שמש, לך מחכים: רבים מאיתנו מחכים לשמש, לים, לגלידות ולאווירת החופש שהקיץ מביא איתו. אבל השנה השינוי הזה בא באיחור והתחושה הכללית היא של בלבול. המעברים קשים למין האנושי, ההסתגלות לשינויים לא באה לנו באופן טבעי, בטח כשהיא מלווה בהנחיות סותרות, בילדים בבית, במצב כלכלי קשה ובעיקר באי־ודאות כלפי העתיד. הוצאות החופש הגדול הן הוצאות כבדות, השנה זה תופס אותנו ללא רזרבות, ללא הכנה מוקדמת, פחות מוגנים.

אז איך אפשר לנצל את החודשיים הקרובים כדי לשפר את המצב? לקפוץ למים ולשחות. כשיש אתגרים בחיינו אחת התגובות הכי שכיחות היא שיתוק. אנחנו קופאים במקום ומפוחדים מהמצב החדש. זה אנושי ואפילו הגיוני להגיב כך באופן ראשוני, אך כשזה ממשיך ומלווה אותנו תקופה ארוכה, למעשה אנחנו הופכים להיות האויבים של עצמנו. מנוע הכוח הכי חזק שיש לאדם הוא המוטיבציה הפנימית שלו לפעול. 90% מהפחדים שלנו לא קורים. אנחנו מציבים את כל התירוצים והקשיים למה אי אפשר לפעול עכשיו: המים קרים מדי, עמוקים מדי, שכחנו איך לשחות וכו’.

חוף ים בתל אביב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
חוף ים בתל אביב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הדרך הכי טובה לשחות היא להירטב: אנחנו חייבים לחזור לפעול, להניע את העסק, לשבת ולחשוב על פתרונות להגדלת ההכנסה, לחדש קשרים עם מכרים, חברים, מנהלים, ולייצר שיתופי פעולה. להתקשר לכל הלקוחות ולמצוא פתרונות שמתאימים עבורם לתקופה זו. להציב תוכנית יעדים כבר לחודשים אלה. עצם העשייה והפעולה תביא איתה תחושת סיפוק שתייצר הצלחה.

למרוח קרם הגנה: אנחנו חייבים להגיע אל החופש הגדול עם תוכנית הגנה מוכנה. בתקופות של אי־ודאות אנחנו נוטים לא לתכנן כי נראה לנו ששום דבר אינו בטוח. דווקא בתקופה זו הכי חשוב לתכנן. בדרך כלל 80% מהדברים נדע לחזות, לשער ולהעריך, ו־20% נשארים בגדר תעלומה. תוכנית הגנה כוללת מפה מדויקת של כל ההוצאות שאנו משערים שיהיו בתקופת הקיץ (מאי־ספטמבר). כעת אנו יכולים לעבור על הרשימה הזו ולזהות שלושה סוגי הוצאות: 

  • הוצאות שהן Must – אלה יתבצעו בכל מקרה וחייבים לוודא שיש לנו כסף עבורן, כדוגמת קייטנות או השקעה באתר לעסק.
  • הוצאות שנתגעגע אליהן השנה – אותן הוצאנו בשנים קודמות ונבחר לוותר עליהן השנה, כמו יציאה למלון. לא מספיק להחליט על מה אנחנו מוותרים אלא להחליט גם מה יהיו החלופות: טיול אוהלים, סאבלט וכדומה.

  • הוצאות משתנות – אותן אנו בוחרים להתנות בהתאם להכנסות שייכנסו. אם ההכנסה שלנו תגדל אז נבחר להוציא אותן תחילה. לדוגמה: ללמוד קורס, להגדיל תקציב ביגוד וכדומה.

תוכנית הגנה אינה מסלקת את כל המכשולים מהדרך אבל היא מאפשרת לנו למצוא פתרונות, להימנע מהחלטות שגויות ובעיקר לא להישרף.

ברז כסף סגור (צילום: אינג אימג')
ברז כסף סגור (צילום: אינג אימג')

לרכוב על הגל: בתקופה כזו צריך לזהות מגמות. אין טעם להילחם בגלים ולנסות למכור איפה שאין כרגע יכולת לקנות או ביקוש, ולהמשיך לעשות בדיוק את מה שעשינו טרום המשבר (אותם מוצרים, לתמחר באותו אופן). משבר הקורונה הביא איתו גלים חדשים וחזקים, עם זאת הוא הביא את כולנו כמעט לאותה נקודת פתיחה – עסקים גדולים וקטנים כאחד. המשחק החדש אינו משחק של גודל אלא של מהירות ומהלכים חכמים. מי שישכיל לפתח את העסק שלו בהתאם לטרנדים החדשים ולפעול מהר: לפתח מוצרים דיגיטליים, לייצר חבילות היברידיות, לשנות מערכי תפעול כבדים לאוטומטיים, ינצח בתחרות.

חשוב לזכור שזו תקופה והיא תחלוף. הכלכלה תתאזן בחזרה, גם אם זה ייקח מעט זמן. בסוף אנחנו נעבור את זה כי אחרי כל חורף מגיע קיץ. 

הכותבת היא מנהלת מרכז העצמה כלכלית של קבוצת פילת