המלצה מצילת חיים: מחקר חדש של פרופ' נטלי בלבן ממכון רקח לפיזיקה באוניברסיטה העברית מחזק את הקביעה כי המסיכה מגינה באופן משמעותי מפני נגיף הקורונה, עד כדי הצלת חיים. "בעוד לשימוש במסיכות היה יתרון קל יחסית בהשפעה על שיעור התמותה במהלך סגר, כאשר לא נמצאים במצב של סגר, ההשפעה היא דרמטית לאור צעדים כמו שחרור האוכלוסייה", מסבירים החוקרים.

בלבן: "כיום יש הרבה מודלים שמנסים לחזות את מספר המתים מהקורונה, דבר המעניין ממשלות רבות בעולם. ישנה אי־ודאות לגבי פרמטרים שונים, ובעיקר כמות המודבקים שלא מפתחים מחלה. למרבה הפלא, מבדיקת מספר מודלים מתמטיים ותחומי פרמטרים שונים, התברר לנו שלשימוש במסיכות יש אפקט דרמטי דווקא לקראת יציאה מסגר, והוא עשוי להוריד את כמות המתים ביותר מפי שניים".

קורונה בישראל - למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה  (צילום: אבשלום ששוני)
קורונה בישראל - למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: אבשלום ששוני)

כאמור, בימים אלה מתפרסם מחקר חדש שלה באתר medRxiv, שבוצע בשיתוף עם פרופ' ג'אביד באבק מאוניברסיטת צינגהואה שבסין, ושמגלה כי מספר המתים מקורונה יפחת ביותר מחצי מהכמות החזויה - אם לא תהיה התרופפות בהנחיית משרד הבריאות לעטות מסיכות שלאחר היציאה מהסגר.

מרבית מחקריה של בלבן נחשבים לפורצי דרך בתחום הביופיזיקה והרפואה, ובימים אלה, לאחר שהבחינה ברבים אשר אינם מייחסים חשיבות לחבישת מסיכה במרחבים ציבוריים - החליטה פרופ' בלבן להתמקד בחשיבות המסיכות בתקופת היציאה ממשבר הקורונה.