכיתות ז'-י' יגיעו התלמידים לשני ימי לימוד שכבתיים מדיי שבוע. עוד צוין, כי בשאר הימים תימשך הלמידה המקוונת מרחוק.

חיים ביבס, יו״ר מרכז השלטון המקומי, ושי חג׳ג׳, יו״ר מרכז המועצות האזוריות, שיגרו מכתב לראש הממשלה בו כתבו כי ״מתווה החזרה של תלמידי כיתות ד-י אינו מהווה חזרה ללימודים ולא נותן פתרון לאיש. ככל שלא תחזור המערכת לפעול במלואה לא נוכל לפתוח את מוסדות החינוך עבור שכבות נוספות". ביבס וחג'ג', המייצגים את כלל ראשי הרשויות ברחבי הארץ, דורשים לגבש יחד עם הממשלה מתווה מותאם וראוי שעיקרו החזרת היישובים בהן התחלואה נמוכה באופן מלא לספסל הלימודים.

לדברי ביבס, "הילדים הם לא שפני נסיונות וההורים מחפשים פיתרונות אמיתיים. הפתרונות שהוצעו לא מספקים ובהעדר מתווה ראוי לא נחזיר את בני כיתות ד-י' ללימודים".

חג׳ג׳ הוסיף: "עוד בטרם התגברנו על קשיי ההתארגנות לפתיחת הלימודים בפעוטונים, בגני הילדים, בצהרונים ובכיתות א-ג, שמענו בתקשורת על המתווה הנרקם לפתיחת מערכת החינוך לכיתות ד' ומעלה. כולנו מייחלים לחזור לשגרה, אבל זו לא הדרך. החזרה חייבת להיות מתוכננת ומותאמת לאפשרויות הקליטה של התלמידים במוסדות החינוך".

אתמול שיגר ביבס מכתב לעמיתיו ראשי הרשויות בישראל ובו ביקורת חריפה על מתווה החינוך החדש: "המתווה החדש שהוצג לנו הערב עובר כל גבול ומנותק מהמציאות. לא יתכן שתלמידים יגיעו ליום אחד בשבוע, ואחרים יגיעו ליומיים. או שפותחים את כל מערכת החינוך או שלא פותחים בכלל. אם מישהו חושב שאפשר לרקוד פה צעד קדימה וצעד אחורה על גב ההורים והתלמידים - טועה. לא מקבלים החלטות מתוך פחד אלא על בסיס נתונים וחשיבה על טובת הכלל".

המתווה המלא

במרכז האופציות הנמצאות על השולחן בנוגע להקצאת יום הלימוד לכיתות ד'-ו', ניתן למצוא את קיום הלימודים ביום שישי, או לחילופין, בשעות הצהריים, לאחר שכיתות א'-ג' יסיימו את יום הלימודים.

בנוסף לכך, נקבע כי המתכונת הכיתתית שאושרה מגבילה את כמות הילדים בכל כיתה ל-20, כאשר התלמידים שומרים על כללי הריחוק החברתי אך אינם יחוייבו לעטות מסיכה, זאת בדומה לכללים שנקבעו לגביי תלמידי כיתות א'-ג'.

קורונה: הלימודים בבתי הספר בישראל מתחדשים בהדרגה (צילום: מרק ישראל סלם)
קורונה: הלימודים בבתי הספר בישראל מתחדשים בהדרגה (צילום: מרק ישראל סלם)

כזכור, אמש התחדשה פעילותם של הפעוטונים ומעונות היום לגיל הרך, אולם על חזרתם של אלפי ילדים למוסדות העיבה הביקורת הרבה שהושמעה סביב מדיניות ה"רוטציה" של משרד החינוך, לפיה בכל גן יחולקו הילדים לשתי קבוצות, כאשר כל אחת תגיע לגנים למחצית הראשונה או השנייה של השבוע.

כמו כן, וועדת השרים לענייני קורונה אישרה את עדכון התקנות לשעת חירום - כך שבוטלה ההנחיה להימנע משהייה בגנים ציבוריים, ובתוכם גם האזורים המכילים מתקני כושר משותפים, לאחר שנרשמה דילמה סביב סוגיה זו. כמו כן, אושר קיומן של חתונות מצומצמות בהשתתפות עד 50 איש.